Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kaliber 20 sida vid sida? Vilka är bra?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Är sugen att köpa en kaliber 20 svs för duv och fasanjakt. Har hört att AYA No. 2 är bra? Finns det någon annan som skulle funkar bra? 

Kan ni rekommendera några modeller runt 5-9000? Begagnat självklart. 

Har hittat en kal. 20 Winchester Pigeon Grade och en gammal Suhl som jag tyckte om.

-Mike-

Publicerat

Lite dyrare och lite svårare att få tag på men jag har en SKB 485 mch som jag är grymt nöjd med

Publicerat
  • Författare

Tänkte även att det ska vara lite mer "traditionell" med dubell trigers och engelsk kolv =) Men singel funkar också bra.

Är det också svårt med träning på gamla bössor, eftersom de är inte godkänd för stål?

Publicerat

Nej du kan skjuta 24g stål bara choken är max halv och bössan är gjord för röksvagt krut.

Publicerat

Jag använder en Merkel 147e som jag är förbannat nöjd med!

Hade den varit full/full så hade det varit en fullträff men nu är den halv/full men det funkar ändå.

Det finns inte direkt kaliber 20 SBS i överflöd och de som finns är ofta av ok eller riktigt bra märken.

Aya är det inget fel på men de kan vara övervärderade ganska ofta pga namnen som bössorna fick när de importerades till Sverige.

Publicerat

Hej,

Är sugen att köpa en kaliber 20 svs för duv och fasanjakt. Har hört att AYA No. 2 är bra?

Ja det får man nog säga att de är - fast hittar du en ambassadör/No2 20a i bra skick under 20 så ska du nog ha bra med tur.... De brukar ligga runt 16-18 i kaliber 12. Nypriset i dag är 60 loppor......

Finns det någon annan som skulle funkar bra? 

Det finns inte så fasligt mycket 20or på den svenska marknaden, priserna blir generellt sett högre än på 12orna, betydligt högre i vissa fall.

Kan ni rekommendera några modeller runt 5-9000? Begagnat självklart. 

Med den budgeten är nog en Merkel 147E/247E ett relativt säkert och förmodligen möjligt val - men undvik 8/47, de är hysteriskt ojämna i kvliteten. Det är en ganska vanlig modell i Sverige. Men det finns enorma antal modeller och utförande, att lista alla är komplett omöjligt. Och meningslöst då det generellt sett går 20 12or på varje kaliber 20 man ser.

Har hittat en kal. 20 Winchester Pigeon Grade och en gammal Suhl som jag tyckte om.

-Mike-

Då hade jag gått på Japchestern, låt vara att de är en aning stabbiga och inte speciellt 20-aktiga.

T

Publicerat

PMT:

Jag har fatt for mig att om man vill ha en nagorlunda smacker SBS for valdigt lite pengar sa ar det lika bra att ga pa Kal 16 som ju inte ar fullt lika poppis.

Ar det sjalvbedrageri bara for att jag trivs med min gamla 310BS i Kal 16 eller ligger det nagot i det?

// Henrik

Publicerat

.......

Aya är det inget fel på men de kan vara övervärderade ganska ofta pga namnen som bössorna fick när de importerades till Sverige.

Njae, det håller jag inte med om. Titta på en Beretta så kostar den beggat betydligt mycket mer än en bra AyA gör relativt nypriset, kruxet med AyA är att man måste läsa på lite. Köp rätt modell så är det fenomenalt prisvärda bössor - en No1 i bra skick för runt 30-40 loppor är förmodligen det bästa du kan köpa för den pengen i Sverige utan minsta tvekan. En No2 med så länge prislappen ligger under 20 loppor... men man måste kunna sin AyA och Guldmann-import, det är liksom tricket om man ska leta AyAor. Annars kan det bli ayabaja av alltihop.

Undvik skrotet dvs det under 53, 56, SL25, No1, No2 och No4 / No4DeLux (och därmed motsvarande Guldmannversion) där hittar man lite för ofta saker som då inte alls imponerar.

Samma sak med Merkel/Simson - de enklare modellerna håller en betydligt lägre standard lite då och då. Vet man vad man ska titta efter så är det möjligt att hitta riktigt bra 47or eller 8or, men räkna inte med det. Det är ett lotteri..... Samma sak med HVA - enbart 310 men syna den noga, strunta i allt senare som 350/650/1310, i synnerhet i de lägre utförandena À-gravyr.

Sedan kan man om man har tur som en tosing hitta nått tyskt från före 1945 - Funk, Greifeldt, Thieme&Sclegelmilch, Steigleder etc etc - eller kanske en britt som Webley&Scott mfl. Men en 20:a bland dessa brukar fort dra upp rejält i pris - med all rätt.....

T

Publicerat

PMT:

Jag har fatt for mig att om man vill ha en nagorlunda smacker SBS for valdigt lite pengar sa ar det lika bra att ga pa Kal 16 som ju inte ar fullt lika poppis.

Ar det sjalvbedrageri bara for att jag trivs med min gamla 310BS i Kal 16 eller ligger det nagot i det?

// Henrik

Nä, det ligger väldigt mycket i det. Sweet sixteen är hysteriskt ur mode just nu, de flesta handlare tar inte i dem med tång ens verkar det som. Det blir ofta mer harmoniska skjutegenskaper med en 16 än en 20, det ställer mycket höga krav på tillverkaren att göra en bra 20a. Men lite lite tyngre som regel.

Priserna är ofta i relation till kaliber 20 fjantigt låga - normalt bra under en motsvarande 12a - men så finns det massor av dem hos handlarna. Men du får leva med att ammunition kan vara snudd på hopplöst att få tag i stora delar av landet.

T

Publicerat

Njae, det håller jag inte med om.

...

T

Jag har inte koll på Aya's alla modeller men jag vet att jag ramlade på en för en massa år sedan som var i absolut nyskick och som jag nästan lade bud på.

Det var en Guldman importerad bössa med något riktigt snofsigt namn och den lät som den skulle vara värd en miljon eller liknande...

Tur man har dig som lexikon över alla modeller man inte har koll på! Det är faktiskt uppskattat :)

Hur som haver så var det en kaliber 12 det handlade om och när jag backade på 50 papp och råkade prata med den nu bortgångne Kjell så visade han mig vad bössan var värd enligt hans listor och den stod strax över 20k, vilket gav mig en lättnadens suck kan jag lova!

Jag är som sagt skitnöjd med min Merkel 147e och har lärt om för att kunna använda dubbeltrycket. Den får nu nya träbitar och kommer att följa mig tills det är över.

Den skall få samsas med en Browning Heritage Hunter 20M inom kort som skall köpas NY från fabrik. Stora pengar men ack vilken trevlig bössa! :wub:

Det är min morot att bli så pass bra att jag kan börja jaga igen ;)

Borde inte en del britter i kaliber 20 börja lossna efter fasanjakten gick över till kaliber 28 för några år sedan där borta?

Publicerat

. Men du får leva med att ammunition kan vara snudd på hopplöst att få tag i stora delar av landet.

T

Jotack, det har jag liksom markt. Min bossa lar tex aldrig fa se nagon vatmark...

Vore kul att hora vad du som normalt toksagar Husqvarna tycker om just 310 i Kal 16. Jag ar som sagt toknojd med min BS.

Och forlat om det ar for mycket tradkapning. Men vi kan val se det som att vi uppmarksammar tradskaparen pa att han kan fa en hel del for pengarna om han valjer 16 istallet for 20...

Publicerat

wizard va det kjell i sjöbo??

Publicerat

wizard va det kjell i sjöbo??

Ja. Han gick bort för ett tag sen nu.

Publicerat

Jag har inte koll på Aya's alla modeller men jag vet att jag ramlade på en för en massa år sedan som var i absolut nyskick och som jag nästan lade bud på.

Det var en Guldman importerad bössa med något riktigt snofsigt namn och den lät som den skulle vara värd en miljon eller liknande...

Tur man har dig som lexikon över alla modeller man inte har koll på! Det är faktiskt uppskattat :)

Nu bröt du mot the golden rule of spanish guns - you have to do your homework!

AyA när de är som bäst helt klart i nivå med de bästa britterna, men sedan har de gjort snudd på allt ner till armeringsjärn. Man måste göra in hemläxa. Först. Och inte efteråt. För då står du med en Sable som du köpt för dyra pengar som på sin höjd duger till att ha som armeringsjärn - i ett hönshus.....

Sedan är jag långt ifrån en expert på AyA - även om många tycks tro det, men jag kan läsa innantill och vet var jag ska leta efter korrekt inomation. Planlöst googlande ger om regel inte ett skit som är användbart.....

Hur som haver så var det en kaliber 12 det handlade om och när jag backade på 50 papp och råkade prata med den nu bortgångne Kjell så visade han mig vad bössan var värd enligt hans listor och den stod strax över 20k, vilket gav mig en lättnadens suck kan jag lova!

Och där bröt du mot den andra gyllene regeln - lita ALDRIG på en som lever på att handla med vapen. Nu kunde Kjell jävligt mycket, långt mycket mer än 98% av handlarskrået. Men han sa nästan alltid vad kunden ville höra - han var ju dock vapenhandlare.... Men jag gillade honom, så frid över hans minne. Tuff i affärer men ärlig och reko. Kunnig som få i hans skrå.

Borde inte en del britter i kaliber 20 börja lossna efter fasanjakten gick över till kaliber 28 för några år sedan där borta?

Nja, det gjorde få 20or och ännu färre 28or. Så i den mån de lossnar så köper amerikanerna dem på studs.....

T

Publicerat

Nu bröt du mot the golden rule of spanish guns - you have to do your homework!

...

Nja, jag backade ju ur ganska snabbt eftersom jag kände att jag inte hade koll på Aya och när jag nämde Aya för Kjell så gick han igenom de olika modellerna och dess marknadsvärde för mig.

Jag har köpt ett antal bössor där nere och säkerligen hjälpt till att sälja 10 till så han brukade vara ganska hygglig mot mig eftersom han visste att jag skulle komma tillbaka för nästa affär ;)

Personligen tyckte jag att den hade lite sådär finish men i övrigt en sund konstruktion.

Jag har impulsköpt ett antal hagelgevär i mina dar och även om de har blivit kortvariga hos mig har det aldrig varit några dåliga köp.

Mitt första var en Silma Supreme som hade bäckat igen så illa att man behövde använda knät för att öppna skiten... Den sålde jag med 100% vinst året senare så även billiga bössor kan vara en bra affär!

Min Krieghoff gjorde jag ett antal tusenlappar i vinst på men den var bedrövlig på banan...

Min nästa hagelpang är en Browning Heritage Hunter 20M och det är nog även min sista gissningsvis. (om det inte dyker upp en kaliber 28 någon gång för då skulle jag nog bli intresserad om priset var rätt!)

Publicerat

...... (om det inte dyker upp en kaliber 28 någon gång för då skulle jag nog bli intresserad om priset var rätt!)

Unge man ställ dig i kö.....

T

Publicerat

Jotack, det har jag liksom markt. Min bossa lar tex aldrig fa se nagon vatmark...

Det finns puppor till det med - du ska bara hitta dem.

Vore kul att hora vad du som normalt toksagar Husqvarna tycker om just 310 i Kal 16. Jag ar som sagt toknojd med min BS.

Och forlat om det ar for mycket tradkapning. Men vi kan val se det som att vi uppmarksammar tradskaparen pa att han kan fa en hel del for pengarna om han valjer 16 istallet for 20...

Tja, toksågar vet jag inte om jag gör - jag ser dem för vad de är. Varken mer eller mindre.

Sedan har de en speciell ställning i Sverige just för att det är den enda svenska vapentillverkaren som är allmänt känd. Men det faktumet gör ju inte bössan vare sig bättre eller sämre att skjuta med. Intressantare för vissa ja, men det är och förblir tämligen stabbiga kreationer. Köp en motsvarande Sauer från samma tid så är de alltid bättre gjorda och bättre balanserade, det kommer man aldrig i från.

Stabbigheten minskar med kalibern och i kaliber 20 kan de vara riktigt trevliga, men det sker som regel alltid till priset av att de blir en smula tunga för sin kaliber. 16 är ofta en sweat spot sett till skjutegenskaperna, men även där excellerar britterna stort i jmf. Jag har en kompis som köpte en Baker (London Baker om nu ngn undrar vilken)i våras, i kaliber 16. Han bytte då från en tysk 16, som han formulerade det: fasen vilket snabbt andraskott jag fått!!!! Nu fattar jag vad du menar med brittiska bössor......

Så för att vara en HVA är 16 att föredra, men det i alla fall bara en HVA...... Jag har en Cogswell&Harrison i 16 till salu om du vill testa att jmf med.

T

Publicerat

Står en AyA 117 på Blocket.

Om jag inte har fel är en 117 en enklare variant av Nr:2 (Ambasadör). Det som skiljer, vad jag vet, 117:an har maskingjord gravyr (i grunden som sen är påbättrad för hand) har ingen ledbar främre avtryckare och har normalt enklare trä. Annars ska de vara lika.

Publicerat

Står en AyA 117 på Blocket.

Om jag inte har fel är en 117 en enklare variant av Nr:2 (Ambasadör). Det som skiljer, vad jag vet, 117:an har maskingjord gravyr (i grunden som sen är påbättrad för hand) har ingen ledbar främre avtryckare och har normalt enklare trä. Annars ska de vara lika.

Nja, tittar du på detaljarbete och inpassning så skiljer det en hel del till en No2..... Så samma bössa - nej, definitivt inte.

T

Publicerat

jag som är skitnöjd med min Merkel(Thell) som kostade mig 2000kr!

Publicerat

Nja kanske det vore en ode. Men jag tror nog att jag behöver lägga lite mer fokus på det som finns bakom kolven innan jag förfinar resten ytterligare.

Publicerat
  • Författare

Bra Tips! Ja har också hittat en Merkel kaliber 20, engelsk kolv, så ska kolla om det är "rätt" modellen. Ni är duktiga på det här! 

Publicerat

fy fan va tråkigt att höra :( ja som hade tänkt åka upp o sköta lite med han, han va riktigt skön!