Publicerat Augusti 31, 200619 yr Finns det någon som har bilder på vilt efter att det träffats av denna kula i 50 grains. Är det någon som provat att skjuta Räv,grävling(rådjur) och hur blev det? Har sökt på ämnet men inte hittat så mycket. /Micke
Publicerat Augusti 31, 200619 yr Varmint shooting requires a accurate bullet built to deliver energy fast. Speer® TNT® hollow points meet those requirements, and at a popular price. The .224" 33 grain TNT uses different construction features tuned for the 22 Hornet cartridge, like a pure copper jacket, a larger hollow point with aggressive notches, and a special base to accommodate Hornet rifles with both .223" and .224" diameter barrels. TECHNOLOGY . . . Small hollow point opening and long ogive for high BC's Jacket internally fluted over 90 percent of its length Dead-soft lead core for rapid disruption Thin, straight-taper jacket for complete roll-back är väl som BST, Silver Tip & V-max antagligen inget för rådjur...
Publicerat September 1, 200619 yr Inga bilder men goda omdömen från ett tiotal kråkor och en räv med .222:a. Jag har laddat den till ca 970m/s. När jag inte fick V-max 50gr eller Blitz king 50gr att stabilisera provade jag TNT 50gr och fick utan vidare träffbilder under 20mm. Har laddat med både N133 och Norma 200. hls Erik
Publicerat September 1, 200619 yr Författare Tack för svaren. vad hände med räven bond? effekt? Var en sväng på skjutbanan idag och att kulan sköt tätt gjorde den ännu mer intressant,10mm-100m. /Micke
Publicerat September 2, 200619 yr Hej Mr Mauser jag kör med speer tnt 222 200 krut 21gr 50gr kula ligger inom en rund markerings lapp. Om kulan tar i ving benet på kråkfåglar sprängs fågeln om de tar i mjuk delar blir de ett hål,på räv vet jag ej hur effekten är men kan tänka mig att effekten stannar i räven.
Publicerat September 2, 200619 yr Författare Halloj Flex. Det lät trevligt! är precis vad jag vill ha. Kulorna är laddade i Federal Premium ammunition cal .223 enligt askarna så har den ett V0 på 3300fps = 1000Ms. /Micke
Publicerat September 3, 200619 yr De fåglar jag sett skjutas med dessa typer av kulor TNT, SX- Blitz, Sierra HP, blir det knappt bilder av om man inte vill fotografera ett sakta ivägdrivande fjädermoln. Träffade en skata med min 6,5-06 med 85 grains sierra och det blev ett flera meter stort dunmoln i smällen. Till och med min 22-k hornet gör att det inte blir mycket kvar med en 50 grains blitz kula och en 222 eller 223;a gör jobbet ännu ordentligare.