Publicerat September 18, 201312 yr Hejsan folket,Jag tänkte lägga upp bilder på köksknivarna jag gör först när dem är färdiga och här är den senaste 20c kolstål, härdat till ca 59-60HRC och det blev väldigt skarpt. Skaftet i ljus deser ironwood med röd vulkanfiber och mosaikpins. Balansen blev perfekt, precis vid klacken.
Publicerat September 18, 201312 yr Ser kanon ut. Hur tänkte du göra med bladet i samband med diskning etc? Torka av direkt och stryka lite matolja för att slippa rost eller har du en annan tanke? Rent kolstål kan ju vara lite kinkigt på den punkten.
Publicerat September 18, 201312 yr Snyggt! Den kökskniv jag gjorde i rent kolstål är kinkig som bara den om man inte diskar och oljar in efteråt. Tomater t ex är tillräckligt sura för att börja etsa fram det mönstervällda mönstret i bladet på bara några minuter... Jag har ett "makers mark" på mitt blad i form av ett tumavtryck jag glömde putsa bort efter en användning
Publicerat September 18, 201312 yr Författare Mjo när jag slipade bladet så började det rosta bara man tittade på det:p sålänge man har en fuktig duk bredvid skärbrädan å torkar av bladet med jämna mellanrum så rostar det inte, men man kommer ju inte undan från att stålet kommer få en patina när man skär i något surt som sagt, det går ju att polera bort det värsta med lite autosol om det behövs. Man får ju göra rent kniven innan man lägger ifrån sig den och torka av den noga. Efter man diskar är det ju bara att smörja in med någon matolja, och inte låta den ligga på någon fuktig duk eller i ett knivställ för nära spisen, kan tänka mig att ånga kommer få det att rosta. Jag kunde ha fixat till en patina över hela kniven för att skydda det mot rost, men jag tyckte att det kunde få ta sin tid istället:)
Publicerat September 18, 201312 yr Behandla bladet med svag fosforsyra så kom du bilda järnoxid, den goda som är rostskyddande. En grå matt metall finish som står mot det mesta. Vill minnas den ska va 3% men googla för gudskull innan!! Är den helt plan från böjens slut en bit in från spetsen och bakåt? Skulle nog dragit upp slutet vid handen något då det lätt missas vid slipning och medför att den kanten kommer ta emot skärbrädan innan eggen gör det... Upptäckt det fenomenet på ett par knivar med kraftigt slut på bladet som varit nya!
Publicerat September 26, 201312 yr Det här är bland det mest imponerande jag har sett! Sjukt fett. Jag har en i Arne som fått helt stabil och pålitlig patina och en från Russel Green River som är lite svajig och lättare får missfärgningar. Men båda två är trevliga att ha att göra med och lätta att slipa.
Publicerat September 27, 201312 yr Har gjort en grönsakskniv med blad från Göran Enoksson, han har en hel del olika kockknivblad om han nu håller på fortfarande. Sidan är uppdaterad 2009 som senast.. Tänkte om någon blev sugen på och göra en själv, men inte fixar blad tillverkningen
Publicerat September 27, 201312 yr Författare Tackar och bockar, jag måste säga att jag blev rätt nöjd med bladet, det var länge sen jag slipade det och det har liksom legat och gottat till sig i garaget fram tills nyligen Stålet reagerade inte så allvarligt som jag först trodde att det skulle göra. Har bara preparat två middagar med den hittills, så tar någon bild när den har fått lite användning.
Publicerat September 27, 201312 yr Amerikanarna pratar ofta om "forced patina". Man skär helt enkelt i frukt med kniven för att bygga upp ett skyddande oxid skikt. Jag kom på att den kniven jag har som inte rostat faktiskt är den som jag skär frukt med. Kör ett par fruktsallader och och låt kniven ligga lite innan diskningen så blir det nog super.
Publicerat September 27, 201312 yr Skitsnyggt! Ser att du valt lite tyngd i stålet. Är det bra balans i kniven fortfarande?
Publicerat September 27, 201312 yr Författare Oh ja, balansen ligger precis vid klacken på bladet, det är en skön tyngd i bladet, det känns rejält utan att vara så tungt att det blir jobbigt att använda kniven i längden. Kniven skar genom fransyska, potatis, paprika och diverse annat som genom smör. Hade föredragit något tunnare stål, ca 2,5 mm men det fick duga med 3 mm då jag har det hemma Håller på att göra ett likadant till en vän, dock i 2,5mm CPM-154 stål, (ett amerikanskt rostfritt stål som är snarlikt / likvärdigt med RWL-34) istället, som Seved ska få härda, kommer göra ett par smärre ändringar av kniven, men i övrigt är jag nöjd
Publicerat September 27, 201312 yr Det förstår jag, väldigt robust ,enkelt utseende som hur nära man än granskar den så ser man nya nyanser och väl valda komponenter. Smakfullt och fint. Jag gillar sådana här skapelser.