Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Blyfrågan

Featured Replies

Publicerat

Foffe,

SVT ringde mig medan jag jagade älg i förra veckan och kom bums upp och gjorde ett inslag. Vi pratade länge och spelade in längde, vilket sedan förstås klipptes ihop till ett par snuttar. Men smått elakt, kan jag själv möjligen tycka. Vad jag sade, men som rycktes ur sitt sammanhang (i synnerhet i det korta inslaget och i rubrikerna på nätet), var att vi arbetar för att ta fram kunskap om hur man kan få bort alla blyfragment ur viltköttet. Efter att redan ha rapat "blyfragment" femtioelva gånger så sade jag dock efter att vi diskuterat det hela i 5-10 minuter bara "bly" vid ett tillfälle, vilket man förstås valde som klipp. När jag såg inslaget insåg jag förstås att man möjligen skulle kunna tolka detta som att vi arbetar för att få bort allt bly ur ammunition. Vilket alltså inte är fallet.

Däremot är jaktens anseende i samhället starkt knutet till viltköttet som resurs, och det är extremt viktigt för oss att vi verkligen kan markandsföra viltkött som den fantastiska resurs och råvara det är. Vi har alltså definitivt en nollvision när det gäller blyrester i viltkött.

Rätt hanterat innehåller viltkött inte bly; detta är en hanteringsfråga. Dock vet vi idag inte riktigt hur mycket vi behöver skära bort, men det håller vi på att undersöka. Vad vi kan säga är att många skurit bort för litet så långt. Våra nuvarande och preliminära rekommendationer säger "skär bort allt påverkat kött och ytterligare 5 cm opåverkat kött runt såkanalen". Om det räcker vet vi inte ännu.

Livsmedelsverket är ansvarig myndighet och experter på i vilken utsträckning blyrester i viltkött är skadligt. Vi ifrågasätter inte deras råd, utan konstaterar att vi behöver bli bättre på kötthanteringen. SLV är väl medvetna om att viltkött är nyttigt, vilket är anledningen att råden bara gäller för kött från området nära sårkanalen. De norska råden gäller däremot för allt kött från vilt skjutet med blykula.

Myndigheterna anser tveklöst att detta är ett problem, i Sverige precis som utomlands.Antingen visar vi att vi kan hantera det, eller så "löser de det" åt oss... Där kanske vi hamnar ändå, men processen kommer bli snabbare och mer smärtsam om vi inte gör allt vi kan för att hantera de problem som myndigheterna pekar på.

Publicerat

Tack för det förtydligandet Fredrik.. Jag höll på att smälla av när jag såg klippet  :verymad:

Om det inte redan finns så bör ni blaska ut en nyanserad information på startsidan, kan tänka mej att det var fler än jag som hickade till.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret. Då var det som vanligt då med media dom vinklar det som dom vill.

Publicerat

Just så. Vi har inte ändrat våra ställningstaganden alls under de senaste 1,5 åren.

Publicerat

Bra svar tycker jag.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.