Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Roviilt luktar!

Featured Replies

Publicerat

Hej mina vänner,ja..skäms litet,jag har struntat i att jaga predatorer på ett tag. Förklaringen kan ,även om den är dålig göras av att jag inte haft tid. Således har jag endast jagat matnyttigt vilt de senaste året.....Nåväl,bestämde mej för att köra lite predatorjakt härom veckan,

resultatet har blivit 4 minkar, en grävling o en ung räv nu i kväll,

Det som slog mej,när man håller rovdjur i handen är att det luktar....det luktar rovdjur!! Har ni tänkt på detta? Som fångstman av Mink,Mård,Räv o Grävling så känner man igen lukten,det luktar på ett spec,sätt.

Vissa av mina jaktpolare påstår att dom känner lukten av räv o dess piss, dom menar att man kan känna var räven brukar gå fram!!!!!!!

Sicka stollar,dom inbillar sej att dom kan känna lukten av vad räven finns o lever...Bevisligen skjuter dessa människor mängder av rävar varje år,fast jag brukar avfärda detta som endast tur i turen.. Vad säger ni? har ni näsa för rävar o rovdjuren..

Publicerat

Håller helt med, iaf inom området räv/grävling då de är de enda som jag har bra erfarenhet utav..

De luktar skit..!!!

När man bär räven i svansen eller i benen som luktar händerna skit i flera dar efter.

Stollar och stollar, jag är helt med på deras sida.. Jag är personligen övertygad om att jag kan känna lukten ifrån räv om jag står på ett ställe där det nyligen varit räv.

Lukten utav dessa djur är det skälet till att jag inte tar hand om skinnen.

Dock så har jag gett mig fan på att försöka göra det i vinter om man får tag i ngn fin vinterräv.

Publicerat

Lukten av rävar mårdar o andra har vad jag tycker, en vass lite stickande lukt,som jag endast funnit hos dessa. Det konstiga är bara att jag inte känner i skogen om det spungit förbi någon där. Har många gånger stått brevid kompisar när dom säjer - fan vad det luktar räv här!! Jag sniffar då som värsta stövaren men inte känner jag nått inte,har bara fått för mej att dom vill skoja med mej.

Men dom påstår med allvarlig min att dom visst känner lukten,o vissa av dom även röker vilket inte jag gör!

Dock har det hänt att jag känt lukten av vildsvin nån enstaka gång

Publicerat

Kan väll inte säga att jag känner lukten av en räv som gått förbi, men om den gjort sitt dagsbehov i närheten brukar det lukta ganska starkt.

Publicerat
Håller helt med, iaf inom området räv/grävling då de är de enda som jag har bra erfarenhet utav..

De luktar skit..!!!

När man bär räven i svansen eller i benen som luktar händerna skit i flera dar efter.

Stollar och stollar, jag är helt med på deras sida.. Jag är personligen övertygad om att jag kan känna lukten ifrån räv om jag står på ett ställe där det nyligen varit räv.

Lukten utav dessa djur är det skälet till att jag inte tar hand om skinnen.

Dock så har jag gett mig fan på att försöka göra det i vinter om man får tag i ngn fin vinterräv.

Är du helt seriös? Luktar händerna skit i flera dagar efter du burit en räv? Du måste ha oerhört bra luktsinne. Om jag har flått en räv så tvättar jag mig noggrant...har jag bara skjutit en räv å tagit hem den så tvättar jag mig som vanligt..men jag kan inte känna att det luktar nåt speciellt.Kanske är rävarna på mina marker renligare...vad vet jag...

Tror inte heller att man kan känna lukten av räv om den sprungit förbi...däremot kan man nog känna rävlukt i ett väl använt gryt....

Men..det är ju min åsikt..och kanske har jag sämre luktsinne än många andra....

Publicerat

Jag har en fundering.

När jag åkte skidor i härjedalen förra året så kände jag en väldigt frän och äcklig doft på vissa ställen med jämna mellanrum.

Är det räven som markerar så? För de lukta inte hund piss iaf, man vart nästan illamående.

//Viktor

Publicerat

Rävpiss kan lukta ganska fränt, men jag tycker det beror också en hel del på årstiden dvs när rävtikarna löper osv.

Publicerat
Är du helt seriös? Luktar händerna skit i flera dagar efter du burit en räv? Du måste ha oerhört bra luktsinne. Om jag har flått en räv så tvättar jag mig noggrant...har jag bara skjutit en räv å tagit hem den så tvättar jag mig som vanligt..men jag kan inte känna att det luktar nåt speciellt.Kanske är rävarna på mina marker renligare...vad vet jag...

Tror inte heller att man kan känna lukten av räv om den sprungit förbi...däremot kan man nog känna rävlukt i ett väl använt gryt....

Men..det är ju min åsikt..och kanske har jag sämre luktsinne än många andra....

Japp, helt seriös, möjligtvis en viss överdrivan om flera dagar. Men jag hävdar bestämt att jag tycker rävar luktar skit...

Sen har jag aldrig påstått att jag känner lukten av en räv som endast springer förbi, såna fall har jag skrivit dumt eller har du missuppfattat mig, utan det är mer den där fräna doften som ibland kan dyka upp på vissa platser i skogen, ungefär samma doft som man får i handen efter att ha släpat den..

En teori som jag inte grundar på nånting, jag skjuter 99% av mina rävar på sommaren medans du skjuter mycket senare, om det kan ha ngn betydelse vet jag inte men som sagt det är en teori.

Publicerat

Jag har flått o tanat lite rävskinn,men framför att har jag gjort detta med mårdar. Att händerna luktar rovvilt,ser jag som naturligt,dock brukar doften avta efter en riktig rengörning,så det anser inte jag vara nått problem i alla fall.

Dock kan vildsvins lukt bita sej kvar rätt bra,minns en natt för många år sen då vi sköt 17 grisar på vak.

Såklart var jag med o grävde i så många jag hann med bland tarmar o blod. Den lukten satt i,duchade både länge o väl efter den natten minns jag,ändå på nått sätt satt grislukten kvar.

Har alltid efter denna natt,sett urtagning av gris som något besvärande,gillar det inte alls om jag ska vara ärlig.

Konstigt egentligen att passa en älg eller hjort eller rå hare eller vadsomhelst bekommer mej inte,dock gör grisar det.

Tur då att jag inte skjuter så många grisar,men destå mer hare o fågel. Dock har en mark jag jagar på INVADERATS av gris,så jag kommer väl inte undan

Publicerat

Det som gör att rovvilt luktar är att dom har "stinkblåsor" vid analöppningen som dom tömmer eller som töms då du tex. flår dom.Dom töms också om dom blir hårt antastade av hundar...en sorts försvarsmekanism.

Om inte dom tömts så luktar dom inte mycket mer än andra vild djur  ::) ...men en hårt angripen skabbräv kan man känna lukten av på ganska långt håll...men då har jag ett mycket bra luktsinne också  ;D ...m.a.o en bra avelshane... ;)

Publicerat
Japp, helt seriös, möjligtvis en viss överdrivan om flera dagar. Men jag hävdar bestämt att jag tycker rävar luktar skit...

Sen har jag aldrig påstått att jag känner lukten av en räv som endast springer förbi, såna fall har jag skrivit dumt eller har du missuppfattat mig, utan det är mer den där fräna doften som ibland kan dyka upp på vissa platser i skogen, ungefär samma doft som man får i handen efter att ha släpat den..

En teori som jag inte grundar på nånting, jag skjuter 99% av mina rävar på sommaren medans du skjuter mycket senare, om det kan ha ngn betydelse vet jag inte men som sagt det är en teori.

Okej, kanske missförstod dig. Jag tolkade det som att du kände lukten av en räv som just passerat...men det är alltså förmodligen rävurin du känner lukten av...

Hm...99% av rävarna skjuts på sommaren? Notorisk tjuvjägare eller...??

Jag har iofs kännt lukten av en räv på långt håll...det var en ungräv jag skjutit tidigt på hösten.Eftersom skinnet inte är nåt att ha så tidigt på säsongen så la jag den i soptunnan...och där låg en tills sopbilen kom..ca 5-6 dgr senare.Usch usch..värsta maggotfabriken...

Foxkiller: Huruvida du är en bra avelshane vet vi ju inte ännu...pojkarna dina är ju inte så stora ännu och vi vet ju inte vad de går för.Men potentialen kan ju finns. Vi bör väl dock utvärdera resultatet innan du får komma till fler gånger tycker jag...Jag ska ta ett snack med frugan din... ;D

Publicerat
Hm...99% av rävarna skjuts på sommaren? Notorisk tjuvjägare eller...??

Nop, men jag har skyddsjakt i ett flertal lammhagar på marken, lammen byter hagar vilket gör att skyddsjakten bedrivs där lammen är.

Åretruntjakt. Dock så skjuter jag inga vuxna rävar under yngelperioden samt så länge de är i behov av tiken.

Publicerat
Det som gör att rovvilt luktar är att dom har "stinkblåsor" vid analöppningen som dom tömmer eller som töms då du tex. flår dom.Dom töms också om dom blir hårt antastade av hundar...en sorts försvarsmekanism.

Om inte dom tömts så luktar dom inte mycket mer än andra vild djur  ::) ...men en hårt angripen skabbräv kan man känna lukten av på ganska långt håll...men då har jag ett mycket bra luktsinne också  ;D ...m.a.o en bra avelshane... ;)

Stinksäckarna på mink har jag lärt mej att akta mej för efter misslyckat flåförsök en gång,dock har jag inte sett några på mård eller räv,så antagligen är dom väl inte så stora. Men luktar jag på en hand som jag dragit en räv eller hållit en mård i känner jag genast den speciella lukten, till skillnad mot en gräsätare..måste sluta nu Persson  vs Reinfelt skall börja på TV ;D