Publicerat Augusti 29, 200619 yr Nu har jag äntligen fått se då min 6månders Wachtel tik Agnes, skrämt upp sitt första vilt. Det är en stolt husse som fick se Agnes vädra vid vägen, för att senare kuta rakt in i skogen där hon sökte upp en orrhöna. Nu verkade det som om hon förstod vad hon skulle göra i skogen. Efter det så hittade hon flera orrar som hon drev från träd till träd samt även några järpar. Jag lyckades inte skjuta någon för henne, men det kommer. Men vad kul det är att få vara med en jakt hund från första jakten och sedan få följa hur hon kommer att utvecklas.
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Kul... jag visste att viltintresset skulle komma för henne. Men jag skulle ändå vilja avråda dig från att skjuta för henne så här tidigt. Det är VÄLDIGT lätt att hon förknippar fälld fågel med något annat ( typ lek ) då hon inte är fullt jaktmogen. Vänta och låt henne ha roligt i skogen och på så sätt utveckla en god jaktlust innan du ställer krav att det ska fällas vilt så fort hon nosar upp något. Se också till att apporten är 100 % innan du låter henne leta efter fällt vilt, annars kan hon förkippa det fällda viltet med lek och på så sätt tugga, tro att det är hennes eller göra annat dummt med det. Nåja du känner din hund bäst, men detta var bara några råd på vägen mot en blivande jaktstjärna ;D
Publicerat Augusti 29, 200619 yr Författare Tack Seger, jag ska tänka på det du säger. Mest är hon med nu för att lära sig och ha kul.
Publicerat Augusti 29, 200619 yr När jag summerar Agnes helg (jag var med Hallen) så får jag det till 3 orrar och 3 järpar som hon producerade själv. Mycket imponerande. Att hon dessutom verkade ha kul och nästan var osannolikt pigg gjorde det till en mycket kul upplevelse för mig också. Häls B