Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rimligt pris på unghund?

Featured Replies

Publicerat

Har en kompis som ska eventuellt ska sälja en wachtel, unghund, startad på unghundsprov med bra reultat, hd/ad fri, bra grunddressyr (går att ha hunden utan koppel alltid) grundtränad på blodspår, skjutet gris för hunden, den är ca 2½ år vad är ett lämpligt pris?

Publicerat
  • Författare

ps han själv vill tror runt 20 000:- då hunden som valp kosta 10 000:- plus arbetet han lagt ner... ds

Publicerat

Mer än 24 mån är vuxen hund. Priset okej tycker jag. :D

Publicerat

Priset låter rimligt tycker jag.

Publicerat

Mycket rimligt pris, han kan nog få mer om han skulle vilja.

Ps. Varför ska han sälja?

Publicerat
  • Författare
Mycket rimligt pris, han kan nog få mer om han skulle vilja.

Ps. Varför ska han sälja?

För han har behov av en ställande hund, han har desutom en en wachtel till på 3 och en på 4 som han tycker är bättre...

Publicerat

en färdig terrier som är startad på jaktprov brukar man få 15000 för så jag tänka mig at man får lika mycket för en wachtel

Publicerat

Injagade älghundar kan inbringa inkomster utav atronomiska summor :D Har hört tallas om priser med många nollor

Publicerat
Injagade älghundar kan inbringa inkomster utav atronomiska summor :D Har hört tallas om priser med många nollor

Kan bara instämma har sett när en 2 årig gråhund bytte ägare för den nätta summan av 100000kr. I mina ögon helt sjukt men har man råd så varför inte.  ???

Publicerat

Det är ju tillgång och efterfrågan som styr priserna rejält.

Dagsläget för en bra wachtel torde bringa ett högt pris, då det inte finns så många till salu och i alla fall inte så många som är bra linjer på.

Däremot finns ett överskott på taxar och tyskar, och det är ju lite av köparens marknad och de raserna kan man få komma till att köpa väldigt billigt, även meriterade.

Publicerat
Injagade älghundar kan inbringa inkomster utav atronomiska summor  Har hört tallas om priser med många nollor
Kan bara instämma har sett när en 2 årig gråhund bytte ägare för den nätta summan av 100000kr. I mina ögon helt sjukt men har man råd så varför inte. 

Det är märkligt med jakthundar och priser.. Jag hörde talas om en jägare som för ca 15-20 år sedan köpte en färdigdersserad jakthund för ca30 000:-, när folk i omgivningen idiotförklarade honom för detta  så sa han följande:

Jakt är min hobby och är mitt huvudsakliga fritidsintresse under en stor del av året, för att få ut så mycket som möjligt av detta så har jag köpt en riktigt duktig och väldresserad hund. Om någon, vem som hellst lägger upp samma pengar och köper en snöskoter som efter några år tappat samma pengar som min hund kostar så lyfter ingen ens på ögonbrynen, frågan är vem är största idioten?

För att ytterligare reta omgivningen så kallade han hunden för Yamaha

Publicerat
Det är märkligt med jakthundar och priser.. Jag hörde talas om en jägare som för ca 15-20 år sedan köpte en färdigdersserad jakthund för ca30 000:-, när folk i omgivningen idiotförklarade honom för detta  så sa han följande:

Jakt är min hobby och är mitt huvudsakliga fritidsintresse under en stor del av året, för att få ut så mycket som möjligt av detta så har jag köpt en riktigt duktig och väldresserad hund. Om någon, vem som hellst lägger upp samma pengar och köper en snöskoter som efter några år tappat samma pengar som min hund kostar så lyfter ingen ens på ögonbrynen, frågan är vem är största idioten?

För att ytterligare reta omgivningen så kallade han hunden för Yamaha

Det var mycket bra sagt av den jägaren  ;)  livet är för kort för att hålla på med dåliga jakthundar.  :D
Publicerat

Visst är det rimligt att betala en rejäl slant för en bra hund.

Själv skulle jag ändå inte göra det då det för mig är största glädjen att själv få fram en bra hund från valp ;)

Sen tror jag att en riktig super hund är svår att köpa för av erfarenhet vet jag att såna säljer man inte oavsett pris!

Publicerat

Det kan säkert vara skäligt att betala det priset, om det är något man verkligen tror på!

MEN även om det sägs att hunden är väldresserad och lydig så är det inte säkert att det följer med på köpet.. ledarskap kan man varken ärva eller köpa.

Samma sak gäller ju förtroende!

Jag skulle vilja veta med vilka metoder min blivande hund blivit tränad med och hur osv.

Det är ju avgörande för inte bara jakten, utan även vardagen tillsammans med hunden i många år framöver.

Hade jag hittat en hund som hade alla egenskaper jag söker samt att den blivit fostrad och tränad av människor som jag vet är duktiga och delar min syn på "hund" så hade jag lätt betalat 20', men också varit beredd på att ta vid och jobba vidare för att få hunden lika duktig hos mig!

Lycka till och du kan väl berätta vad du beslutar dig för!

Publicerat

Jag sålde min schäfer för nästan 40K för några år sen och jag hade kunnat få det dubbla men han bara hälften så bra så då var valet lätt när jag väl bestämt mig.

Publicerat
  • Författare

Hunden är såld efter 1 timme på jägareförbundets hemsida en kille från uppsala (tror jag det var) ringde och bjöd 25 tkr om han kunde få se hunden arbeta med gris i hägn sagt och gjort mötte bokades vid ett grishägn och hunden flytta till uppsala en vecka senare...

edit..Det var inte min hund utan en kompis