Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelautomater i vänsterutförande

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Vilka tillverkare för idag hagelautomater i vänsterutförande?

Mvh Magnus

Publicerat

i senaste nummret av Vapentidningen fanns en artikel om detta....

Publicerat
Hej,

hagelautomater i vänsterutförande?

Mvh Magnus

Baaah!!!

man ska ha pump!! ;) ;D

remington 870 express i fint och hårt mattsvart plast!! ;)

Finns i vänsterutförande hos jaguargruppen, bössa+ 2choker+slugpipa 5900:- har jag för mig...

Finns i trästocks utförande å >:(

men som sagt inget går upp mot en fredags kväll med ett glas laphroig quartercask och

en burk plast och gummivax från biltema och sitta o smörja upp lystern i den fina plastådringen... :D

Publicerat
  • Författare

Bahh

Lafroigh duger bara att locka vildsvin med, men det å andra sidan gör den jävligt bra ;D

Tack för tipsen hursomhelst.

Publicerat

Den enda jag vet är Benelli. Deras Super 90 Mancino är i vänsterutförande. Hustrun hade en tidigare som var skitmysig faktiskt, sköt en hel del med den. Tror vi köpte den på Torsbo för 10 lax eller nåt..

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat

Hello,

Kan annars rekommendera Benelli M2 Comfortech, har en sådan själv i vänster och är mycket nöjd. Comforten ska vara på väg till Sverige enligt sako om man inte tycker om M2.

Lycka till!

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Hej Dard

Vari ligger skilnaden mellan M2 och Comfort? Vad ligger din M2 prismässigt?

Lånade hem en turk vid namn Akkay i vänster, den sköt helt OK men mekanismen rasade efter ca 100 skott på banan, är nog beredd att lägga lite till för att få nåt bättre.

Mvh

Publicerat

Hej,

M2 har matt yta på pipa och låda, comfort blank. Den har svart slutstycke, comfort blank/silver. Comforten har ett tpe/gummi liknande yta på kolv och förstock, M2 har ren plast. Samma rekylsystem i kolven dock och samma bakkappa och kolvkam.

Kika på benellis USA sida under lefthand models, där finns M2 Field. www.benelliusa.com

Prismässigt, samma skulle jag tro men eftersom comfort inte finns i vänster i sverige ännu så vet jag inte var den hamnar. Jag gav 14,5' med 500 st 28grams stålskott att "slita in" mekanismen med, inte för att det ska behövas men men.

Kollade också på akkay tidigare men då en av nitarna i lådan trillade ur när jag lyfte upp den så kändes det inte rätt.

mvh

Dard

Publicerat
  • Författare

Vem är bäst på Benelli i mälarområdet?

Mvh

Publicerat

Jag köpte min hos BolterWarg.

mvh

Dard

Publicerat

hm, nu vet ja inte riktigt om ja talar sanning men ja HAR FÖR MIG att ja såg en halvautomat på F&V från beretta i vänsterutförande.....

Publicerat

Tror nog att just Walter Borg är rätt ställe att gå till.. Jag köpte min Comfort hos Karlssons Jakt i Enköping men det var nog sista gången jag handlade där.

Jag har aldrig öht sett någon Beretta i vänsterutförande.. men jag kan ha fel.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Vardän Hipshot, har du blivit blåst av Karlsson ;D Känner flera :D

Publicerat

Nja.. ids inte gå in på några detaljer men tja inte höjd iaf. Knepigt dock för Ola där är trevlig som fan.. En kompis har dragit samma slutsatser och väljer en handlare många mil härifrån framför Enköping.. Trist  :-[

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har nu investerat men inte en Benelli och ingen halvautomat. Researchen har varit grundlig då jag provat Benelli och Remington halvautomater + SKB och två Beretta modeller i bock utförande.

Hade verkligt stora förväntingar på Benellin då den lovordas ohyggligt här på sidan av många i mitt tycke kloka förståsigpåare. MEN, nej! Blev inte vän med den alls. Föredrog faktiskt Remingtonarn före Benellin. Dessutom är hagelautomater fortfarande rassel och pling oavsett om dom kostar 16' eller ej, det är min uppfattning även om den säkert sticker ut lite :-X

Till slut fanns bara en vinnare kvar, det blev en Beretta 686E i sportingversion. Vänsterskränkningen är väl tilltagen och trots att den var ca centimetern för lång gjorde jag 2x23 duvkras på första rundorna på trappen....kanske kärlek? Bössan har en mitt tycke aldrig upplevd balans....bara lyfta och trycka av.

Den skall invigas till helgen på skånsk fasanjakt, rapport kommer.

Publicerat

Bra jobbat MKJ, våga säga NEJ!!! ;D ;D ;) Hoppas du å nya bössan kommer trivas bra ihop!

Publicerat

Gratulerar till en fin bössa!!!

Vilken Benelli modell testade du?

Såg en skitläcker dekal på en bil i fredags på en jakt, våga vägra Blazer.. Snart dyker det upp våga vägra Benelli  ;D ;D

Och du, Berettan gör sig bättre på skånsk fasanjakt!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Bössan är nu invigd med lite klassisk skånsk fågeljakt. För en upplänning är det svindlande att få 100 uppflygande änder imot sig (speciellt med bara 2 plugg i bössan) Kort och gott är jag mycket nöjd med min investering och den gav mig ett visst mått av självförtroende på hagelskytte innan dagen var över. Vi sköt 160 fåglar + lite hare på 10 bössor och när jag väl kom underfund med lämpliga framförhållningar (snabba kräk) föll dom fint i alla skottvinklar.

Förhoppningsvis kan detta leda till ett ökat övningsskytte och bättre nyttjande av fågelresurserna på hemmaplan också.

Är också väldigt glad över att jag vigde den tiden jag gjorde för utprovning, ett vapen passar vissa men kan vara galet för andra.

post-1031-1161605181_thumb.jpg

Publicerat

Läckert! Vilken kanondag du måste haft!!!! Grymt härlig känsla när fåglarna tippar snällt.. rätt mysigt dock med tredje skottet när det är tätt med änder  :P

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Läckert! Vilken kanondag du måste haft!!!! Grymt härlig känsla när fåglarna tippar snällt.. rätt mysigt dock med tredje skottet när det är tätt med änder  :P

Mvh!

Inbjöd nästan till den där med tredje smällen va :D

Men ja visst är det piggt med skott....

Publicerat

Skit i det, huvudsaken att du är nöjd med den bössa du köpt. Så grymt kul att se en jägare som är i god harmoni med sitt vapen så och dubbléra änder eller vad det nu är.. Visst, en trippel är skoj, men ibland undrar jag om man inte skammar mest med tredje skottet.. Det beror givetvis på läget.. Dock är det rätt gött att ha det tredje när två kråkor/änder är på väg ned och du har guldläge på nummer 3!

Men huvudsaken är att du hamnat rätt med din hagelbössa och av den glädje som sjuder i ditt inlägg så verkar det just så!

Hellre en välanpassad bock än en aldrig så full laddad havltaskig automat!

Och ryggmärgsreflexen tvingar mej att skriva att jag hamnat rätt med comforten så då är jag i nirvana!?  ;D ;D

Oavsett detta, på den jakt du varit på så skulle jag nog valt bocken framför automaten. Känns trevligare om man kan bryta sitt vapen om man befinner sig i ett större sällskap!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Helt riktigt, har isig inget emot halvautomatik då jag trivs väldigt bra med min Bar Evolve i 9,3. Men visst samma sak gäller där att det vore rätt skönt att kunna på ett tydligt sett öppna slutstycket när man samlas.

Således kan man nog vänja sig med det mesta utom att jaga iklädd slips som verkligen inte är min grej...... ::)

Publicerat
Såg en skitläcker dekal på en bil i fredags på en jakt, våga vägra Blazer.. Snart dyker det upp våga vägra Benelli  ;D ;D

Blazer är en cheva jeep, BLASER heter den utmärkt repeter studsaren ;)

Publicerat

;D

Med tanke på övriga dekaler på den bilen så var det nog tveklöst vapnet som avsågs och säkerligen var nog stavningen korrekt men att min återgivning av budskapet haltade ngt  :-[

Mvh!