Publicerat Augusti 24, 200619 yr Har äntligen efter ca 1 månads väntan fått hem min foderspridare som jag har beställt. Undrar om det är nån som har nån ritning eller liknande på en ställning till den. Har en tunna (ca 100 l) men vilket är det bästa sättet att ställa den på? Jag ska ha den till änder så den behöver inte sitta så högt över marken. Tacksam för alla tips
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Hej! Jag har tagit en vanlig SJ pall och sågat ut ett hål där tunnan passar. inte för stort, tunna ska fastna en liten bit ner. Du får slå på några extra brädor för att hålla ihop pallen när hålet är upptaget. Sen är det bara till att slå dit fyra reglar av lämplig längd som ben och kryssstag. Går oxå att fästa 3 lite sett sågade reglar med vangsbullt direkt i tunnan. Att du ska ha den till änder garanterar kanske inte att grisen hittar dit om det nu finns där du huserar. Så ta till höjden så det räcker. Har själv fått 4 Accu-feeder sönderslagna av gris. Ändå sitter spridarna 1,5 m över marken. Troligen har någon gris lärt sig sabba spridaren, när maskineriet väl trillat av så riner ju allt foder ut=självbelönande.. Antingen ställer de sig på bakbenen eller så är det fler grisar och någon ställer sig upp med hjälp av sina kompisar. J-kligt irriterande och dyrt iallafal :- MvJh NSl
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Författare Tack för tipset!!! Ska prova det där med pallen. Grisarna behöver jag inte vara rädd för eftersom dom lyser med sin frånvaro i min del av landet!
Publicerat Augusti 25, 200619 yr vi sätter spridarna på 20 meters höjd och klarar dem från att få dem sönderslagna.
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Twin.. vart det helt rätt nu? Sky-lift för att fylla på? Sax! Fan va kul, att mata in änder måste nog vara det mest tacksamma som finns! En rejäl dos vete två timmar innan mörker varje kväll brukar betala sig rysligt bra!!! Några tips.. Ställ spridaren i strandkanten där änderna lätt kommer åt fodret. Får inte vara djupare än typ två dm och gärna även foder på land. Dra ett gäng stolp runt spridaren från landhållet och spänn snitslar mellan stolpen för att hindra duvhöken från att ha fritt tillträde till foderplatsen. Sprid inte fodret i onödan, vet iofs inte hur den här spridaren ser ut men ett tips kan vara tunn mjuk plåt som du viker runt själva spridaren och skruvar fast så att du på så sätt får fodret att rasa rakt ned. Det finns ingen mening med att sprida över ett stort område, det gör bara att änderna riskerar att bli slagna av hök då de går runt i gräset/vassen eller av det är och söker foder. Det kan gå med masonit, jag vet inte hur pass mycket kraft det är i den här spridaren. Jag har Pfeiffs Feeder och där "skjuter" spridaren sönder masonit så där är det bättre med plåt. Om du till nästa år ska sätta änder där så pytsa ut en giva mitt på dagen och därefter en kvällsgiva. Några utsatta ankor är bra, det drar till sig vildänder. Kom på fler grejer.. Sj-pall är utmärkt! Men bygg inte för högt, betänk att du enkelt ska kunna ta dej upp med en säck foder för att fylla på tunnan så bygg stabilt. Försök även att bygga så foderplatsen blir lätt tillgänglig för dej. Helst i direkt anslutning till någon mindre väg eller något. Bära foder en km är inget skoj.. Mvh!
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Författare Tack än en gång för alla tips. Har satt ut ett 30 tal änder i sommar och fodrat dom. Det ser ut som om dom flesta har klarat sig bra, men självklart så stryker en och annan med. Har inte sett några vilda ännu tyvärr, men änderna drar överlag dåligt här än så länge. Förhoppningsvis blir det bättre längre fram. Dammen är på ett par hektar och väldigt grund. Medeldjupet är nog 0,5 m. Största problemet är nog att bygga ställningen till spridaren eftersom jag inte är den händigaste i världen, men med tanke på att man har snickrat ihop ett antal jakttorn så ska väl det här gå bra det också. Kanske återkommer med bilder på bygget så småningom....
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Twin.. vart det helt rätt nu? Sky-lift för att fylla på? ;D ;D Undrar om inte gode Twinn tullar på några kalla småland innan han skrev inlägget? Kanske mobilkran går bra när ärterna ska fyllas på... ;D
Publicerat Augusti 26, 200619 yr he he man kan fan trot....måste varit på den där svampen igen....inte bra. 2 meter ska det vara! ;D
Publicerat Augusti 26, 200619 yr ;D ;D ;D ;D Lycka till Sax! Ge dej inte för man kan få rysligt bra resultat med hjälp av en spridare på just änder! Var ut ikväll på ett ställe där en kompis matat under sommaren med hjälp av en feeder och där var rätt bra med ankor! Nu var det första gången vi försökte oss på att skjuta på dem så vi måste nu lista ut ett sätt att få ankorna att flyga in till fodret och dammen. Ikväll ville de gärna simma 150 i en å fram till foderplatsen och det var inte helt bra, varje ny and som kom damp givetvis ned i högen som simmade mot käket :- Vart 5 tillslut men vi såg rätt bra med fågel så det kan helt klart bli bättre! Mvh!
Publicerat September 1, 200619 yr Författare Än så länge så är det mycket dålig aktivitet i dammen. Inte ens dom utsatta änderna äter speciellt mycket av spannmålen. Har inte sett¨några vilda ännu. Har hört från andra håll att det är dåligt med änder. Hur har ni andra upplevt det?
Publicerat September 1, 200619 yr Än så länge så är det mycket dålig aktivitet i dammen. Inte ens dom utsatta änderna äter speciellt mycket av spannmålen. Har inte sett¨några vilda ännu. Har hört från andra håll att det är dåligt med änder. Hur har ni andra upplevt det? tycker det är ovanligt lite vilda änder...även där det är mycket utsatt fågel...men det är väl relativt varmt än..
Publicerat November 27, 200619 yr Hallo! Bästa enligt mig är att hissa upp den i ett träd, om det finns sådana i närheten. Ta hjälp av kraftigt rep och block av något slag, för att det hela ska flyta på smärtfritt..tänk på att tunnan inte behöver vara så stor, det blir bara en massa problenm med klumpigt foder och tungt kroppsligt arbete!! Lycka till! Rickard