Publicerat September 9, 201312 yr Hej! Jag har en nyinförskaffad .222 kombi och till den köpte jag Normas jaktmatch övning/fågel samt Normas blyspets. Min fråga är, hur mycket "död" är det i helmanteln? Vad vågar man skjuta med den utan att riskera onödiga skadeskjutningar? Jag antar att man kan knäppa lite fågel från tjäder och neråt? Hur är det med hare? Känns som en helmantel i .222 riskerar göra slarvsylta av haren, men dör de väl av en helmantel? Förvisso är det väl främst stekarna man använder på haren men man vill ju inte att viltet ser ut som en hög köttfärs när man kommer fram. Räv med helmantel känns som stor risk för skadeskjutning? Vad säger nu?
Publicerat September 9, 201312 yr 222 rem kan vara lite lynnig med helmantel och i synnerhet de gamla på 3,2gram. Nerladdad till 850m/s så gör den ett hål rakt igenom om den inte undantagsvis välter. På räv innebär det ett eftersök även om lungorna genomskjutits. På fågel så kommer den ner flaxandes men inte stendöd i skottet. Hare går säkert alldeles utmärkt att ta av daga med en fmj fast jag har inte testat i den kalibern men däremot i 22K- hornet och det var stendött i smällen. I fullfart så kan effekten bli allt från ett pennhål rätt igenom till en dunkrevad där hunden kommer att spotta dun och fjädrar en bra stund efteråt.
Publicerat September 9, 201312 yr Skogsfågel. Haren skjuter du fördelaktigt i huvudet med vanlig sp kula. Räven är väl en sp kula likaså mest att önska men den dör oxå av fmj. Vilket är bevisat.
Publicerat September 9, 201312 yr Ja det enda som kräver fmj kulor är fågel. Har just varit ut med min 222rem och övat lite. Hann även testa att skjuta på en skata med 40 grains Z-max kula. Bilden nedan talar sitt tydliga språk. Bitarna plockades ihop med ungefär 15m radie från skottplats.
Publicerat September 9, 201312 yr Skogsfågel. Haren skjuter du fördelaktigt i huvudet med vanlig sp kula. Räven är väl en sp kula likaså mest att önska men den dör oxå av fmj. Vilket är bevisat. Håller alldeles med men jag har dåliga erfarenheter av fmj på räv och vill absolut inte ge några uppmuntringar till att använda dessa på räv. Men självklart så dör en räv av en helmantel placerad i motorrummet men den kan springa i någon minut och ibland längre och med den farten som en påskjuten räv kan nå så hinner den väldigt långt. Skjut istället med varmintkulor i de lättare regionerna så slipper du tråkigheter.
Publicerat September 9, 201312 yr Obs talar ej om skogsfågel med erfarenhet. Nils här ovan verkar ha koll på läget o ta hans ord angående effekten då han är kunnig där! Angående rävarna så kan jag delvis hålla med o delvis haft andra upplevelser. Men för räv håller jag självfallet alla andra kulor högre. Får du fatt i hornadys ammo så är den inte dyrare än normas fmj o då är det v-max som duger från allt till skräpfågel till rådjur. Dock ej skogsfågel eller kroppsskott på hare
Publicerat September 9, 201312 yr För mig är 222rem en nybliven erfarenhet men jag umgås med ett antal människor som har skjutit massor med år med ovannämnda kaliber som kulval i kombibössor med trädskällare. Ingen av dem vill använda normas gamla 3,2grams jaktkula som den var laddad då. 222 Remingtons skamfilade rykte som fågelsprängare kommer nog från den tiden då man maxladdade lätta helmantelkulor och sköt på förhållandevis korta håll. Jag ska testa min med 3,6 grams fmj kulor i höst då jag troligtvis inte hinner få tillbaka min XC från smeden innan den jakten är över. Hoppas bara att de ska stabiliseras i min gamla sako vilket också kan vara ett problem i äldre vapen med för långsam stigning.
Publicerat September 9, 201312 yr Har jagat mycket orre med .222 R på den gamla goda tiden.... dvs 3,2. Ut till 80 meter blev det inte sällan trasigt. Brukade ha den nedladdade fabriksammon i loppet och fulladdade (Jaktmatch) att byta till för längre avstånd.
Publicerat September 9, 201312 yr Har jagat mycket orre med .222 R på den gamla goda tiden.... dvs 3,2. Ut till 80 meter blev det inte sällan trasigt. Brukade ha den nedladdade fabriksammon i loppet och fulladdade (Jaktmatch) att byta till för längre avstånd. Då är vi överens. Men jag har hört att den kunde vara otrevlig ända ut till 180m fast det kan ju säkert bero på att kulan snuddade någon kvist just före fågeln också.
Publicerat September 9, 201312 yr Min erfarenhet är att det är svårt att stabiliaera en långsam helmantel, och en snabbare slår sönder fågeln på <80 m. Vad gäller varmintkulor har jag en anekdot då jag sköt en skata på 50 m, vi hade skottpengar på benparen, men det enda jag hittade efter 20 min letande var en fot..... Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat September 9, 201312 yr Jag var tvungen att kolla i bilden men ser inga ben där heller. Tror att de kanske blev kvar i trädet. Hade med mig en äldre lassokastare som ville skjuta in sin 308 och minen på honom var betalbar. Hakan ramlade hela vägen ner i backen när han insåg vad han just sett. Än en gång så fick man höra det gamla uttrycket från Jönssonligans dynamit Harry "vicken jäkla smäll alltså" Den bara försvann!
Publicerat September 9, 201312 yr Jag använder Normas 3,6g fmj när jag jagar gäss då den går samma som Lapua 3,6g halvmantel som jag jagar rådjur med. Och det blir bara ett hål genom sålänge man inte träffar "axeln" då kulan börjar snurra. Har även skjutit många rävar med den men sen jag testade v-max förra året kommer jag inte gå tillbaka!
Publicerat September 9, 201312 yr Jag använder Normas 3,6g fmj när jag jagar gäss då den går samma som Lapua 3,6g halvmantel som jag jagar rådjur med. Och det blir bara ett hål genom sålänge man inte träffar "axeln" då kulan börjar snurra. Har även skjutit många rävar med den men sen jag testade v-max förra året kommer jag inte gå tillbaka! Hur långt gick rävarna för dig efter en träff med en helmantel i de vitala organen och då inte i centrala nervsystemet? Vi är fyra här som skjuter räv med V-max varav en med 221rem fireball och en med 22-250 samt två med 222rem. Flyktsträckan brukar variera lite med snödjupet men ungefär trettiofem cm vertikalt är det normala.
Publicerat September 9, 201312 yr Hur långt gick rävarna för dig efter en träff med en helmantel i de vitala organen och då inte i centrala nervsystemet? Vi är fyra här som skjuter räv med V-max varav en med 221rem fireball och en med 22-250 samt två med 222rem. Flyktsträckan brukar variera lite med snödjupet men ungefär trettiofem cm vertikalt är det normala. Med helmanteln brukar det bli en hel del sprattel och en 8kg hane jag sköt gav ingen reaktion för än efter 20m då den rullade runt och man såg att det sprutade blod ur den! Sköt 12st med v-max förra säsongen och dom bara välter i skottet och inte en rörelse efter, det kallar jag skillnad mot fmj!
Publicerat September 9, 201312 yr Då jag sköt med fmj i min hornet så var det några jag letade en hel natt utan att få tag i fast det såg ut som att man slaktat en gris var hundrade meter och några som gått både två och trehundra meter och som gått förlorade om inte spårsnö funnits. Började använda Sierras 40grains Hp och då upphörde dessa problem. Med mitt inköp av en 222rem och handladdning av V-max 40 grain så har jag kunnat ta ut avstånden med minst 70m och rävarna stupar på fläcken ändå. Två har jag fått söka av 40-50 skjutna men de har inte klarat sig heller fast det har varit dåliga träffar. En helmantelkula hade jag garanterat dömt bort som ett bomskott på dessa två.
Publicerat September 9, 201312 yr V-max är brutal effekt i. Går ej o komma ifrån. Jäkligt trevligt med knall o fall varje gång oavsätt om träffen tar perfekt eller ibland som faktiskt händer lite dåligt. Fast räven jag tog senast la bara ner huvudet efter en fmj rakt genom pannbenet den oxå
Publicerat September 9, 201312 yr Jag satte nytt rekord för mig i våras när jag fick en fin hane på styvt 200m mitt i natten rakt i "idé-fabriken" med v-max! Har en bild men det är ingen vacker syn Men det är en grym kula!
Publicerat September 10, 201312 yr Instämmer i åsikterna om vmax. Jag skjuter iofs zmax 50gr i 222an men ändå. den är utmärkt även till gås, skjut i övre kroppshalvan så kan man spara enligt mig allt kött dvs bröst, ben, ev innersta vingbenet. Jag skulle givetvis ta något mer anpassat för skogsfågeljakt, men lurar på om inte zmax hade kunnat funka till nöds iaf på tjädertupp om den placeras enligt gåsprincipen ovan? Eller är tjädertuppen för hård?
Publicerat September 10, 201312 yr Tycker att tjäder och orre ska bäras i ett stycke ut ur skogen. Z-max och V-max är i princip samma kula och båda så gott som exploderar vid anslag. En träff så högt upp på en tjäder kommer att spränga bort hals huvud och en bit av ryggen. Har den krävan full i mat så blir en träff där ett elände. Det blir dessutom ett elände att ha den hängandes på jaktsäcken en halv dag med blod rinnandes och det är absolut inget trevligt att komma hem röd av blod längs baksidan av båda benen. Har även testat detta med min gamla Thompson Contender och blyspets. Det är inget som ska göras om mer än en gång.
Publicerat September 10, 201312 yr Ladda med 50 grains V-max och skjut hare i hals/huvud Rådjur bakom bogen i spjälstaketet och bäver i bakkant på frambenet samt räv där det gör som mest skada så behöver du ingen annan kula förrän det blir dags att skjuta skogsfågel.
Publicerat September 11, 201312 yr Nu spårar tråden ut lite med 50gr ttsx på toppfågel då? Samskjuter med v-maxen i min bössa. Hade varit skönt o slippa byta från den när tjäder blir på tapeten.
Publicerat September 11, 201312 yr Nu spårar tråden ut lite med 50gr ttsx på toppfågel då? Samskjuter med v-maxen i min bössa. Hade varit skönt o slippa byta från den när tjäder blir på tapeten. kan inte se att det blir annat än sopor av fågeln med ttsx. jag tycker helmanteln kan vara stygg nog.