Publicerat September 4, 200619 yr Vi är ett jaktlag öster om Jönköping som idag bara haft sporadiska besök på marken av Hjort och Vildsvin. Vi har tidigare inte haft regelbunden utfodring eller liknande för att locka in och hålla vilt på marken och undrar lite om hur "lätt"/mycket det hjälper. Samt vilka typer av utfodrings alternativ vi bör kolla på. Sen tänkte jag själv då också på att börja köra tjära på några utvalda träd i markerna för att locka till sig svinen. När det gäller foder varianter så vill vi ju ha sådana som passar för de flesta vilt. Har hört att vanliga foderautomater som oftast används för svin funkar för det mesta vilt. Är också intresserad att höra om andra vet hur mycket hjort och svin det finns i områdena. Har hört om ganska stora stammar av svin vilket vi som sagt gått miste om. Alla tankar och tips är välkommet.
Publicerat September 4, 200619 yr Mina erfarenheter från vildssvins åtlar/foderplatser är att samtliga viltarter utnyttjar dessa det som serverats på dessa åtlar har främst varit korn eller vete som bas med ca 10% majs inblandat. mängden foder varier från åtel till åtel men mellan 0,5 - 2 kg per spridning brukar vara normalt med 1-4 spridningar per dygn, normalt säger man att en gris rör sig x antal km per natt i födosök och det är inte allt för vanligt att grisarna har daglega i närheten av foderplatsenåtlen men det är helt klart en bra viltvårds insats för samtliga viltarter, finns det vatten inom några hundra meter så är en saltlake ett bra kompliment till foderplatsen då allt vilt uppskattar detta. att tjära träd till grisarna är ett bra sätt att få dom att hitta foderplatsen/åtlen snabbare, men utan foder brukar det inte vara lika intressant.
Publicerat September 4, 200619 yr svar om man vill ha in hjort och svin på sina marker så är det viktigt med foderplatser inte åtelplatser. jag använder vete och majs i spridarna jag använder inte korn för det är inte lila mycket om tyckt som vete och jag fodrar med betor, äpple, potatis och bröd det är vad man får tag i. tjäran använder jag vid foderplatserna så brukar man locka ditt grisarna.
Publicerat September 4, 200619 yr Det tar flera år att få en dovviltsstam som är fast, och ännu längre för en kronstam. Kronviltet sprider sig mycket långsamt. Trygghet för ledarhindar och deras flock och ett mkt lågt jakttryck om ens något är en bra metod att få dom att etablera sig. Även ensilageutfodring på vintern drar väldigt mkt hjort, vi har sett att vår redan stora stam ökat ytterligare sen vi började med ensilage.