Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det inte dags att förbundet höjer rösten!?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Såg att polisen åter har problem med sitt datasystem. Anser att det är dags att förbundet gör ett offentligt uttalande i ämnet och visar vikten i att det är dags för förändring.

Känns ju onekligen olustigt att vi jägare måste lida för detta, sen är det anmärkningsvärt att polisen som är en grundpelare i ett fungerande samhälle/demokrati inte har bättre datasystem. 

Vad gör förbundet åt detta? Är ett offentligt uttalande på tapeten? 

mvh

Publicerat

Hörde att det inte finns nån backup heller.

Skickat från min GT-P5110

Publicerat

Är fortsatt nyfiken på hur de kan skriva ut licenser de datum de säger sig ha problem med systemet.

Publicerat

Så var det jägareförbundet som står för svar på frågor!

Mvh Pertan/moderator

Publicerat

Jättebra att ni tar fram blankett för 5:e och 6:e vapen föär idag är det för godtyckligt. Jag har alltid klarat mig utan krångel genom att motivera att jag har olika kikarsikten och därmed kunnat få licens på 4st klass 1 vapen. Men kompisar på andra håll som motiverat tex "kraftigare kaliber till älg" har blivit ifrågasatta och då kanske endast på ett 2:a klass 1 vapen. Det verkar helt och hållet bero på hur man motiverar... att som jag hänvisa till olika kikarsikten är kanske smart men egentligen löjligt som underlag... jag borde väl kunna få vapen om jag så hade ett och samma kikarsikte till alla.

Publicerat
  • Författare

Hej!

Offentliga uttalanden har väl knappast någon verkan - det är inte säkert länspolismästarna läser dem. Det är inte på gång. Däremot har vi skrivit en hel del om detta på hemsidan och i Svensk Jakt och belyst problematiken.

Vad vi gör och har gjort är däremot att prata direkt med handläggarna och deras chefer, samt RPS. Vi har även tillskrivit länspolismästarna direkt. Får inte detta avsedd effekt kan det bli aktuellt med en JO-anmälan. Dessutom har vi hjälpt till och utbildat en del vapenhandläggare och även erbjudit ytterligare utbildning. Dessutom håller vi på att hjälpa till med att ta fram bättre blanketter, bla för ansökan av 5:e och 6:e jaktvapnet som ska motiveras särskilt. Det går inte bara att klaga (offentligt eller direkt) man måste försöka göra ngt åt problemet också.

Mvh

Ola

Hej,

Tack för svar, låter bra att ni gör något åt saken, hoppas bara att det ger en effekt hos polisen. Givetvis går det inte bara att klaga, jag var uppenbart inte tillräckligt tydlig i min första inlägg. Jag anser att en JO-anmälan från förbundet skulle kunna ge ringar på vattnet, då kanske ledande personer tar till sig och problemet blir mer offentligt. Vet att andra jägare som har JO-anmält polisen utan att något har hänt.

Om inte vargfrågan tog sån kraft och "allas" blickar så skulle nog denna fråga/problem vara högt upp på listan. Det berör alla jägare i landet, vem har inte inom de senaste 5-6 åren som sökt vapenlicens drabbats av polisens ineffektiva handläggning? Kan inte vara roligt att vara handläggare heller för den delen. Jag skulle önska att förbundet var lite mer "på" i frågan, utöver det som ni har gjort, vilket är jättebra.

När ni belyser problematiken i Svensk jakt och på hemsidan, vem vill ni nå ut till förutom oss jägare? Jag menar, du nämner ju själv att det inte är troligt att länspolismästare mm  tar del av dessa artiklar, och vi jägare vet ju att problemet är verkligt. Eller är det helt enkelt bara så att dessa artiklar skall visa medlemmarna att ni engagerar er?

Mvh

Publicerat

Problemet är att vi ju inte styr över DN, expressen mfl tidningar och de brukar inte vara så intresserade av oss. Att få in en debattartikel överhuvudtaget är svårt och även där får vi prioritera ämnen. Som du vet finns det många medlemmar som vill att vi prioriterar rovdjursfrågor och då gör vi så. 

Publicerat
  • Författare

Problemet är att vi ju inte styr över DN, expressen mfl tidningar och de brukar inte vara så intresserade av oss. Att få in en debattartikel överhuvudtaget är svårt och även där får vi prioritera ämnen. Som du vet finns det många medlemmar som vill att vi prioriterar rovdjursfrågor och då gör vi så. 

Jag är rätt övertygad om att alla jägare avsett förbundstillhörighet anser att denna fråga har hög prio och vill att någon förändring skall ske snarast. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem för förbundet att ha två bollar i luften. 

Finns ju även en stor ekonomisk sida av det hela, måste vara åtskilliga miljoner kronor som ligger och väntar hos vapenhandlarnas bunkrar och hur många affärer går inte förlorade pga dessa väntetider!? 

Nej jag tycker att denna fråga skall tas på allvar, för eller senare måste något ske och svenska jägareförbundet måste ju kunna se fördelarna med att ta tag i denna fråga, kanske får fler jägare att ansluta sig till förbundet.

Mvh

Publicerat

Vilket är anledningen att vi jobbat och jobbar med frågan, Oneshot. Det är ingen som påstått att den inte är viktig. Däremot behöver det inte vara så att det mest effektiva är att arbeta med debattartiklar, eller att vi bör köra ett eget race frikopplat från resten av skytterörelsen. Vi väljer de metoder vi bedömer vara mest effektiva.

Publicerat
  • Författare

Vilket är anledningen att vi jobbat och jobbar med frågan, Oneshot. Det är ingen som påstått att den inte är viktig. Däremot behöver det inte vara så att det mest effektiva är att arbeta med debattartiklar, eller att vi bör köra ett eget race frikopplat från resten av skytterörelsen. Vi väljer de metoder vi bedömer vara mest effektiva.

Ok, vad är det för metoder? Varför gör man inte en Jo-anmälan? 

Publicerat

Ok, vad är det för metoder? Varför gör man inte en Jo-anmälan? 

Det har Mr Fiberclass redan redogjort för ovan. Vi har tillsammans med skytterörelsen arbetat målmedvetet för att finna en lösning på alltför sega handläggningstider i flera år. Det hela påverkas delvis av vapenutredningarna som löpt parallellt, och som beslutsfattare i olika roller kunnat gömma sig bakom. 

JO-anmälningar saknas inte... men leder tyvärr sällan särskilt långt. Jag är ingen jurist, men tror hur som inte att SJF kan JO-anmäla i detta läget. Vi är inte sakägare; det är den som sökt licens. Däremot kan vi skapa tryck i en fråga som potentiellt berör alla våra medlemmar, vilket vi gör.

Alla upprepade skjutningar kors och tvärs gör förstås inte att frågorna blir lättare att föra framåt. Även om vi åtminstone gemensamt lyckats komma ifrån att media drar alla vapen och vapenägare över en kam, oavsett om vapnen är legala eller illegala.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.