Publicerat Augusti 25, 200619 yr Tjoho. Tänkte vaka lite räv på området på bilden. Kommer att sitta i byggnaden vid det röda märket. Hela området är belyst under de mörka timmarna. Högre upp i bild börjar soptippen. Tips mottages tacksamt, var ska man åtla? Åtelmaterial i form av slakteriavfall från gris kan jag fixa hur mycket som helt. När ska man börja åtla, vad ska man tänka på? När ska man börja vaka och vilken tid på dygnet? Skjuter med 6,5 lämplig fabriksladdning? Jag fundeare på jaktmatch den med hålspets från norma. Ja späd på vad ni kan ;D
Publicerat Augusti 25, 200619 yr jag har pangat 4st på baksidan av tippen då jag vakat bock, så där vet jag att de bevisligen finns fast de är ganska skygga håller sig i skogskanterna och smyger via dikena/dikeskanterna över ängarna. så det kanske kan vara lite svårt att få in dem på en öppen yta... men vad vet väl jag
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Författare åfasen du Bomm det borde ju finnas massor med räv i och runt tippen. Hörrö hippen, ser ni mycket räv på era tippar?? Jag funderade på att lägga en åtel nära skogskanten till höger så har man bra kulfång med.
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Du har verkligen hittat ett bra ställe att vaka räv på. Räven är van med oljud där och människovittring och det bästa att belysning finns vilket betyder att du ej är beroende av snö. Jag fundeare på jaktmatch den med hålspets från norma Det skulle jag passa mig för, har en bekant som skjutit 600 rävar+ och som aldrig använder jaktmatchen med hålspets, de rävar han skjutit med den har oftast gått långt trots en bra träff. Lycka till och berätta mera om dina vakjakter
Publicerat Augusti 25, 200619 yr Författare ok skippar jaktmatch, vad rekomenderas i 6,5 då? Gärna en patron som då även går bra till tex rådjur Jo ja kommer att skriva om mina vak och fota lite
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Författare Johoooo Någon patron i 6,5 som går bra både till räv och toppfågel eftersom de jakterna sammanfaller?
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Ser ärligt talat inte speciellt mycket räv på tippen! På stora tippen var det iofs gryt under en kåk och där var Ripjägarn och jag och härjade lite men den tipp jag jagat mest på vet jag inte om jag sett räv öht. Däremot så har en och flera kissar fått stryka flagg.. Satt en kväll och passade råttor med 22 wm när en kisse kom smygande. Sköt den rätt framifrån i bröstet med en hålspets, den bara tippade omkull.. Annars så är .243:an med Sierra Varminter 60 grain i 150 m/s en höjdare på de små liven.. Varit där och jagat ngr nätter men då mest skjutit råttor.. Mvh!
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Hipp. Om det är samma tipp som jag slänger slaktavfall på så kan vi träffas någon gång ska du få se ;D På vintrarna är snön lika hårt packad av rävfötter som den hårdaste cement! Dock är det inte helt enkelt att vaka på den platsen. /Micke
Publicerat September 27, 200619 yr JohooooNågon patron i 6,5 som går bra både till räv och toppfågel eftersom de jakterna sammanfaller? Själv använder jag Sierra 85grs Varminter (+1000m/s) i 6,5:an till räv. Skulle inte rekommendera dessa till ätbart vilt då rävarna i de närmsta exploderar. Men fördelen är att i min bössa ligger Sierran och jaktmatchen ganska lika i träffläget. Sierran går något lägre men det är så lite att det saknar praktisk betydelse. Skulle du få för dig att skjuta räv med helmantel så räkna med att de kommer att traska en bit innan de lägger sig. Min 22WM med halvmantel är effektivare än 6.5x55:an med helmantel.
Publicerat September 27, 200619 yr Hipp.Om det är samma tipp som jag slänger slaktavfall på så kan vi träffas någon gång ska du få se ;D På vintrarna är snön lika hårt packad av rävfötter som den hårdaste cement! Dock är det inte helt enkelt att vaka på den platsen. /Micke Jorå den här konsulenten du vet gick på ditt slagtavfall vid något tillfälle.. han var helförvirrad när han kom åter, tror han räknade till resterna av 25 rådjur eller något ;D Var ner där och snokade efter ngr kråkor eller något och såg likhögen så tja jo där snackar vi åtel! Dock, uppe på tipparna tycker jag det verkar rätt lugnt. Såg en kisse i måndags men den klarade sig faktiskt.. Sen var det visst rävgryt under de här gashusen på den täkta delen av stortippen där du slänger slagtrens, jag och Ripjägarn var där och bråkade med dem för något år sen. Mvh!
Publicerat September 28, 200619 yr JohooooNågon patron i 6,5 som går bra både till räv och toppfågel eftersom de jakterna sammanfaller? Ta vilken halvmantel du vill bara den går bra i bössan, vilken kula du väljer är inte så viktigt för räven.....är toppfågel på tapeten så är det bara helmantel som gäller, dvs jaktmatch, räven tippar av den med men det krävs att du träffar rätt, annars kan den gå långt.
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Här är en bild på en räv jag sköt i höstas. Fel kul val om man ska behålla skinnet:)
Publicerat Oktober 16, 200619 yr Här är en bild på en räv jag sköt i höstas. Fel kul val om man ska behålla skinnet:) Oh, se där ja. Vad använder du för kaliber och kula? Själv kör jag med 85grs Sierra varminter till min 6.5:a. Resultatet blir ungefär det samma...
Publicerat Oktober 17, 200619 yr jag har en 7mm rm,kulan är en 8,7gr hålspets men kommer inte ihåg vad den heter hpda janne kanske kan svara på va de är för kula,han laddar nämligen åt mig.
Publicerat Oktober 17, 200619 yr Här är en bild på en räv jag sköt i höstas. Fel kul val om man ska behålla skinnet:) blev inget långt eftersök på den där va? ;D ;D hade tänkt att testa sierra blitzking i min .243:a nu till vinterns rävvak...55grs kula och ca 1165m/s...nog borde det räcka 8)...synd bara att det bränner lite pipa "på kuppen" Dp: Hornady V-max funkar bra på räv...iofs så funkar alla varmint kulor bra på räv...sen om du börjar att handladda går det att mixtra till det så att t.ex rävjakts kulan samskjuter med rådjursjakt kulan... /Fredde
Publicerat Oktober 20, 200619 yr Oh, se där ja. Vad använder du för kaliber och kula? Själv kör jag med 85grs Sierra varminter till min 6.5:a. Resultatet blir ungefär det samma... Jag tror att den hete Hornady spitzer eller nå åt det hållet. Kommer inte ihåg hur högt vi laddade dom men nära max för en 7mm RM. Han tänkte skjuta toppfågel och rådjur med dom men jag avråde honom att göra det, nu vet Ari varför ;D ;D
Publicerat Oktober 21, 200619 yr en bild på far och hanräven han la ner i september, nämde det i ett inlägg tidigare i tråden
Publicerat November 4, 200619 yr idag blir de å sitta i kojan och vaka räv,har varit bra med spår på åteln och nu börjar de ju bli mildare så rävarna kanske är i farten.......