Jump to content

Funderingar för parning med jämthundstiken!

Recommended Posts

Tjena!

Har en duktig jämthundstik på 2,5 år och är lite småsugen på valpar.

Vid vilken ålder är de lämpligast att para tiken? Är det för tidig att para henne vid 3 årsålder?

Kommer det att påverka hennes sätt att jaga om hon fått valpar?

Hur länge är dom gravida?

Ni som har koll på sånt här får gärna höra av er!

Tjena!

Har en duktig jämthundstik på 2,5 år och är lite småsugen på valpar.

Vid vilken ålder är de lämpligast att para tiken? Är det för tidig att para henne vid 3 årsålder?

Kommer det att påverka hennes sätt att jaga om hon fått valpar?

Hur länge är dom gravida?

Ni som har koll på sånt här får gärna höra av er!

Länk till lite nyttig information http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/

cristopherj

Börja med att meritera tiken, sen tar du kontakt med avelsråd inom lämplig klubb så kommer dom att hjälpa dig!

Lycka till!

/Cris

• Like 1

Bra tikar är viktigt, har du ställt ut henne och kört jaktprov? annars är det väl inga problem om hon är så bra som du säger.

De är dräktiga i 63dygn sen har du valparna hemma i 8veckor och det finns en del att läsa på om registrering, vaccinationer och besiktning, avelsrådet kan ju hjälpa dig att hitta en bra hane, du kan förstås föreslå en som du vill prova, hur de teoretiskt funkar ihop kan man kolla på skk/avelsdata.

Jagar hon björn?

Har inte haft henne på utställning elr jaktprov pga de arangeras nästa gång på våren nästa år......vet inte om hon skäller björn, meb hon verkar inte vara rätt för lukten iaf! Känner en i byn som har en duktig och meriterad jämthundshane som jag tycker skulle vara en bra parning...!

Har inte haft henne på utställning elr jaktprov pga de arangeras nästa gång på våren nästa år......vet inte om hon skäller björn, meb hon verkar inte vara rätt för lukten iaf! Känner en i byn som har en duktig och meriterad jämthundshane som jag tycker skulle vara en bra parning...!

Nja nu har du tankevurpa, jaktprov är det nu under jaktsäsong man går prov, inte i vår, sen finns det nog utställningar spridda över året, är tiken röntgad ? vad är det som gör att han du känner i byn har en så lämplig hane, är det bara nära eller?

Alla är vi nybörjare någon gång, antingen lär man sig av de som kan eller så ägnar man sitt liv åt att lära sig av sina misstag, meningen med avel är att rasen ska helst bli bättre och friskare, det tjänar alla på, blir den sämre så förstör man inte bara för sig själv utan också för de som har köpt valp av dig, kolla på jämthundsklubben eller ring och prata med avelsrådet så får du tips om hur du ska gå vidare, men börja med att anmäla till jaktprov och leta reda på en utställning i närheten, det mesta finns på älghundsklubbens sida ;)

• Like 1

Man måste haft hunden på utställning innan man gör jaktprov oxh nästa utställning här uppe i norr är först nästa år.....och inte börjar jag åka landet runt för någon utställning.....Tiken har en såkallad slips under hakan så det är inte ens säkert att hon får godkänt på utställning.

Dels för att det är nära och så har han en bra hund!

Sen tror jag inte heller att man får sina valpar sålda om inte tiken är meriterad, just jämthundar är ju en såpass stor ras och för både valpköpare och uppfödare är valmöjligheterna stora. För att kunna konkurrera med de andra kombinationerna krävs det oerhört bra avelsmaterial och kontakter :-)

Men är det så bråttom då? visst det blir nog inte bättre än en tvåa, men var det här något du kom på nu?

är hon så bra som du säger så kör jaktproven, tre prov sen är hon jch, har du provat avelsdata på skk? skriv i regnr på hundarna så kan jag köra den åt dig.

Jag ska ha henne på både utställning och jaktprov är det tänkt....men hade gärna haft valpar i början på nästa år.

Men det är ju ett tag fram till dess, så mycket kan hända på vägen!

Ett tips.

Kolla med kompisar om det finns intresse av valparna, kan ju bli jobbigt att själv jaga in 7 jämtar om nått år......

Har några som är intresserade men visst skulle det vara roligare att först meritera tiken och söka upp en bra meriterad avelshane, men får ser hur det slutar. Tiken är ju bara 2,5 år så hon har ju inte nått sin topp än!

Men är det så bråttom då? visst det blir nog inte bättre än en tvåa, men var det här något du kom på nu?

är hon så bra som du säger så kör jaktproven, tre prov sen är hon jch, har du provat avelsdata på skk? skriv i regnr på hundarna så kan jag köra den åt dig.

Vet inte vad Hanhunden har för regnr, men min tik har iaf: SE23523/2011 !!

Är tiken bara 2.5 år så är det ingen brådska att para. Om nu inte "grannens" hund börjar bli till åren :) Vad heter hannen? Nåt kennelnamn?