Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken laddning till min STR

Featured Replies

Publicerat

Då jag kladdade ner tråden om Normas skyttekrut så startar jag istället denna :woot:

Bakgrund:

Jag har 2 St Sauer STR, den ena använder jag för nationellt banskytte samt fältskytte.

Den andra är toppad med kikarsikte och  tänkt att användas i kikarklass på fältskytte samt lite annat skytte på längre håll än 300m.

Jag har hittills endast skjutit med Normas fabriksladdade DL bana och Fält, eftersom vi har bra subventioner från klubben vilket gör att dom blir löjligt billiga...

Nu vill jag testa att labba med lite laddningar till den kikarförsedda STR:en.

Enligt uppgift från Normas skytteombud så tillverkas inte 1214 längre, vilket Maddog rekommenderade för mina tänkta laddningar.

Alternativet är då att köpa Normas 204 Krut, eller kanske rent av gå över på VV.

Förutsättningar:

670mm pipa (Som ev. ska bytas till en 740mm)

Kulor i lager:

Lapua Scenar L 7,8g

Lapua Scenar L 8,8g

Sierra MK 140 grs

Så vilken väg bör jag gå i krutväg?

Norma 204 eller något vv-krut

Eller något annat?

Är medveten om att det är andra faktorer som påverkar mer på  längre håll, men vill ändå ha en hint om vilken väg jag bör gå :thumbsup:  :thumbsup:

Publicerat

jag älskar n-160 och tycker det är det bästa krutet till 6, 5x55. jag brukar köpa 14 kilo åt gången och då blir det rejäl rabatt

Publicerat
  • Författare

Det var ett rakt och bra svar :-)

Brukar du köra med magnumhattar?

Publicerat

ja men det funkar med standard också

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Gjorde lite stegar med vv 160 och Lapua Scenar L, 7,8g samt 8,8g

Gick på Lapuas tabell och hade col 80mm på 8,8g samt 78mm på 7,8g.

Gjorde stegar från min till Max 47grs(enligt Lapuas tabell)

Det sotade något in i helvete. Hela hylsan... Det var bara de högsta laddningarna tätade.

Kan det brero på att patronerna är för långa?

Några ideer?

Publicerat

du har alldeles säkert för lång col. kulan ska ligga an mot hela halsen. colet från vv är satt till ett mått jag inte förstår.

Publicerat
  • Författare

du har alldeles säkert för lång col. kulan ska ligga an mot hela halsen. colet från vv är satt till ett mått jag inte förstår.

Tack för den bekräftelsen

Gjorde en ny laddning ikväll, där jag backade 2mm. Det kanske fortfarande för lång C.O.L?

Imtressant varför col enligt tabell verkar vara så fel.

Har tidigare kört med Norma och deras tabeller, där har jag aldrig råkat ut för liknande

Publicerat

Gör dom så att kulan har kontakt med hela halsen och utgå därifrån. Ja varför dom satt så lång col kan man bara spekulera i.

Publicerat

Intressant att du säger det för jag fattar inte hur de tänkt med så stora col på 130 grain kulorna. Sen överraskar de med ett col på ca 71mm på den långa 130 grain TSX, Varför den ska ner nästan 1cm längre ner i hylsan än blykulorna förstår jag inte, särskilt eftersom barnes rekommenderar en liten friflykt för deras kulor. , 

Publicerat

vv har misslyckats kapitalt på just 6,5x55 datat när det kommer till col helt enkelt..

• 3 weeks later...
Publicerat

Tur att ni startade den här diskussionen, annars hade jag nog bara tittat på Lapuas angivna col när jag börjar ladda upp kalibern. Men både Norma och Nosler anger ca 76,5 mot Laupas 80mm om jag tittar på i mitt fall 140gr AB resp 139gr Scenar.

Ska börja prova med N150, eftersom jag har det hemma, annars får jag införskaffa 160.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Lite uppdatering i ämnet

Har nu hittat en laddning som den korta pipan trivs med (670mm)

N-160 i kombo med Sierra MK 140grs skjuter fantastiskt bra :-)

C.O.L 77,5 så nu tätar det ordentligt oxå.

Ska fortsätta med laddningar nu till Sauern med 700mm pipa.

Har bara skjutit mollade kulor i den, så jag ska se om jag får till en laddning med Normas 130grs DL i kombo med N-160

Publicerat

45,5 och 46 gr kommer nog att funka bäst.