Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lära sig styckning

Featured Replies

Publicerat

Andra året jag jagar och jag blir lika fundersam när jag kommer hem med det styckade köttet, vafan är vad?

Hur lär jag mig mer om styckning och får ett hum om vad som är vad genom att titta på det?

Har googlat fram något styckningsschema och försökt jämföra men jag tyckte inte bilden verkade stämma så bra med verkligheten (http://www.vittjarvsvvo.se/wp-content/uploads/2010/10/ALG_STYKNING1.jpg).

Så var på nätet går det att lära sig mer? Gärna mycket bilder/videos.

Publicerat

Inga bra videolänkar men kan tipsa om Jägarens nya kokbok. Bra bilder och trevlig text, även om jag i början fastnade mitt emellan vissa bilder i serien, bara att vässa knivarna och köra igång.

"Pig in a day" kanske det går att söka på också, lättsam instruktion med Hugh Wittingstal (killen i River cottage serien om du sett den?) på hur en vanlig gris tas till vara, inte direkt tillämpbart på älg mm med avseende på detaljer men i stort skiljer det inte så mycket. Dom har även gjort en annan dvd som jag har för mig heter "Game in a day".

För övrigt så anser i alla fall jag att om man tar på sig att stycka så ska man även kunna märka upp vad som är vad. Kan man inte det så kanske man ska överväga att låta någon annan hålla i knivarna.

/Markus

Publicerat

Var ändå glad att du får styckade bitar, så länge de inte är styckade enligt gammal, ofta norrländsk, allmogestandard... Fyrkantiga bitar, rakt av! Exakt vad det var var inte så noga, allt tillagades på samma raffinerade sätt... Kokt i timtal, i saltat vatten och möjligen med en lök!  :wink:

Förstår att det är svårt, speciellt om det är hela styckningsdetaljer som delats i mindre bitar. En liten tumregel kan ändå vara att försöka utröna HUR köttfibrerna ser ut, långa fibrer är tuffare kött som lämpar sig bäst för långa tillagningstider, gärna kokning, korta fibrer är mörare kött som klarar snabb tillagning.

Har man kommit så långt så är man ju en bra bit på vägen för en skiva av rostbiffen eller fransyskan kan vara nog så mör och lämplig för snabb stekning som den bästa biten av biffen, ja t.o.m bättre. Försöker du göra lika med en skiva högrev så blir det liiite jobbigt... Köttet räcker länge i alla fall!  :thumbsup:

Du är väl med och styckar även om du inte skär själv!? Om inte, se till att vara med och titta i alla fall och ha ett styckningsschema i handen så du får lite känsla för bitarna. Styckningsscheman kan du hitta lite var stans på nätet!

Till sist ändå, oavsett vilka bitar du använder i matlagningen och oavsett hur bra de är när du börjar förädla dem så kommer det bli dåligt om du misshandlar råvarorna.

Publicerat

Du kan fråga han som styckar stekarna om vad som är vad. Bog, rulle, m. m. är lätt att känna igen.

Du behöver inte skämmas för det. Det tar ett tag innan man lär sig allt inom jägarlivet o tillvaratagandet av kött.

Publicerat

Kan inte heller hjälpa med något online matrial och som du upptäckt så kan utseendet på det man får hem och det som syns i ett styckningsschema inte vara helt lätt att jämföra eftersom man får hem mindre bitar. Kan bara hålla med föregående talare, ta din köttlott och hugg tag i någon som har koll och gå igenom alla bitar. Efter ett tag så börjar man känna igen vad man har fått.

Publicerat

Jägarförbundet har en dvd om hur man styckar och tar till vara på viltet, Studiefrämjandet brukar ha kurser i vissa områden i just styckning. Det bästa är och gå en kurs och lära sig var delarna sitter och hur de är formade/strukturerade!

Publicerat

Jagat älg sen 2002 och har fortfarande dålig koll:D

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Jägarförbundet har en älgstyckningsplansch se lank; http://shop.textalk.se/se/article.php?id=33011&art=17178317

DEn hittils bästa bilden har  JAktMarker och fiskevatten haft men för väldigt länge sedan.

Kan också konstatera att rullen på din bild är felplacerad den bör vara på framsidan (ljumsken) av låret, inte högst uppe på skinkan, rullen kan ibland fristyckad påminna mycket om en bit file till utseendet.

Om inte köttet är välhängt så brukar rullen och ytterlåret vara "lite segare" än stekar och passer bättre I rätter med längre koktid som gryta och sjömansbiff.

Det har även funnits styckningsfilmer på nätet om lamm/får som har  motsvarande anatomi.

DT

Publicerat

"Det vilda köttet" En dvd med Staffan och jättebebisen. Du behöver inget annat.