Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Impulsköp

Featured Replies

Publicerat

Det är märkligt med vapenköp, ibland så går man i månader och funderar,vrider och vänder och i bland klickar det bara till?

Jag åkte förbi vapenhandlaren i Kalix idag då jag hade vägarna förbi i jobbet.

Hade varit inne tidigare och klämt på en Berettabock med rak engelsk kolv och blivit förtjust i den. Tog den i näven i dag och provsvingade, det kändes bara såå rätt! Den är lätt och har fin balans så den kommer att bli ett nöje att bära på fjället under ripjakten.

Den var prismärkt till 9900:- vilket var lite väl mycket tyckte jag men den var i fint skick, jag gick in till handlaren och bjöd 9000:- och ett rent köp ett några sekunder senare stod jag med hans näve i handen och affären var avgjord.

Ska lämna licensansökan till polisen på torsdag och jag hoppas på en snabb handläggning.

Jag har en sliten 686:a sedan tidigare men den har hängt med i drygt 20 år så den ser ut därefter, den har inte utbytbara choker utan är i stället kapad 7cm för bättre spridning och är optimal vid jakt på fågel över stående hund i tät och risig terräng. Den har fungerat klanderfritt men nu behöver jag en bössa med utbytbara choker då jag fått tillgång till lite annan typ av jakt.

Jag kommer att somna med ett leende på mina läppar i kväll :D :D :D

Publicerat

Kul, hoppas du blir nöjd. :)

Publicerat

Rak engelsk, ja det får nog bli en sådan på sikt,  :P vad heter modellen?

Publicerat
  • Författare

Det blev en Silver pigeon Ultra light. Det är precis på väg med min licensansökan till Polisen, ska gulla lite med licenstanten så går det nog bra ;D

Såg igår att det var en som hade ute en likadan på Blocket igår för 11 000:- jag kan inte ha gjort en såå dålig affär i alla fall...

Publicerat

Någonting säger mig att bössorna generellt är billigare norrut :'( Kikade på begagandevapen.com igår och jmf priser med priser här nere.

Ni har allt bra däruppe, billiga bössor, inga lodjur, billiga arrenden, underbara vyer....men å andra sidan 5 månaders mörker alternativ myggor i size med gråsparvar....hmm, nä jag flyttar inte i år heller :D

Lycka till med ditt förvärv.

Mvh

Publicerat
  • Författare

MKJ självklart är allt bättre i norrland!

myggor i size med gråsparvar

Helt perfekt! med myggor av den sizen så är både lerduvekastare och lerduvor överflödiga  ;D ;D

Lämnade in licensen i dag och det skulle tydligen inte bli några problem med den ;D.

I bland är dom fantastiska sålde en annan hagelbössa för någon vecka sedan och vid inköpet av den så fick jag ju motivera det innehavet. När jag lämnade in licensansökan nu så sa jag att sama motivering gäller fortfarande, tror ni att det funkade? Nope! >:( >:( >:(. Skrev en fantastisk motivering för mitt 6:e vapen på någon minut vid kassan på Polisstationen.

Nåja, bör ha licensen klar om någon dag men kommer mig inte upp till Kalix och hämta den förrän om tre veckor :(

Ska åka till Storuman och jaga först och där blir jag till 1:a oktober ;D ;D

Publicerat

Känner till det där med griniga, oförstående tjänstemän hos polisen.

Tidigare hade vi här UA en kvinna på polisen som i jägarkretsar gick under namnet "gallkon" dvs ogift i 60 års åldern full av bitterhet. Hon var dock förutsägbar och gick man bar upp och bjöd på lite maskulin charm fixade sig allt. 8)

Nu är min värsta fiende i tullen på arlanda. Jag bjuder utlänningar på representationsjakt varje år och hon brukar alltid ställa till jävelskap i sista minuten, förmodligen en gallko det med.

Publicerat

Har du 6 licenser och byter ett vapen så behöver du inte motivera ett skit!!! Har du bara 5 licenser och söker sjätte så krävs motivering. I Stockholm så gäller att har du haft 6 licenser, säljer en bössa och köper en ny inom ett år så behövs ingen motivering.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Har du 6 licenser och byter ett vapen så behöver du inte motivera ett skit!!! Har du bara 5 licenser och söker sjätte så krävs motivering. I Stockholm så gäller att har du haft 6 licenser, säljer en bössa och köper en ny inom ett år så behövs ingen motivering.

Gluggen i vapengarderoben varade inte mer än ett par veckor.

Nåja, nu har hon motiveringen i alla fall och det stod samma sak imotiveringen nu som förra gången ;)

Det är bara att hoppas att det fungerar den här gången också ;D ;D