Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ny stick kniv

Featured Replies

Publicerat

Jag är ju partisk eftersom jag har en, om nån vecka blir det förhoppningsvis flera premiärstick. Bra balans och tyngd i kniven och verkligen sanslöst vass.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

/

H.

Publicerat

Fick en i lådan igår.

Snygg sak, välgjord. men kniv... nja.. för mig känns det mer som ett svärd  ;)  

Publicerat

Fick en i lådan igår.

Snygg sak, välgjord. men kniv... nja.. för mig känns det mer som ett svärd ;)

Likt Lancelot svingar man Excalibur ;-)

Jag tyckte också den var lång först med sina 20cm men efter lite mer research är bladlängden mittemellan de flesta fabrikstillverkade. Haft en gyttorp på 17cm i bilen och den är obetydligt kortare medans swedteams dräpare är 23,5cm

/

H.

Publicerat
  • Författare

sällan problem med för stor..... men för liten då kan det bli det, säger dom som har det  :dry:

J.

Publicerat

Förresten.. en fråga.. och lite direkta synpunkter såhär vid första påseendet.

Va ska jag ha snöret till ? 

Givet lätt o plocka bort.

Förstår att tanken är att man ska trä det över handen för att inte tappa den vid användandet.

Men rent praktiskt har jag oftast inte tid med sånt när kniven åker fram, snöret åker nog av skulle jag tro.

Kniven ska givet testas ordentligt.

Givet kommer den kunna avliva allt vilt utan bekymmer.

Bara lite spontant fundering.. skulle vilja ha en kniv som passar till hjärt/lungstick men även går att få ner mellan atlaskotan och skallen på ett rådjur.

Det kräver en rätt smal kniv, typ 1.5-2 cm brett blad men kräver ju att bladet är tillräckligt tjockt och hårt för att va hållbart.

Längden räcker om den är en 16-17 cm då når man in i maskinrummet på allt vilt här i landet som går att avliva med kniv i hjärt/lunga.

Givetvis dubbeleggad. 

Kan ju va en ide till vidareutveckling  ;) 

Publicerat
  • Författare

helt ärligt så använder inte jag heller "fång linan", en del vill ha det & som du säger bara att ta bort ( stökigare att fixa hål efter att kniven är klar:.), men den hjälper till när man har lagt ifrån sig kniven i det gröna... ( om färgen är typ orange,röd, neon grön)

ang. bredden så diskuterade vi det, Seved & jag.. kom fram till att ett smalare blad är inga större problem att göra, men valde att hålla oss runt 3cm bred ( mest esteiskt :geek: ).  skall be honom göra ett blad som är runt 1,5 cm så får vi se. hållbarheten är inga bekymmer heller, det blir brantare egg som håller bättre.

valet mellan stålsorter har diskuterats ordentligt på bla. ett kniv forum där en del ( med all rätta) förespråkar ett kolstål som är lite segare. vi valde ett ordentligt rost trögt stål eftersom jag vet att jag slarvar en del innan ordentlig avtorkning/ sköljning & torkning ( dessutom regnar det rätt ofta..).

kniven är behandlad med "tuf cloth", ett medel som går in i ståle( fråga inte hur, jag är bagare.. :wink: ) & skyddar mot väta..

använd kniven så mycket som det behövs!

J.

Publicerat

Ser riktigt bra ut! :)

Publicerat

En till stick kniv som går under namnet "Cleaner".. ( 5 st finns ute bland e-söks jägare nu.).

Seved & Jag har ritat bladet, Seved slipat & jag resten.

Den här är med Jute micarta & gul vulcan fiber, rostfria rör ( bladet i Elmax.. vass som satan..)

slida i veg läder.

attachicon.gifst4a.JPG

attachicon.gifst4b.JPG.

En beställning med svart G10 & röd vulcan på G.

J.

Snyggt som vanligt hobbe. :D 

Seved

Publicerat

Jag är ju partisk eftersom jag har en, om nån vecka blir det förhoppningsvis flera premiärstick. Bra balans och tyngd i kniven och verkligen sanslöst vass.

2ede9yhe.jpg

redapanu.jpg

tu9u3y4e.jpg

/

H.

Låter bra, ska bli kul o höra vad du tycker om den. För du plitar väl ner en rad, om vad du tycker om den sen.

Seved

Publicerat

Förresten.. en fråga.. och lite direkta synpunkter såhär vid första påseendet.

Va ska jag ha snöret till ? 

Givet lätt o plocka bort.

Förstår att tanken är att man ska trä det över handen för att inte tappa den vid användandet.

Men rent praktiskt har jag oftast inte tid med sånt när kniven åker fram, snöret åker nog av skulle jag tro.

Kniven ska givet testas ordentligt.

Givet kommer den kunna avliva allt vilt utan bekymmer.

Bara lite spontant fundering.. skulle vilja ha en kniv som passar till hjärt/lungstick men även går att få ner mellan atlaskotan och skallen på ett rådjur.

Det kräver en rätt smal kniv, typ 1.5-2 cm brett blad men kräver ju att bladet är tillräckligt tjockt och hårt för att va hållbart.

Längden räcker om den är en 16-17 cm då når man in i maskinrummet på allt vilt här i landet som går att avliva med kniv i hjärt/lunga.

Givetvis dubbeleggad. 

Kan ju va en ide till vidareutveckling  ;) 

Vad det gäller fånglina, så håller jag med hobbe, många vill ha snöre, o det är bättre att göra hålet, på direkten, för det är ett elände att borra i efterhand, för att inte säga omöjligt.

Som sagt bara att ta bort det :D , själv använder jag alldrig lina. Det är bara ivägen tycker jag.

Låt höra sen, vad du tycker om den.

Ja iof sig skulle man ju kunna göra en smalare klinga. hobbe o jag får prata om det. Man kan ju kanske göra en mindre variant av cleanern. 

Seved

Publicerat

helt ärligt så använder inte jag heller "fång linan", en del vill ha det & som du säger bara att ta bort ( stökigare att fixa hål efter att kniven är klar:.), men den hjälper till när man har lagt ifrån sig kniven i det gröna... ( om färgen är typ orange,röd, neon grön)

ang. bredden så diskuterade vi det, Seved & jag.. kom fram till att ett smalare blad är inga större problem att göra, men valde att hålla oss runt 3cm bred ( mest esteiskt :geek: ).  skall be honom göra ett blad som är runt 1,5 cm så får vi se. hållbarheten är inga bekymmer heller, det blir brantare egg som håller bättre.

valet mellan stålsorter har diskuterats ordentligt på bla. ett kniv forum där en del ( med all rätta) förespråkar ett kolstål som är lite segare. vi valde ett ordentligt rost trögt stål eftersom jag vet att jag slarvar en del innan ordentlig avtorkning/ sköljning & torkning ( dessutom regnar det rätt ofta..).

kniven är behandlad med "tuf cloth", ett medel som går in i ståle( fråga inte hur, jag är bagare.. :wink: ) & skyddar mot väta..

använd kniven så mycket som det behövs!

J.

Ha ha verkar som vi får ta en session igen  :biggrin: 

Ja det ser ju absolut bäst ut, med lite bredare blad.

Ja stålsorter är för en del som kalibrar i bösserrna, ett kärt debbat ämne ha ha. Jag är lite som hobbe, har lätgt att glömma regörningen, vilket min Forester kan vittna om he he. 

Så vi gjorde dom här i Elmax ett super rostfritt stål. 

Japp ett kolståls stål blir lite segare, men är inte rostfritt. Så där är en sak som användaren får ta ställning till.

Ja tuf cloth måste jag prova, o min Forest håller nog med ha ha.

Ha ha ja bagare var ordet. O en JKLIGT duktig sådan. 

Ja använd nu stickur knivur, o låt höra vad ni tycker.

Seved

Publicerat

Jag måste säga såhär...

Varit o jagat ett par ggr nu och visat kniven för ett par gubbs i grissvängen.

Snygg välgjord sak, de håller alla med om men de drar lite på smilbanden inkl jag.. för storleken/längden.

Bajonett på ! :biggrin:    :thumbsup:

Publicerat

Jag måste säga såhär...

Snygg välgjord sak, de håller alla med om men de drar lite på smilbanden inkl jag.. för storleken/längden.

Så är det med alla lite större knivar, Inget fel på små knivar, men det är som att det blivit matcho att ha en så liten kniv som möjligt :) 

Jag vet inte hur gamla dom är, men ofta är det gamla gubbar he he.

Men min syn på långa knivar kontra korta, är att i dom flesta fall klarar dom långa knivarna det mesta medans dom korta är mera begränsade. 

Ha ha ja jag förstår skargången, kan höra dom he he

Seved

Publicerat

Så är det med alla lite större knivar, Inget fel på små knivar, men det är som att det blivit matcho att ha en så liten kniv som möjligt :) 

Jag vet inte hur gamla dom är, men ofta är det gamla gubbar he he.

Men min syn på långa knivar kontra korta, är att i dom flesta fall klarar dom långa knivarna det mesta medans dom korta är mera begränsade. 

Ha ha ja jag förstår skargången, kan höra dom he he

Seved

Nja... själv försöker jag undvika matchostämplen med en inte allt för iögonfallande stor kniv i bältet.  :wink:

Publicerat

Nja... själv försöker jag undvika matchostämplen med en inte allt för iögonfallande stor kniv i bältet.  :wink:

Ja jo, men det är som att det har blivit mera macho, att ha en liten kniv. Lite som, jag behöver minsann inte en stor kniv. :D 

Vad är det som är skämsigt att ha en stor kniv. Det är ju ett verktyg precis som allt annat. Om man har en Range Rover, så är det inte på samma vis. :D 

Seved

Publicerat
  • Författare

den är längre än "normal" kniven... :wink: de flesta stick knivarna ligger i spannet 16 cm - 24 cm i blad längd, en del är riktigt breda ( speciellt de tyska,..).

jag har försökt att hålla ner formerna & färgerna för att den inte skall se fööör "Rambo" aktig ut, men den är lång ( totalt 320 mm, med en blad längd på 200mm).

det bästa är nog att köra traditionellt trä handtag, men jag gillar  komposit mtrl efter som dom är nära nog underhålls fria.

jag har min hängandes på västen, på drevjakter så ser jag till att inte ta på mig västen när det är samling ( speciellt om det är med folk man inte träffat förut), man brukar ha gott om tid medans pass skyttarna valsar ut..

Har man en RR så är man en city"jägare" med för mycket pengar :biggrin:.

J.

Publicerat

Hur vi än vänder på´t så är stickkniven kontroversiell i jakten.

Vi i landet Sverige har ingen direkt historiskt nyttjande av stickknivar innan grisen kom in.

Många är de historier om hundtagna grisar och matchokillar med svärd i bältet. Till o med spjut vill någon ha... (idiotiskt...) 

Stickkniven är nödvändig på eftersök och ett verktyg som man ibland är i trängande behov av.

Frågan är väl kanske hur lång och stor den behöver vara för att klara jobbet.

Ungefär som kaliberfrågan... 

De kan man älta i evigheter  :tongue:

Publicerat

Jag måste säga såhär...

Kan man få den för picatinnyskena :biggrin::woot:

Publicerat
  • Författare

Silvertejp... :thumbsup:

Publicerat

den är längre än "normal" kniven... :wink: de flesta stick knivarna ligger i spannet 16 cm - 24 cm i blad längd, en del är riktigt breda ( speciellt de tyska,..).

jag har försökt att hålla ner formerna & färgerna för att den inte skall se fööör "Rambo" aktig ut, men den är lång ( totalt 320 mm, med en blad längd på 200mm).

det bästa är nog att köra traditionellt trä handtag, men jag gillar  komposit mtrl efter som dom är nära nog underhålls fria.

jag har min hängandes på västen, på drevjakter så ser jag till att inte ta på mig västen när det är samling ( speciellt om det är med folk man inte träffat förut), man brukar ha gott om tid medans pass skyttarna valsar ut..

Har man en RR så är man en city"jägare" med för mycket pengar :biggrin:.

J.

Ja jag har sett en del riktigt breda tyska stickisar. 

Ja trä är ju klart mera anti Rambo. :D men dom fler färgade G10 o Micarta ämnena är ju godkända tycker jag. :D

som sagt, dom passar ju bra på rostfritt, iom att dom är underhållsfria. Fast det finns ju stabbat trä oxå.

Seved

Publicerat

Hur vi än vänder på´t så är stickkniven kontroversiell i jakten.

Vi i landet Sverige har ingen direkt historiskt nyttjande av stickknivar innan grisen kom in.

Många är de historier om hundtagna grisar och matchokillar med svärd i bältet. Till o med spjut vill någon ha... (idiotiskt...) 

Stickkniven är nödvändig på eftersök och ett verktyg som man ibland är i trängande behov av.

Frågan är väl kanske hur lång och stor den behöver vara för att klara jobbet.

Ungefär som kaliberfrågan... 

De kan man älta i evigheter  :tongue:

Japp absolut, det kommer vi alldrig ifrån, stickisarna kommer alltid vara kontroversiella. :)

Nej, tradition gör mycket, till att nåt accepteras bättre. Kan kanske bli bättre o bättre, med tiden. Men dom ser ju militäriska ut, det går ju inte komma ifrån. 

Ja jag kan tänka mej att det finns historier ha ha. 

Ja jag läste i jakt o vapen för läääääääänge sen om nån som använde spjut he he.

Japp folk har nog svårt o förstå att det är ett verktyg och är nödvändigt ibland. 

Ja storleken kan nog diskuteras hur länge som helst o varierar nog, från användare till användare. Och man ska ju ha det man trivs med. Kan tänka mej att man kan behöva två stycken.

Jo jag ska beställa 5 mm 5160 oxå o skära dom i, alltså ett icke rostfritt stål.

Så ska jag rita en lite mindre oxå. 

Seved

Publicerat

Ha ha  :biggrin: 

Seved

• 2 weeks later...
Publicerat

Högsta betyg, stack nyss ett påkört rådjur. Blev ett ifrån varje sida och livet rann väldigt snabbt iväg i en stråle på var sida.

H.

Publicerat
  • Författare

Högsta betyg, stack nyss ett påkört rådjur. Blev ett ifrån varje sida och livet rann väldigt snabbt iväg i en stråle på vår sida.

H.

den gick väl rakt igenom... :happy:

ï måndags så var det en frambens skjuten bock som Hobbe fick tag på efter ett ordentligt jobb, självklart så var inte stick kniven med men då fick min spyderco jobba.  ( till rå så räcker Cleanern meeer än väl till..).

Bra jobbat!

J.