Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rengöra avtryckare och lås.

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har sett över bössan extra nu och noterat all färg som lossar. Får jag in den i patronläget blir det nog inte så kul! Hur skulle jag enklast få bort den här färgen? Måste ytan vara ytbehandlad eller är det något som tidigare ägare gjort för utseendets skull måntro? Hur skulle man färga ytan på rätt sätt om man får för sig att göra det igen? Att den lossnar är ju inte så kul! Lossnar lite vid varje skott.

Avtryckaren är väldigt smutsig av olja osv. Hur rengör jag den på bästa sätt?

Publicerat

Färgen har jag ingen aning om men till trycket går det bra att använda bromsrengörning på sprayburk. Kör den här hemma:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromsfriktion/Bromsbelagg/Bromsrengoring-364509/

Tar bort allt vad jag kan se, även inne i skrymslen och vrår. Eftersom jag inte plockar isär trycket och tar det del för del, övergår nog min förmåga att få ihop det igen, kan jag inte garantera att det blir rent precis överallt men jag tycker det funkar bra.

/Markus

Publicerat
  • Författare

drog vanlig CRC rengöring först men det verkade inte riktigt så 100 så blåste ur den med tryckluft i väntan på svar :) färgen stör mig dock mest!

Publicerat

drog vanlig CRC rengöring först men det verkade inte riktigt så 100 så blåste ur den med tryckluft i väntan på svar :) färgen stör mig dock mest!

Vad är det för färg som är där? Det ska väl inte vara målat någonstans på en bössa??

Publicerat
  • Författare

Kan lägga upp bilder senare!

Publicerat

Har du inte en UL-tvätt, sänk skiten i diesel och blås med tryckluft. Sedan "normal" vapenvård...

Färg ska normalt inte finnas på metalldelar. Dom är är blånerade! Finns det färg så "ska den bort"!. Kolv kan iof vara lackad med olika färger.....

Men inte metallen.

Ja om det inte är en pang som är "plastad" i ytskiktet på pipan. Men jag tvivlar på att den färgen släpper.

Rengör och köp syra och blånera istället! 

Publicerat
  • Författare

Det är ej blånerning utan det är färg. På låset. Och det ser ut att vara hemmagjort... På ett bänkskyttelås... Förra ägaren tänkte nog snett vid något tillfälle. Hur är det om jag nu tar bort färgen? Måste metallen blåneras eller klarar det sig med rätt vapenvård ett tag iallafall? Det jag reagerade på var att ytan under inte ens var förberedd utan endast sprayfärg direkt på. Själva avtryckshöljet var till och med matt rostfritt under färgen. Pipan är även påsprayad en bit och den är såklart rostfri (trög för den som vill klaga) den med. 

Tack för alla svar.

Publicerat

Det är ej blånerning utan det är färg. På låset. Och det ser ut att vara hemmagjort... På ett bänkskyttelås... Förra ägaren tänkte nog snett vid något tillfälle. Hur är det om jag nu tar bort färgen? Måste metallen blåneras eller klarar det sig med rätt vapenvård ett tag iallafall? Det jag reagerade på var att ytan under inte ens var förberedd utan endast sprayfärg direkt på. Själva avtryckshöljet var till och med matt rostfritt under färgen. Pipan är även påsprayad en bit och den är såklart rostfri (trög för den som vill klaga) den med. 

Tack för alla svar.

Är det rostfritt, så lär inte det funka med blånering. Skrapa/använd "bums", eller tom thinner(färgborttagning) lev med att pangen är "blank".

Normal vapenvård när färgen är borta, så är det ingen fara att pangen tar stryk.

Vill du ha en mörkare bössa, köp camo tejp och linda. 

Publicerat

Nu vet jag inte om jag håller med om att diesel, bromsrengöring eller tryckluft är direkt lämpliga i närheten av vapen..... Det flyttar runt skiten, löser upp all fett och olja (även inne i axlar och på andra ställen). Det funkar jättebra om man har rivit ner skrället i molekyler, men har man inte det ska man undvika slika våldtäktsmetoder. I synnerhet om det är plastdelar på/i bössan.

Måste man gå på så till den milda grad är det bättre, betydligt bättre tom, med kemiskt ren bensin och 3-4% symaskinsolja. Lägg i blöt över natten. Tvätta med tandborste ( INTE tryckluft - innehåller som regel tämligen mycket vatten och tvingar in skräp och fukt på ställen det normalt sett inte skulle ha en chans att komma i ) och lägg på tork. Då blir oljan kvar och man slipper att det skär eller rostar både här och där.

Efter det är det en ordentlig rengöring av pipan och lite fett på spännkurvan och klackarna. Sen är det klart.

T

Publicerat

Nu vet jag inte om jag håller med om att diesel, bromsrengöring eller tryckluft är direkt lämpliga i närheten av vapen..... Det flyttar runt skiten, löser upp all fett och olja (även inne i axlar och på andra ställen). Det funkar jättebra om man har rivit ner skrället i molekyler, men har man inte det ska man undvika slika våldtäktsmetoder. I synnerhet om det är plastdelar på/i bössan.

Måste man gå på så till den milda grad är det bättre, betydligt bättre tom, med kemiskt ren bensin och 3-4% symaskinsolja. Lägg i blöt över natten. Tvätta med tandborste ( INTE tryckluft - innehåller som regel tämligen mycket vatten och tvingar in skräp och fukt på ställen det normalt sett inte skulle ha en chans att komma i ) och lägg på tork. Då blir oljan kvar och man slipper att det skär eller rostar både här och där.

Efter det är det en ordentlig rengöring av pipan och lite fett på spännkurvan och klackarna. Sen är det klart.

T

Vad för fett ska man ha, har sökt och letat på forumet med är inte alltid vän med sökfunktionen. Tänker både till studsaren och till hagelbössan.

Publicerat

Vad för fett ska man ha, har sökt och letat på forumet med är inte alltid vän med sökfunktionen. Tänker både till studsaren och till hagelbössan.

Så länge du är snål med det så kan du ta vad helst du finner lämpligt eller har hemma. Kladdigt svart grafitfett är äckligt att jobba med, men det sitter bra och håller. Vanligt lagerfett är lite snyggare, skitar inte ner men sitter onkeligen lite sämre. Glidmedlet ni har i sängkammaren funkar det med, men det är vattenbaserat och ska inte sitta på så länge, samma sak med vaselin och vaselinbaserade miljövänliga fett. Kronans gamla vapenfett funkar det med, så länge det inte är härsket - en öppnad burk håller inte i åratal.....

Smör, margarin och tunna rinniga fett ska man dock undvika eftersom de tenderar att flytta sig till ställen man INTE vill ha skitet.

Men funkar gör allt! Så länge man är helvetes snål vid appliceringen.

Däremot ska man vara snorpetig med vad för olja man använder.

/T

/T

Publicerat

Så länge du är snål med det så kan du ta vad helst du finner lämpligt eller har hemma. Kladdigt svart grafitfett är äckligt att jobba med, men det sitter bra och håller. Vanligt lagerfett är lite snyggare, skitar inte ner men sitter onkeligen lite sämre. Glidmedlet ni har i sängkammaren funkar det med, men det är vattenbaserat och ska inte sitta på så länge, samma sak med vaselin och vaselinbaserade miljövänliga fett. Kronans gamla vapenfett funkar det med, så länge det inte är härsket - en öppnad burk håller inte i åratal.....

Smör, margarin och tunna rinniga fett ska man dock undvika eftersom de tenderar att flytta sig till ställen man INTE vill ha skitet.

Men funkar gör allt! Så länge man är helvetes snål vid appliceringen.

Däremot ska man vara snorpetig med vad för olja man använder.

/T

/T

I oljeväg används uteslutande Break-Free CLP och SMX, men vad för fett jag ska applicera har jag funderat på. Har kronans vapen fett på tub, men det känns tunt och rinnigt. Bättre leta upp något lager fett eller annat smörjfett i garderogen med andra ord. Vill minnas någon pratade om lithium fett i någon tråd, eller något till utombordare men kan dock minnas fel!

Publicerat
  • Författare

Jag kör lagerfett men jag måste få tag på något lite vettigare för att dra av pipan. Vågar inte göra det riktigt hursomhelst med vad som helst. Men det går att göra med UL-tvätt också? Vad säger du om det PMT? Är det bättre att göra som du rekommenderade eller funkar UL-tvätt lika bra? Vad skulle jag då lägga för blandning i den? 

Publicerat
  • Författare

20130205_184441_zpsad61987f.jpg

20130205_193823_zps0fc0d351.jpg

20130205_193626_zps7e161c81.jpgIMG_20130704_191027_zps8f96de9a.jpg

Här är lite bilder där man ser att färgen lossar. Även en bild på hur man målat in på pipan.

Publicerat
  • Författare

Slutstycket var målat i samma färg men den färgen har försvunnit i princip helt. Tror inte den ska vara svart egentligen denna bössa! Blir nog så att stocken lackas om i mattsvart och låset får behandlas till det är helt blankt och sedan tar jag in det till en kompis maskinverkstad som skulle behandla det med något som skulle funka perfekt.

Publicerat

I oljeväg används uteslutande Break-Free CLP och SMX, men vad för fett jag ska applicera har jag funderat på. Har kronans vapen fett på tub, men det känns tunt och rinnigt. Bättre leta upp något lager fett eller annat smörjfett i garderogen med andra ord. Vill minnas någon pratade om lithium fett i någon tråd, eller något till utombordare men kan dock minnas fel!

Då har fettet delat sig och är på väg att härskna, det ska vara gaska fast i konsistensen.

/T

Publicerat

Jag kör lagerfett men jag måste få tag på något lite vettigare för att dra av pipan. Vågar inte göra det riktigt hursomhelst med vad som helst. Men det går att göra med UL-tvätt också? Vad säger du om det PMT? Är det bättre att göra som du rekommenderade eller funkar UL-tvätt lika bra? Vad skulle jag då lägga för blandning i den? 

Köp en mjuk stålborste till borrmaskinen, och en lumptrissa med för att ge det lite finish när färgen är borta.

UL-tvätt tror jag inte en sekund på vad gäller färgen.

/T