Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Csx eller varipoint 1,5-6x42?

Featured Replies

Publicerat

Vet att detta varit uppe förut men jag lyfter frågan igen - vilket av dessa båda sikten skulle ni välja om htn var för dyr? Dessutom - vilket rm?

Ska användas framförallt till drevjakt (passkytt men kanske hundförare om några år) och som ska fungera för vak.

Publicerat

Bägge är finfina sikten...men jag skulle valt CSX. Riktmedel 4-dot. CSX har inget tunnelseende, aningen krispigare optik, bättre kantskärpa, bredare synfält. CSX är aningen vassare i dåligt ljus. Varipoint har mkt bra 'eye box' och mkt litet tubseende (siktbilden har ett mkt bra 'häng' i luften med minimal sorgkant)...dock har den ett litet tunnelseende från ca 1,8x och nedåt. Varipoint har en starkare dagbelysning. Vissa tycker CSXs belysning är aningen svag när det är riktigt ljust...men jag tycker den är helt OK ändå.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Nu kanske man inte ska jämföra sig med Franz albrecht, men uppenbarligen går det ju bra att skjuta rörliga mål med rm 0, har dock ingen egen erfarenhet på rörliga mål med rödpunkt. På älgbanan tycker jag att 4-dot och motsv rm funkar bra då man har en kant som visar om svingen är rak vilket jag tycker fungerar bra. Lutar lite åt csx faktiskt, mkt pga garantin och att det är roligt med något som inte är så vanligt.

Publicerat

Nu kanske man inte ska jämföra sig med Franz albrecht, men uppenbarligen går det ju bra att skjuta rörliga mål med rm 0, har dock ingen egen erfarenhet på rörliga mål med rödpunkt. På älgbanan tycker jag att 4-dot och motsv rm funkar bra då man har en kant som visar om svingen är rak vilket jag tycker fungerar bra. Lutar lite åt csx faktiskt, mkt pga garantin och att det är roligt med något som inte är så vanligt.

På Helias 4-dot riktmedel är korset ganska diskret (likaså Zeiss rm 60). Inte alls som på en tysk 4a utan belysning. Så när man tänder lyset tar det över ganska mycket av hjärnans uppmärksamhet och man tänker inte nämnvärt på korset :cool:

Publicerat

Sekunderar allt som doktorn säger, jag valde med CSX och vill inte byta. :)

Publicerat

Som sagt så har CSX något bättre optik och är vassare när det börjar skymma, men just att Varipoint finns med riktmedel 0 gör att jag hade nog gått på en sådan till nämda användningsområde.

Publicerat
  • Författare

Vad får dig att föredra rm 0 RAY BAN?

Publicerat

Har det på min 3-12 varipoint och har testat den i flera olika varipoint 1,1-4 och 1,5-6 samt 2,5-10, och den är på nått sätt så jäkla enkel att den funkar otroligt bra för min simpla hjärna :)