Publicerat September 9, 201312 yr Gokväll jaktvänner, har alltid använt Oryx i min 30-06 och är mycket nöjd med det, men har av en vän fått en hel påse med Norma Alaska,Vulcan , Silverblixt och 11,6g blyspets, allt i sina orginalkartonger. Vilken av de duger allra bäst till klass1 vilt och är det nån av dem som rent av bara skall mängdtränas upp i skjutvallen?
Publicerat September 9, 201312 yr Alla duger, fantastiskt mycket vilt fällt med dessa kulor genom åren. Det finns säkert bättre i varierande omfattning men duger gör de.
Publicerat September 9, 201312 yr Vulcan har då dugt bra till det jag skjutit, inga mängder men bra resultat i kropparna!
Publicerat September 9, 201312 yr 11,6 blyspets kan vara antingen partition eller något som kallades Norma rådjur under en period,den senare är kraftigt nedladdad och osäkert om den håller klass1,jag kommer inte ihåg prestandan. /Mike
Publicerat September 9, 201312 yr 11,6 gr blyspets? Då är det lugnt. Norma Rådjur är lättare.. Farsan fick en batch såna.. Nej fan, de var laddade av Ausch far! Partition tror jag..
Publicerat September 9, 201312 yr Författare Just 11,6g blyspets var ordentligt många obrutna förpackningar av, tänkte jag skulle testskjuta samtliga under samma förutsättningar och se hur lika de går, skall kolla imorgon vad det står mer på blyspetsarna... hållerde inte klass 1 får de bli till träning!
Publicerat September 10, 201312 yr Författare Även 11,6 g blyspets stod det silverblixt på, fast mycket äldre förpackningar än den andra. Har tatt kort men fattar inte hur jag lägger in bild via min Xperia!
Publicerat September 11, 201312 yr Aha! Har för mej att silverblixtarna hade blyspets innan den gula plastkulan kom. Isf så är det en hyggligt blöt historia som funkar bra. Alaska och Silverblixt tycker jag inte man hört så mycket om avseende krångel, Vulcan däremot har strulat. Jag har dragit en vulcan igenom lungpartiet på en älgkviga utan expansion.. Bara jävla tur att jag sköt igen och träffade halsen när hon kastade.
Publicerat September 11, 201312 yr Författare Brabra, skall skriva ner vad son står på paketet så kanske vi kan utröna lite mer. Vulcanrackarna får bli till träning!
Publicerat September 11, 201312 yr Författare Brabra, skall skriva ner vad son står på paketet så kanske vi kan utröna lite mer. Vulcanrackarna får bli till träning!
Publicerat September 11, 201312 yr Vulcan är ju en patron som tillverkas än idag, snabb expansion mycket populär på vildsvin utan Sveriges gränser betydligt vanligare där än Oryx. Silverblixt, förnicklad kula & en rund gul plastspets, lite lungnare expansion än Vulcan ej bondad kan ha låg restvikt . Alaska behöver jag väl inte orda om . 11.6 grams blyspets är den platnosad så är det en "Rådjurs patron" i klass med 30-30. Är den spetnosad så kan det mycket väl vara en patron framtagen för långa håll & norsk renjakt, kolla utgångs hastigheten. //Lasse