Publicerat September 2, 200619 yr Vänder mig till forumets oändliga källa av kunskap då jag har för avsikt att köpa mig en kamera då min gamla fått en kallsup som den ej klarade. Jag vill ha en kamera som är: * Väderskyddad * min. 3X optisk zoom * Enkel i menyerna * Snabbstartad Har haft en Olympus mju 410 som varit hyfsad men jag har hela tiden retat mig på att den tagit så suddiga bilder, har hört flera som haft det problemet med den kameran. Vill därför gärna ha en kamera som tar kristallklara bilder utan en massa micklande! Ge mig tips på vad jag ska välja!
Publicerat September 3, 200619 yr Författare Hmm, har tittat runt bland kameror på nätet och hittade en Canon PowerShot A620 på Cyberphoto som verkade intressant. Tyvärr så är den ju inte väderskyddad men har fått bra kritik vad gäller bildkvalitén, någon som har erfarenhet av den? Frågan är ju sedan HUR pass mycket skoj en "vanlig" kamera tål? Funkar det att ha en vanlig kamera i ett fodral på bältet när man är ute i skogen på hösten och jagar eller ska man räkna med att ha den nedpackad i ryggsäcken för att den ska överleva?
Publicerat September 3, 200619 yr Jag har just en test av Ricoh Caplio 500G Wide framför mig. Den skall klara av 1 meters vattendjup så den får nog anses vara väderskyddad iaf ;-) 8 Mp och 3x optisk som. Enligt betyget så har den en bildkvalité under medel och inte prisvärd för de ~6500. I samma recension så nämns Pentax W10 och Olympus 720SW i förbigående som vattentäta alternativ. Annars så får jag rekomendera en Fuji F11. Den är dock inte väderskyddad utöver det vanliga men ett undervattenshus kostar ~1300 och då bör du ha ditt, eh, kameran på det torra. Så gott som alla moderna kameror tar helt ok bilder i normalt dagsljus men vad som utmärker just F11an är att den fungerar även på höga ISO-tal där bruset är betydligt mindre än alla andra kompaktkameror som jag känner till. Man kan ta bilder med 1600 ISO som fortfarande går att använda. Det är värt mycket om man skall ta jaktbilder kring lägerelden på morgonen. Kameran kostar ~2800 hos CF (och du får ofta en chokladbit med när du beställer därifrån ;-) )
Publicerat September 3, 200619 yr Kan bara instämma i valet av Fujifilms Finepix F11. Det den ev skulle falla på i dina önskemål är menyerna men dden har å andra sidan en snabbknap för de vanligaste inställningarna av Känslighet (ISO-tal) och upplösning. Alternativet som ändå bygger på samma koncept med löst UV-hus är Canons IXUS-modeller. Stabilare kameror får man nog leta efter. Ypperlig bildkvalité, bra menyer på svenska, 3 eller 4x zoom och som sagt UV-hus som tillbehör. Med deras modell 800 IS får man stor LCD-skärm, optisk sökare och optisk bildstabilisator. Klart rekommendabel
Publicerat September 3, 200619 yr Författare Uv-hus känns inte riktigt aktuellt då det lär bli en ganska klumpig sak att hanskas med och knappast kommer att rymmas i fickan. Iof. så dyker jag men ska jag ha en kamera under vattnet så blir det nog något annat. Fuji:n ser ju inte så dum ut i alla fall, det verkar som om den har fått hyfsad kritik på tester också. Fick nu upp ögonen för en av Olympus nya, Mju 750 Den har bildstabilisering, väderskydd, "lagom format" och 5X zoom, det känns faktiskt som om den ligger bäst till och uppfyller flest punkter på min kravspec än så länge. Dom suddiga bilderna på min gamla mju 410 berodde på rörelseoskärpa, har man löst det med bildstabiliseringen så är nog 750:an kameran för mig. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyber...p?article=M750s
Publicerat September 3, 200619 yr Har precis köpt en Canon Ixus 800 IS som just har bildstabilisering. Tog några bilder på semestern i mörker utan blixt och de blev rätt bra.
Publicerat September 3, 200619 yr Dom suddiga bilderna på min gamla mju 410 berodde på rörelseoskärpa, har man löst det med bildstabiliseringen så är nog 750:an kameran för mig. Tänk bara på att IS hjälper mot rörelsoskärpa som du orsakar. När det gäller att frysa rörelser och undvika den sortens rörelseoskärpa så är det bara tillräckligt snabba tider som gäller.
Publicerat September 3, 200619 yr Författare Tänk bara på att IS hjälper mot rörelsoskärpa som du orsakar. När det gäller att frysa rörelser och undvika den sortens rörelseoskärpa så är det bara tillräckligt snabba tider som gäller. Jo, jag har koll på det och det var just det att det var svårt att hålla kameran still när man knäppte som jag upplevde var problemet. Man lärde sig väl hyfsat efter ett tag men riktigt bra blev det inte. Nu har ju Olympus fått ganska rejält på skallen angående det här problemet på tidigare modeller så det är väl bara att hoppas att dom lyckats lösa problemet nu då. Vad gäller rörelseoskärpa på mål som rör sig så handlar det ju om inställning av kameran, något man får lära sig undvika genom att använda kameran ofta.