Publicerat September 17, 201312 yr Vad har ni för försäkringar när det gäller jakt? Började fundera på detta nu och kom fram till att allt jag behöver redan finns i hemförsäkring samt den sjuk- och olycksfallsförsäkringen jag har. Eller har jag missat något tro?
Publicerat September 17, 201312 yr Du har troligtvis inte missat något. Jag gjorde samma upptäckt som du och mitt försäkringsbolag fick skicka ett intyg på att så var fallet då man ibland behöver visa upp ett sådant.
Publicerat September 17, 201312 yr Nu ska jag bara upprepa vad jag har hört men det vore bra om någon kan bekräfta eller dementera. Enligt uppgift gäller inte hemförsäkringen om du har gjort dig skyldig till ett brott. Om du råkar skada/skjuta någon annan så oavsett hur oavsiktligt det var kan du bli dömd för vållande av kroppskada och då gäller inte hemförsäkringen. Men enligt uppgift gäller t.ex. Jägareförbundets försäkring här. Vet inte men gärna en vettig respons på det.
Publicerat September 17, 201312 yr Hemförsäkring så ingår just ansvarsförsäkringen som man ska ha det har jag hört o gått efter inget annat,,
Publicerat September 17, 201312 yr Det ni bör kolla att ni har i er hemförsäkring är allrisk/otur eller det som många kallar drulle. om ni glömmer eller tappar något eller om ni får inbrott i bilen är drullen er vän. Olycksfallsförsäkring bör man ju också ha, inte alltid tornen är i optimalt skick... Ansvarsdelen i försäkringen är jag ganska osäker på, kan kolla upp det men generellt tycker inte jag att den verkar vara till någon större hjälp... Och ni som har dyra vapen med dyra sikten på eller annan dyr utrustning bör kolla hur mkt ni har i bortaskydd, alltså hur mycket försäkringen täcker på annan plats än i hemmet. En ganska vanlig begränsning är 40-50000kr
Publicerat September 17, 201312 yr Ansvarsbiten skall vara bra om du tex har hund och den orsakar något.
Publicerat Augusti 11, 20169 yr En undran? Ska åka utomlands och jaga. Vad ingår i den vanliga försäkringen? Elle ska man täckna en extra? Första svängen kommer vi låna bössor men gången efter kommer vi förmodligen ha med. Någe speciellt att tänka på? S.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Föga överraskande så finns det (nästan) lika många svar på frågan om vilket försäkringsbolag man bör anlita för att försäkra sig inför eventualiteter i jaktsammanhang. Har precis kontaktad mitt försäkringsbolag (genom ICA-banken), och kan konstatera att jag har en drulleförsäkring som gäller ute i skog och mark, samt att hemförsäkringen täcker ev. förluster i samband med stöld. Huruvida skyddet mot stöld också gäller ute i skog och mark, framkom inte under samtalet och det är till viss del mitt eget fel, då jag glömde fråga. Dom ville också att jag skulle teckna en olycksfallsförsäkring och det kanske är ett alternativ, men hur har ni löst era försäkringsfrågor i jaktsammanhang ? Genom medlemskap i Jägareförbundet resp Jägarnas riksförbund ? Kom gärna med konkreta och bra förslag på hur jag bör agera, för att komplettera mitt försäkringsskydd som jag redan har genom hemförsäkringen.
Publicerat Februari 22, 20179 yr jag kombinerar jrf försäkringen med en riktig försäkring för min hund, intrycket jag fått är att den täcker de jaktliga behoven. har även en olycksfalls försäkring genom facket, men tror att det skulle räcka med jrf försäkringen.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Just now hulkovius sa: jag kombinerar jrf försäkringen med en riktig försäkring för min hund, intrycket jag fått är att den täcker de jaktliga behoven. har även en olycksfalls försäkring genom facket, men tror att det skulle räcka med jrf försäkringen. Hm. Får kolla upp om ett medlemskap i JRF kan bli aktuellt för mig, har för mig att det ingår en försäkring där, så väl som ett medlemskap i JF. Försäkring av hund är inte aktuellt för mig, då jag inte har någon, dock.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Min personliga erfarenhet är överlag att personliga försäkringar är betydligt bättre än gruppförsäkringar via fack eller förening eller tidning. Så det bästa är väl att ringa upp ditt vanliga försäkringsbolag och ta ett snack om dem om vad som gäller och hur du ev behöver utöka/komplettera befintlig försäkring för att fylla ditt behov.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Just now Älgflugornas Herre sa: Min personliga erfarenhet är överlag att personliga försäkringar är betydligt bättre än gruppförsäkringar via fack eller förening. Så det bästa är väl att ringa upp ditt vanliga försäkringsbolag och ta ett snack om dem om vad som gäller och hur du ev behöver utöka/komplettera befintlig försäkring för att fylla ditt behov. Jo, jag gjorde det. Dom vill ha dryga lusentappen per år, utöver det jag redan betalar, för olycksfallsförsäkringen.
Publicerat Februari 22, 20179 yr det har säkert älgflugornas herre rätt i, dock tror jag att försäkringarna i sj och jrf är ganska likvärdiga och att man kan välja medlemskap på andra grunder. för mig är det så självklart att vara med i ett förbund, så det är en försäkring jag liksom fick på köpet.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Just now hulkovius sa: för mig är det så självklart att vara med i ett förbund, Har väl funderat lite i dom banorna. Frågan är väl vilken man skall välja. Det är en fråga jag själv måste ta ställning till, eftersom det är en politisk fråga. Jag vet att en del jägare bojkottar JF på grund av den agenda dom driver i vissa frågor, t ex. JRF är väl i viss mån en reaktion på JF, eller har jag fått det om bakfoten, måhända ?
Publicerat Februari 22, 20179 yr som du märkte försökte jag vara opartisk angående förbunden, jag anser att det som du konstaterar måste vara ditt eget val. det gläder mig dock att du vill vara ansluten till något! det är bra. frågorna handlar väl i första hand om varg och syn på denna. till viss del om hur älgjakten borde organiseras. och lite om jägareförbundets inställning till vapen. vart jag själv står är ju ingen hemlighet. därmed inte sagt att jägarförbundet inte gör bra saker.
Publicerat Februari 22, 20179 yr 1 minute ago hulkovius sa: frågorna handlar väl i första hand om varg och syn på denna. till viss del om hur älgjakten borde organiseras. och lite om jägareförbundets inställning till vapen. Jo, så långt har jag också förstått det. Vad jag själv tycker behåller jag för mig själv, av ren självbevarelsedrift.
Publicerat Februari 22, 20179 yr Det är bra att vara med i ett förbund och i likhet med hulkovius ser jag också försäkringen som en bonus. Ett snabbt sätt att bilda sig en uppfattning om de båda förbunden är att lyssna på Jaktradions intervju med två höga företrädare för respektive förbund. Bra och belysande: http://podtail.com/podcast/jaktradion-en-podcast-om-jakt/65-sjf-vs-jrf/ Och tycker man att båda låter koko så kan man ju prenumerera på Jaktjournalen istället, där ingår en försäkring om jag inte missminner mig. För övrigt har jag periodvis varit medlem i båda förbunden, det för att stärka den totala summan organiserade jägare så mycket om möjligt. Och tro mej, vi behöver stå starka och organiserade för det kommer knappast att blåsa mindre kring jakten som fenomen i framtiden när ännu färre vet hur en räv faktiskt luktar.
Publicerat Februari 22, 20179 yr 1 minute ago Älgflugornas Herre sa: Det är bra att vara med i ett förbund och i likhet med hulkovius ser jag också försäkringen som en bonus. Ett snabbt sätt att bilda sig en uppfattning om de båda förbunden är att lyssna på Jaktradions intervju med två höga företrädare för respektive förbund. Bra och belysande: http://podtail.com/podcast/jaktradion-en-podcast-om-jakt/65-sjf-vs-jrf/ Och tycker man att båda låter koko så kan man ju prenumerera på Jaktjournalen istället, där ingår en försäkring om jag inte missminner mig. För övrigt har jag periodvis varit medlem i båda förbunden, det för att stärka den totala summan organiserade jägare så mycket om möjligt. Och tro mej, vi behöver stå starka och organiserade för det kommer knappast att blåsa mindre kring jakten som fenomen i framtiden när ännu färre vet hur en räv faktiskt luktar. Det var många alternativ att välja på. Jag nöjer mig med att lyssna på podden till att börja med, tack för länken !