Publicerat Augusti 28, 200619 yr tjenare,, jag ska nog skaffa en grythund till nästa sommar. Och nu behöver jag precis ALL info om vilken grythund som just du gillar..obs,,Jag kommer inte köpa en tjt. Utan det blir en jack russel eller border terrier. Men skriv allt du tycker.vilken uppfödare rekomenderar ni,osv.. /viktor
Publicerat Augusti 28, 200619 yr Jack Russel Terrier så klart ...se på den här adressen... http://www.jrtc.se/ Här är bilder på mina hundar och min senaste valpkull....
Publicerat Augusti 28, 200619 yr Författare bra de foxkiller funkar dom bra som sprängare? Har faktiskt mest varit inne på jack russel. Vart bor du? Och ahde du tänkt ta ngr fler kullar?
Publicerat Augusti 28, 200619 yr bra de foxkiller funkar dom bra som sprängare?Har faktiskt mest varit inne på jack russel. Vart bor du? Och ahde du tänkt ta ngr fler kullar? Dom funkar både som sprängare och föreliggare...det beror mycket på hur du lär dom.Min äldre tik försöker först att spränga rävarna...om inte det lyckats så blir hon föreliggare...men för det mesta så kommer dom ut. Skall också försöka lära min ungtik att driva rådjur...tror att hon skulle funka på det för hon driver hare med skall. Jag bor i Vexala (Finland) ca 7 mil norr om Vasa... mittemot umeå. Jag kommer kanske att para den äldre tiken näst vår...men har inte bestämt mig ännu.
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Hallå Zorox! Själv kör jag med Borderterier som jag är nöjd med, hon kortdriver även rådjur i ca 5-10 min. Grävling har hon inte mycket intresse av, däremot räv. Jag skulle rekommendera att du går in på grythundsklubbens hemsida http://www.grythundklubben.com/ och kolla länkarna på uppfödare. Jag kommer att skaffa mig en till hund om nåt år och det står och väger mellan TJT och Foxterrier väger över till Tysken. MVH Roggman66
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Du kan även gå in på www.jackrussell.nu Jag själv föder upp JRT men kommer inte att ha någon kull förrän 2008. Däremot har jag en tik på foder (från Fröjdhs kennel, Härnösand) som kommer att paras nästa sommar. En liten smidig sak med goda jaktanlag på både mammans & pappans sida. Hennes pappa är bl a "grytjaktchampion" (inte för att det alltid säger så mycket men han är bra den hunden) & hon själv tränar lovande som sprängare. Hon kommer att tas ut på jakt så fort hon gjort grytanlagsprovet & jag tror inte att hon kommer göra mig besviken. Den tilltänkta hanen har givetvis också mycket goda jaktanlag, en kombination jag tror kan slå mycket väl ut. Lycka till med ditt hundköp! Anna
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Författare Du kan även gå in på www.jackrussell.nu Jag själv föder upp JRT men kommer inte att ha någon kull förrän 2008. Däremot har jag en tik på foder (från Fröjdhs kennel, Härnösand) som kommer att paras nästa sommar. En liten smidig sak med goda jaktanlag på både mammans & pappans sida. Hennes pappa är bl a "grytjaktchampion" (inte för att det alltid säger så mycket men han är bra den hunden) & hon själv tränar lovande som sprängare. Hon kommer att tas ut på jakt så fort hon gjort grytanlagsprovet & jag tror inte att hon kommer göra mig besviken. Den tilltänkta hanen har givetvis också mycket goda jaktanlag, en kombination jag tror kan slå mycket väl ut. Lycka till med ditt hundköp! Anna Okey vart bor du? så kanske man kan köpa en hund av dig.
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Jag bor i Härnösand Ett annat tips är att du vänder dig till någon av de lokala kontaktpersoner som finns i klubben (klubbarna?) & berättar vad du har för önskemål, så brukar de kunna lotsa dig fram till en uppfödare som passar in på dina "krav". MVH Anna
Publicerat Augusti 30, 200619 yr Författare okey. men de blir nog ingen hund fören sommaren 2008. Efter som jag får i andra ring då,och det är inte fören andra ring som man får ha med sig hunden till skolan "ryssby" ;( tråigt, men de är bara att vänta
Publicerat September 20, 200619 yr Vi har parson och tysk som används både till grävling och räv.... Kolla våran hemsida
Publicerat September 25, 200619 yr Inom ett par veckor (6/10) väntas Jack Russell-valpar i Härnösand. Hanen är grytjaktchampion samt viltspårschampion och därmed godkänd grytapportör. Jag hoppas komma ut på mer praktisk jakt med honom nu när jägarexamen är kirrad...Tiken jag parat med är även hon lovande. Hon har nyligen fixat godkänt anlag i viltspår. De är för övrigt skottfasta och HD-röntgade med A-höfter. Att de funkar socialt i familj är A och O för mig och alla hundar växer upp mitt i familjen med övriga hundar och ungar. http://vovve.net/Frojdhs/ Lycka till på valp-jakten! Glöm inte att fråga, fråga, fråga allt du kommer på INNAN... /Monica
Publicerat September 28, 200619 yr En liten passus bara tänk på att Jackrussells regade i JRTC inte går att ställa ut på skk eller terrierklubbsutställningar....om du nu är intresserad av detta. Och meriterna räknas inte som officiella meriter. Och det anordnas inga JRTC utställningar i Norra sverige. Men som jakt och sällskapshund kan dom funka lika bra.
Publicerat September 28, 200619 yr En liten passus bara tänk på att Jackrussells regade i JRTC inte går att ställa ut på skk eller terrierklubbsutställningar....om du nu är intresserad av detta.Och meriterna räknas inte som officiella meriter. Och det anordnas inga JRTC utställningar i Norra sverige. Men som jakt och sällskapshund kan dom funka lika bra. Men"Partys" ingen köper väl en jakthund för att i första hand gå på utställning i skk... Det är ju utställningar som förstört dom flesta grythundstyperna.
Publicerat September 29, 200619 yr jag ställer ut mina terriers för att få dom avelsgodkända i tjtklubben
Publicerat September 29, 200619 yr jag ställer ut mina terriers för att få dom avelsgodkända i tjtklubbenJoo...visst är det så. ;D Men jag ser ingen skillnad på om en hund är utställnings champ. eller brukschamp. i skk eller JRTC...huvudsaken är att dom funkar i det jaktliga...för det är ju det vi jägare borde tänka på i första hand.
Publicerat September 29, 200619 yr Och jag har inga invändningar mot JRTC ägares resonemang....men det finns många som ringer till oss för att dom i första hand skaffat sig en sällskapshund sen om den vill jaga så kommer det i andra hand....vad ska dom då göra med hunden ???? Ställa ut tex, nordligaste är Timrå ??? Jag har ju då parsons och min fru ställer ut plockar pysslar avlar med dom och jag jagar ....det tycker jag är perfekt. Sen är det så och det tror jag vi dryftat förut att det är så i sverige att det är inte fler JRTC hundar som jagas med än Parsons.....vilket JRTC folk gärna hävdar. Får väl mig på skallen nu men ursäkta mig i sådana fall och starta era hundar på jaktprov och bevisa motsattsen.
Publicerat September 29, 200619 yr foxkiller visst är det så att man ska tänka på det jaktliga först därför brukar jag försöka köra fram mina till jaktchamp och då måste man ha en utställning men jag kör aldrig fram en utställnings champ