Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är detta en bra bruksbössa för älg- och hjortjakt? Tikka

Featured Replies

Publicerat

Har hittills skjutit med min pappas tikka 308 från 1984 med dämp och gillar känslan i den har nu möjligheten att köpa en begagnad Tikka m55 308 från slutet av 70 talet. Har också funderat på att köpa en helt ny Tikka t3 forester. Har hållit i båda bössorna men den nya känns enligt mig billig alltså ingen riktig känsla plastig osv. M55:an från 70-talet däremot har väldig känsla och med denna gentemot den nya får man känslan av att man verkligen håller i en RIKTIG bössa... Men nu undrar jag om någon har erfarenhet av dessa? M55:an är i bra skick och inte jagad med på 15 år, några repor men ska slipas och ojas. Fästen och en värdelös gammal bushnell kommer också med på köpet. ingen rost. Är det en stor risk att ta att köpa en så gammal studsare? tyck till och lämna åsikt samt erfarenheter på båda bössorna :D

Publicerat

M55 är väl en trevlig bössa. Radmagasin med bra matning, kort låda. Inte mycket räksallad men bra funktion. Så länge den inte har rostat sönder och är direkt vanvårdad borde det vara en bra affär, till rätt pris.

Säjer jag, som inte kan överdrivet mycket om Finskt...

Publicerat

Bra bössa :)

Publicerat

M55 är väl en trevlig bössa. Radmagasin med bra matning, kort låda. Inte mycket räksallad men bra funktion. Så länge den inte har rostat sönder och är direkt vanvårdad borde det vara en bra affär, till rätt pris.

Säjer jag, som inte kan överdrivet mycket om Finskt...

Men det du kan, kan du bra...'hear hear'! B)

Rätt pris är max 5000 kr för ett fint ex. Dyrare är lite ockervarning. Kolla pipan noga invändigt! Ett fint yttre kan bedra. Det finns många gamla putsgubbar som gnott mest på utsidan bössan och lämnat pipan därhän 'för jag skjuter ju ändå så lite'. Men en skitig pipa år efter år ute i fuktig älgskog blir ändå 'förstörd' trots att det bara skjuts några skott årligen med den.

Publicerat

Tikka M/55 / M/65 håller hög kvalitet.  Högre än det som tillverkas idag.

- Så din känsla är ganska god  ;)

Så är bössan fin, och du trivs med den så är det bara att slå till.

Men inte till överpris, som nämndes ovan...

Publicerat

...en så gammal studsare?

Hoppas inte det, för mina två främsta jaktvapen är 110 respektive 65 år gamla.

En gammal Tikka är en alldeles utmärkt bössa, ge den bara en genomgång så du blir av med gammal gucka i mekanismen och får en ren pipa - förmodligen för första gången sen den var ny. Drar du bort en tusenlapp från doktorns värdering så har du priset för en bra M55 utan/med värdelös kikare, men jag skulle verkligen rekommendera att en riktig vapensmed - som både äger och vet hur man använder ett boroskop - fick titta på den först. Med sönderrostad pipa bör den kosta en tusenlapp, och är det är inte ovanligt.

Det är inget fel på en T3 heller, bortsett från plastigheten - en alldeles utmärkt bössa det också. Stocken är lite vettigare på dem, men det är ju enkelt att anpassa den gamla också...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Här i finland är gamla sako 75 och tikka 55 och 65 väldigt eftertraktade och priset är högre än i sverige... Kollade pipan och slutstycket noga, båda väldigt rena och räfflorna fina inget spår av smuts :D Farbror bor i sverige och farsan har tagit hem flera vapen men det är några år sen men har det inte kommit nya lagar som krånglar till det nu? :/ En dämpare ska också läggas på :D

Publicerat

Jaså, du bor på den sidan... Ja, då är det väl 400-500 euro för ett lik. ;-)

Att bara "kolla" i pipan säger tyvärr ingenting. Även en gravrostig pipa ser blank ut om man bara tittar med köttögonen... Kolla låsytorna på slutstycket, de blir lätt såriga om nån handladdare varit i farten - eller om vanvård låtit trycket sticka iväg med fabriksammo.

-- Mats

• 2 weeks later...
Publicerat

Skjuter själv med en LSA55 som är samma som M55, första bössan jag jagar med. Förra hösten var på min första höst som jägare "på riktigt".

3 älgar 2 rådjur och 6 hjortar fick sätta livet till, finns inget att klaga på öht på bössan.

Har 3 och 5 skotts magasin, aldrig haft problem med nån av dem.

Träffar man inte med M55 så är felet bakom stocken  :cool:

Publicerat

Generellt håller jag Tikka m/55/65 som de absolut främsta knökmatarna som gjorts i normala prisklasser. Fenomenalt välgjorda.

Sedan är det nu ett tag sedan de gjordes och därför ska man kontrollera dem noga, gör rent skrället först och sedan inspektion med borescope. I alla fall om det är en "bankaliber" som 308 eller 6,5.

Baksidan är de stolligt korkade MC-kolvarna och de allt för ofta förekommande vita effektplattorna - kolvarnas motsvarighet till axelvaddar och vita tubsockor. Fult och väldigt fel..... Och infästningen av underbeslaget är kanske inte den bästa, men det funkar och därmed räcker det. Ska man stocka om från scratch kan man ju göra om och göra rätt.

/T

Publicerat

Köp du en m55, jag ropade nyligen in min andra. ;)

Publicerat

Så här grann blir en Tikka m65 när den har fått hälsa på hos Rolf på Gävle kolvmakeri.

Han gör sjukt snygga jobb, och att skuldsätta sig totalt på kreditkortet har aldrig varit mer lockande...

http://www.kolvmakeriet.se/galleri/arbeten/tikka_m65/img/2011-09-04%20at%2010-28-50.jpg

http://www.kolvmakeriet.se/galleri/arbeten/tikka_m65/img/2011-09-04%20at%2010-28-07.jpg