Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lynx Ranger 600

Featured Replies

Publicerat

Lite tidigt ute, eller kanske sent...

Men har någon av er erfarenhet av Lynx Ranger 600 -05 eller -06?

Omdöme/åsikt?

Publicerat
Lite tidigt ute, eller kanske sent...

Men har någon av er erfarenhet av Lynx Ranger 600 -05 eller -06?

Omdöme/åsikt?

Vad hade du tänkt använda den till? Buskörning/ledåkning/friåkning mm?

Har tävlat i x antal år på skoter och även varit med och provkört dom flesta modellerna åt olika tidningar.

Så jag kan säker ge dig något tips (förhoppningvis) ;D ;) ;D.

Mvh Kolja

Publicerat
  • Författare
Vad hade du tänkt använda den till? Buskörning/ledåkning/friåkning mm?

Har tävlat i x antal år på skoter och även varit med och provkört dom flesta modellerna åt olika tidningar.

Så jag kan säker ge dig något tips (förhoppningvis) ;D ;) ;D.

Mvh Kolja

Vad bra.

Har en Ranger King -99 nu som funkar till det mesta men känner att lite mera motor är bra att ha ibland.

Ripjakt, touring, kolla rävspår+åtel, köra lite ospårat mm.

MVH Beretta

Publicerat

Då är helt klart Rangern ett bra alternativ, framför allt är det en maskin som tar sig fram i stort sett överallt. Sen är det ju en fråga om hur mycket pengar man tänker spendera.

Själv skulle jag nog ha satsat på en av yamahas nya 4-t (är 4-t fantast). ;D ;) ;D

Publicerat
  • Författare
Då är helt klart Rangern ett bra alternativ, framför allt är det en maskin som tar sig fram i stort sett överallt. Sen är det ju en fråga om hur mycket pengar man tänker spendera.

Själv skulle jag nog ha satsat på en av yamahas nya 4-t (är 4-t fantast). ;D ;) ;D

OK tack för svar.

Låter som att jag hittat den maskin jag sökt.

4 takt, är dessa inte svårstartade när det är kallt ute?

Man vill ju inte bli stående bara för det.. :-

Publicerat
OK tack för svar.

Låter som att jag hittat den maskin jag sökt.

4 takt, är dessa inte svårstartade när det är kallt ute?

Man vill ju inte bli stående bara för det.. :-

Att en 4-taktare skulle vara mer svårstartad än en 2-t i extrem kyla är bara rent skit snack. Har startat ett flertal fyrtaktare i över -25 utan några problem, däremot gäller det att se till att man har ett full laddat batteri i skotern när sesongen börjar.

Men som sagt Rangern låter som rätt maskin för dig.

(Men du borde prova nya phazer mountain light. ;) ;) ;))

Publicerat
  • Författare
Att en 4-taktare skulle vara mer svårstartad än en 2-t i extrem kyla är bara rent skit snack. Har startat ett flertal fyrtaktare i över -25 utan några problem, däremot gäller det att se till att man har ett full laddat batteri i skotern när sesongen börjar.

Men som sagt Rangern låter som rätt maskin för dig.

(Men du borde prova nya phazer mountain light. ;) ;) ;))

Tack Kojla.

Låter som du är ett mycket kompetent bollplank när man vill veta nå´t om skotrar.

Har du någon länk till Yamahan du nämde?

Publicerat
Tack Kojla.

Låter som du är ett mycket kompetent bollplank när man vill veta nå´t om skotrar.

Har du någon länk till Yamahan du nämde?

http://www.yamaha-motor.se/produkter/snoes...heter/index.jsp

Där finns alla dom nya modellerna av 4-taktarna. Det är dock bara 80hk i motorn, men vikten endast ca 220kg. Har provkört alla dom nya modellerna och smidighet+komforten på dessa är svårslaget. Även bränsle förbrukningen under litern per mil.

Publicerat
  • Författare
http://www.yamaha-motor.se/produkter/snoes...heter/index.jsp

Där finns alla dom nya modellerna av 4-taktarna. Det är dock bara 80hk i motorn, men vikten endast ca 220kg. Har provkört alla dom nya modellerna och smidighet+komforten på dessa är svårslaget. Även bränsle förbrukningen under litern per mil.

Under litern per mil, det var mycket imponerande.

80 hästar skulle räcka för mig.

Gillar Yamahas produkter i övrigt.(Har bla en -05 båtmotor Yam. :))

Publicerat
Under litern per mil, det var mycket imponerande.

80 hästar skulle räcka för mig.

Gillar Yamahas produkter i övrigt.(Har bla en -05 båtmotor Yam. :))

Som sagt jag har kört det mesta i skoterväg både på och utanför bana, och dom nya yamorna är faktiskit i en klass för sig själv. (Men som sagt jag är ju 4-takts fantast). Har ingen riktig koll på vad man får betala för en Ranger, men yamahan kostar 92500kr.

Är ju en hel del pengar men enlit mig värt varenda krona.

Har du några andra funderingar är jag glad om jag kan hjälpa till.

Mvh Kolja

Publicerat
Som sagt jag har kört det mesta i skoterväg både på och utanför bana, och dom nya yamorna är faktiskit i en klass för sig själv. (Men som sagt jag är ju 4-takts fantast). Har ingen riktig koll på vad man får betala för en Ranger, men yamahan kostar 92500kr.

Är ju en hel del pengar men enlit mig värt varenda krona.

Har du några andra funderingar är jag glad om jag kan hjälpa till.

Mvh Kolja

har du provat nya phazern är den bra. har tävat lite själv men tävlar bara i motocross nu. körde ett år med yamaha och hade fruktansvärda problem med boggien. har alltid kört med öhlins men det hjälpte inte. den är mycket billig såg jag.   

Publicerat
  • Författare

Kolja; den Yamahan har ju bara enkeldyna, tyvärr inget för mig  :-

Publicerat
har du provat nya phazern är den bra. har tävat lite själv men tävlar bara i motocross nu. körde ett år med yamaha och hade fruktansvärda problem med boggien. har alltid kört med öhlins men det hjälpte inte. den är mycket billig såg jag.   

Ja jag har kört en hel del med nya phazern och i mina ögon är det den bästa fjädringen yamaha har byggt, tyvärr tycker jag att motorn är lite klen till just phazer fx hade gärna haft några extra hästar under huven. Om du har tävlat på någon av dom äldre yamaha modellerna förstår jag att du haft problem med boggien. Den var ju inte direkt byggt för att köra banan med  ;).

Kolja; den Yamahan har ju bara enkeldyna, tyvärr inget för mig  :-

Kommer vad jag hört (ej fått det bekräftat) en typ kuts att sätta dit, så det finns plats för två.

Mvh Kolja

Publicerat

ja phazern ser intressant ut om jag någonsin tävlar igen blir det i enduro och där behövs ju inte så mycket pulver. (tex granberg vann ju på yamaha 500)  jag tävlade mest med polaris.

Publicerat

Lynx Ranger V1000 tycker jag är en trevlig maskin. Yamaha är snäppet vassare men V1000 har funnits i några år och borde krypa ner i pris.

/P

Publicerat
  • Författare
Lynx Ranger V1000 tycker jag är en trevlig maskin. Yamaha är snäppet vassare men V1000 har funnits i några år och borde krypa ner i pris.

/P

Säkert fin.

Men lite för mycket för mig.

Misstänker att den blir ganska tung också.

Publicerat

[quote

Har en Ranger King -99 nu som funkar till det mesta men känner att lite mera motor är bra att ha ibland.

MVH Beretta

om jag vore dig skulle jag ha haft kvar den skotern du har skotern i sig duger för det du använder den för.

kolla variatorerna och ställ in dom så det blir lite mer kraft i skotern i vissa fall räcker det med andra vikter och fjäder.

några maskiner jag haft har blivit som förbytta med lite tid i garaget. variatorerna gör mer än man tror. kanske är det dags för kolvbyte också. men jag vet ju hur det är pengarna bränner i plånboken. ;)

Publicerat
  • Författare
[quote

MVH Beretta

om jag vore dig skulle jag ha haft kvar den skotern du har skotern i sig duger för det du använder den för.

kolla variatorerna och ställ in dom så det blir lite mer kraft i skotern i vissa fall räcker det med andra vikter och fjäder.

några maskiner jag haft har blivit som förbytta med lite tid i garaget. variatorerna gör mer än man tror. kanske är det dags för kolvbyte också. men jag vet ju hur det är pengarna bränner i plånboken. ;)

TAck för tips.

Men det är dags att byta.

• 2 weeks later...
Publicerat

Min bror har en Ranger 600 -03, antar att det inte skiljer så mkt på dom lite nyare, kanske det att -03:orna har aningen längre matta. Den är fin på leden, skön i övrigt men i lössnö är den väl ingen höjdare, väldigt tung och bongstyrd, men det gäller o lära sig olika maskiner så med lite vana ska det nog gå. Bra allaround maskin