Publicerat September 12, 201312 yr Hej! Någon som har erfarenhet av zeiss duralyt 3 - 12x50? Tänker främst på hur siktets kvalitéer är när mörkret smyger sig på!? Har hört av flertal att siktet är dåligt över lag men många säger att dem är mycket nöjda! Med vänlig hälsning, Robla.
Publicerat September 12, 201312 yr Jag har använt mitt duralyt nu i lite över ett år och mest på dagtid men även en del i skymming Har ju inget att jämföra med men jag tycker det funkar bra i dåligt ljus. För under 10.000:- så duger det gott och Zeiss gör nog ingen skit. Jag vakar även på gris med det på nätter med då har ju åtelbelysning tänd.
Publicerat September 12, 201312 yr Ja men då har jag ju inte testat något annat likande i den prisklassen. Vågar inte kika i ett sikte för 25.000:- för då måste jag bara ha det säkert.
Publicerat September 12, 201312 yr Vapentidningen testade den o en mängd andra o Duralyten låg bland de främsta vad gäller ljustransmition. Över vissa av sina dyrare bröder...
Publicerat September 12, 201312 yr Vapentidningen testade den o en mängd andra o Duralyten låg bland de främsta vad gäller ljustransmition. Över vissa av sina dyrare bröder... Senaste eller vilket numer???
Publicerat September 12, 201312 yr Två av mina rävvakande vänner skjuter med den på nätterna och nog fungerar den.
Publicerat September 12, 201312 yr Vapentidningen nr 1 2012. i ljustransmission fick den 92,6% av 100% och i Skymningegenskaper fick den 8 av 10. Gillar zeiss 60 riktmedel som jag tycker är grymt bra. S
Publicerat September 13, 201312 yr Författare Förresten... Någon som kan skillnaden mellan diavari & varipoint?
Publicerat September 13, 201312 yr Vapentidningen testade den o en mängd andra o Duralyten låg bland de främsta vad gäller ljustransmition. Över vissa av sina dyrare bröder... En dassrulle har jäkligt bra ljustransmission...men det gör inte den till det bästa kikarsiktet Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr En dassrulle har jäkligt bra ljustransmission...men det gör inte den till det bästa kikarsiktet Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 En kommentar som man kan tolka som korkad eller som ironisk... jag väljer att tolka den som det senare allternativet, med viss tvekan.
Publicerat September 13, 201312 yr Tolka på du Att bygga en optiskt välkorrigerad kikare med ändå brett synfält kräver en avancerad konstruktion med många och komplicerat slipade (asfäriska) linser = något sämre ljustransmission samt en dyrare kikare. Att ta några genvägar för att kunna tillverka en billigare produkt = enklare optik med vissa kompromisser såsom ej optimerad kantskärpa och snävare synfält...kan innebära bättre ljustransmission pga färre linser i systemet...så länge antireflexbehandling och glaskvalitet är tillräckligt bra. Exempel på sikte i första kategorin Swarovski Z6, Helia 5...och i andra kategorin Zeiss Duralyt. Det var detta jag försökte förmedla med en glimt ironi...som jag trodde smileyn i inlägget klargjorde. Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr Förresten... Någon som kan skillnaden mellan diavari & varipoint? (Victory) Varipoint är sikten med dag- och nattbelysning där belysningen sitter i andra bildplanet men resten av riktmedlet sitter i första bildplanet (om man inte har rm 0 förståss). Tanken var att få fördelar från bägge världarna av med- och icke medförstorande riktmedel. En mkt avancerad konstruktion som kräver hög precision och små toleranser vid tillverkning. Benämningen 'Victory' anger att den har en mer avancerad optik i okularet som ger bredare synfält och mindre tunnelseende än äldre serier. Diavari...beror på om du menar Diavari Classic eller Diavari Victory. Den förra har en äldre enklare optisk konstruktion än Victoryserien. Finns både belyst (natt) och obelyst...riktmedel i första bildplanet (=medförstorande). Diavari Victory är modernare i optisk konstruktion, obelyst, och av samma generation optiskt som Victory Varipoint...dvs med en mer avancerad okularoptik. HT-serien är i princip Victoryserien 'utvecklad' med såväl belysning som övriga riktmedlet i andra bildplanet (ej medförstorande)*, dvs en enklare eller om du vill mindre tillkrånglad konstruktion än Varipoint, samt har ett mycket högkvalitativt linsglas (Schott HT) med extremt bra ljustransmission. *precis som Duralyt, som jag misstänker har samma belysningsmodul som HT. Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 13, 201312 yr MIN bedömning av duralyten är att den är rätt bra i skymmning, nackdelarna på denna är kantoskärpa då enligt mina tester! Men det vore väl konstigt om en kikare för halva priset inte skulle vara sämre, och just det som inte är exakt i mitten är sämre, kantoskärpa /tunnelseende och allt skit finns i kanten men i mitten ok! Den kommer inte upp till Zeiss ht, swarre z6i eller toppen som idag heter helia 5, men vet i sjutton om den är så långt efter varipointen! Då pratar jag endast hur den funkar i skymmning, men jag tror meoptas bästa 3-12 är jämbördig! NU får jag nog skäll!
Publicerat September 14, 201312 yr Tolka på du Att bygga en optiskt välkorrigerad kikare med ändå brett synfält kräver en avancerad konstruktion med många och komplicerat slipade (asfäriska) linser = något sämre ljustransmission samt en dyrare kikare. Att ta några genvägar för att kunna tillverka en billigare produkt = enklare optik med vissa kompromisser såsom ej optimerad kantskärpa och snävare synfält...kan innebära bättre ljustransmission pga färre linser i systemet...så länge antireflexbehandling och glaskvalitet är tillräckligt bra. Exempel på sikte i första kategorin Swarovski Z6, Helia 5...och i andra kategorin Zeiss Duralyt. Det var detta jag försökte förmedla med en glimt ironi...som jag trodde smileyn i inlägget klargjorde. Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 ...och detta vet nog de flesta vilket gör att ironiska inlägg kring en sån uppenbar "detalj" är ganska onödig, speciellt som frågan främst var hur Duralyten funkar under jakt i mörker. Vad jag däremot är en aning förbryllad över är hur du monterat din dassrulle på bössan, den du jämför Duralyten med, silvertejp??? (OBS detta är ironi!)
Publicerat September 14, 201312 yr Warne gör fästen till dassrullar, åtminstone Metsä-Serla. På vissa forum påstås det att Willys Deluxe passar i samma ringar, men jag har inte provat själv. -- Mats
Publicerat September 14, 201312 yr MIN bedömning av duralyten är att den är rätt bra i skymmning, nackdelarna på denna är kantoskärpa då enligt mina tester! Men det vore väl konstigt om en kikare för halva priset inte skulle vara sämre, och just det som inte är exakt i mitten är sämre, kantoskärpa /tunnelseende och allt skit finns i kanten men i mitten ok! Den kommer inte upp till Zeiss ht, swarre z6i eller toppen som idag heter helia 5, men vet i sjutton om den är så långt efter varipointen! Då pratar jag endast hur den funkar i skymmning, men jag tror meoptas bästa 3-12 är jämbördig! NU får jag nog skäll! Måste hålla med att den är överraskande "bra" eller bättre än man skulle tro i skymning. Sen kan inte hålla med dig om att z6i spelar i samma division som ht:n eller helia 5 som vaksikte. Obs! som vaksikte inget annat.
Publicerat September 14, 201312 yr ...och detta vet nog de flesta vilket gör att ironiska inlägg kring en sån uppenbar "detalj" är ganska onödig, speciellt som frågan främst var hur Duralyten funkar under jakt i mörker. Jawohl mein kommendant...
Publicerat September 14, 201312 yr Måste hålla med att den är överraskande "bra" eller bättre än man skulle tro i skymning. Sen kan inte hålla med dig om att z6i spelar i samma division som ht:n eller helia 5 som vaksikte. Obs! som vaksikte inget annat. Nä...jag menade mer i optisk elegans och förfinig...inte enbart 'rå' ljustransmission...vilket uppenbarligen var helt malplacerat i denna tråd. Så jag drar mig tillbaka.
Publicerat September 14, 201312 yr Nä...jag menade mer i optisk elegans och förfinig...inte enbart 'rå' ljustransmission...vilket uppenbarligen var helt malplacerat i denna tråd. Så jag drar mig tillbaka. Håller med när det gäller optisk elegans o förfining. Tyckte du sammanfattar det bra. Men nu frågade ts hur detta sikte är vid skymning. O där gör den inte bort sig.
Publicerat September 14, 201312 yr Måste hålla med att den är överraskande "bra" eller bättre än man skulle tro i skymning. Sen kan inte hålla med dig om att z6i spelar i samma division som ht:n eller helia 5 som vaksikte. Obs! som vaksikte inget annat. Nej Ht är bättre än z6 och helia5 är bättre än Ht men alla är bättre än duralyten men det skiljer inte mycket!
Publicerat September 14, 201312 yr Jag funderar lite, en helia 5 borde vara lika ljustark som en duralyt, jag pratar här om helia 5 1-5x24, dock lite dyrare.då har du ju även ett drevsikte i topp! Annars om du måste hålla ekonomin på ca 8000kr så kolla även meopta! Även helia 5 2,4-12x56 borde sitta smaskens!