Publicerat September 1, 200620 yr Har hört någonstans att det är krav på att man skall ha en apportör vid duvjakt, stämmer detta?
Publicerat September 1, 200620 yr Citat från SJF hemsida och Håkan Weberyd.. "Observera att jakt efter gäss, änder och ringduva..//.. ska en hund som kan markera eller apportera fåglarna medföras. Detta oavsett tidpunkt och plats." Sen tycker jag att man i hög utsträckning ska sträva efter att ha hund tillgänglig även vid övrig fågeljakt. Kuta ikapp en skammad kråka kan vara ruskigt knepigt.. Tror det finns eller har iaf funnits ngn test som man kan göra för att avgöra om jycken duger till uppgiften men jag är inte säker. Mvh!
Publicerat September 12, 200619 yr om jag inte minns fel så är det skk & jägareförbundet som har ett apporteringstest som är öppet för alla raser...
Publicerat September 12, 200619 yr Det behövs väl inte vid sjöfågeljakt om man har båt? vid sjöfågeljakt ska man ha tillgång till hund som apporterar eller markerar..men det är väl andra reglerom det inte är öppet vatten..då är det väl 2 timmars regeln som gäller ???