Publicerat September 18, 201312 yr Jag är på jakt efter en begagnad studsare, och har hittat en riktig fräsch "Mauser Werke-Oberndorf Model 94." Den är alltså ingen gammal militärmauser utan en modern (enligt wikipedia, tillverkat mellan 1990-2004) studsare i 30-06 med uttagsbart magasin, "fransk" snälltryck, och rejäl, välformad kolv. Det konstiga är att jag kan hitta väldigt väldigt lite om bössan på nätet, och faktiskt det enda jag hittat om just modell 94:an är den här från Mauserns webbsida: http://www.mauser.com/Model-94.165.0.html?&L=1 Finns det någon där ute som har erfarenhet med moderna Mauser bössor, i synnerhet M94:an? Åsikter? Pris ligger på 5.000:-. Alltså den verkar vara en riktigt bra bössa men det känns bara konstigt att det finns så pass lite om den i internetvärlden!
Publicerat September 18, 201312 yr Den har kanske ett annat namn om den är licenstillverkad åt någon annan? Mausers senaste bössor här i svedala har alla haft modellen M03 av de jag har sett i alla fall. De tillverkar ju inga skitbössor så priset låter ju rätt nice.
Publicerat September 18, 201312 yr http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustning/STORVILT/Gev%C3%A4r/mauser-M03-9%2C3x62-Trail-/p/1057274_1_Style här e en så priset verkar skysst
Publicerat September 18, 201312 yr Nog duger en M94... Jag vet inte riktigt varför de aldrig blev poppis, det finns egentligen inga större fel på dem annat än att de är lite tyska i (över)konstruktionen. Det är samma fenomen som med de alldeles förträffliga Sauer 80/90; alla "vet" hur krångliga och värdelösa de är, speciellt de som bara sett dem på bild, så de är döda på marknaden.Jag sköt några M94 på 90-talet eftersom jag var sugen på en, men priset blev aldrig rätt - då. De sköt i alla fall fint, har bra trycke, bra slutstycksgång och bra ergonomi. Vad mer behövs? Och som svar till Wizard: rakrepetern M96/M97 - skit i kubik. -- Mats
Publicerat September 18, 201312 yr http://www.xxl.se/Root/Jakt/Jaktutrustning/STORVILT/Gev%C3%A4r/mauser-M03-9%2C3x62-Trail-/p/1057274_1_Style här e en så priset verkar skysst Nu är ju det en M03 och inte en M94 som Anodos har hittat... Här finns i alla fall manualen till Model 94. Det är tyska i början men det finns en engelsk del i slutet. http://www.scribd.com/doc/29059294/Mauser-Model-94-Bolt-Action-Rifle Vad jag kan läsa i manualen så verkar det vara en sund bössa och de skriver att den är "speciellt lämpad för hög precision för 1 skott" eller något i den stilen... Med andra ord en bra jaktbössa är det nog de försöker förmedla Hur som haver, för fem tusen kronor så är en Mauser mycket vapen för pengarna om man säger så!
Publicerat September 18, 201312 yr Och som svar till Wizard: rakrepetern M96/M97 - skit i kubik. De tycker jag inte faller in under kategorin "Mauser" trots namnet... När man pratar om Mauser så menar i alla fall jag deras tämligen välrennomerade cylinderrepeterande lås som i dag sitter i de flesta bössor på ett eller annat sätt!
Publicerat September 18, 201312 yr Ja, om JAG ramlade över en fräsch M94 för fem papp så blev det affär - givet att den är kamrad för nåt annat än gubbsexan då utbytespipor inte är så lätta att få tag i längre... -- Mats
Publicerat September 18, 201312 yr Författare Tack allihopa! Jo alltså den verkade vara helt okej, och jag gillar särskilt hur man kan trycka avtryckarn framåt för att spänna den för snälltryck. Det enda jag tyckte var lite småjobbigt var att det var lite svårt att snabbt dra upp på slutstycket när det ska spänna antändningsstiftet, vilket man skulle bara märka när man laddar om för andra skottet. Det var iaf inte jätte besvärligt och skulle underlättas med en slutstycksknopp. Priset är alltså 5000 plus kikare. Det är bara riktigt konstigt att det finns så pass lite om denna modell på nätet! Den lär inte har kommit ur Tyskland så mycket!
Publicerat September 19, 201312 yr Nu är ju det en M03 och inte en M94 som Anodos har hittat... Här finns i alla fall manualen till Model 94. Det är tyska i början men det finns en engelsk del i slutet. http://www.scribd.com/doc/29059294/Mauser-Model-94-Bolt-Action-Rifle Vad jag kan läsa i manualen så verkar det vara en sund bössa och de skriver att den är "speciellt lämpad för hög precision för 1 skott" eller något i den stilen... Med andra ord en bra jaktbössa är det nog de försöker förmedla Hur som haver, för fem tusen kronor så är en Mauser mycket vapen för pengarna om man säger så! så mkt skildnad kan det väll itne vara slutstycket ser annorlunda ut eller vad?
Publicerat September 20, 201312 yr Detta är en populär post. så mkt skildnad kan det väll itne vara slutstycket ser annorlunda ut eller vad? Eh... Inte mer skillnad än mellan en Amazon och en V70. -- Mats
Publicerat September 21, 201312 yr Faktiskt skjutit med en sådan skapelse. Bössan sköt bra, jag sköt dåligt.
Publicerat September 21, 201312 yr Eh... Inte mer skillnad än mellan en Amazon och en V70. Vadå....volvo- volvo:lol: -- Mats Alla stavfel beror på för stora tummar till för liten lur
Publicerat September 22, 201312 yr Författare Till slut verkar det som det inte blir någon Mauser för mig ändå. Jag har funderat mycket på saken, och tänker satsa på något annat på grund av hur det skulle förmodligen vara svårt att laga en sådan bössa om något gick fel med den. Som sagt, den verkar vara en mycket duglig bössa för ett bra pris, men jag är inte helt säkert det blir det bästa valet för mig. Det som också hjälper beslutet är att jag har fått erbjudande på en Sako Finnbear 30-06 med Redfield 2-7 vidvinkel kikare på 3.800:-... :-)