Publicerat September 20, 201312 yr Hej på er Är det någon som skulle kunna ge mej ett råd vilken kula som skulle kunna passa i en .308 , kulan skall uppföra sej vettigt i både rådjur och älg.
Publicerat September 20, 201312 yr Vad vill du ha? Kort flyktsträcka, mycket kött, lågt pris? I regel får man bara två av dessa faktorer i samma kula.
Publicerat September 20, 201312 yr Författare Ja det var ju också något att fundera på , önskan är ju att det skall vara en kort flykt sträcka och inte alltför mycket trasigt , priset har ingen större betydelse i den mängd jakt ammo jag skjuter per år Har alltid förr jagat med 7mm rem mag laddad med Nosler partition 175 grain, därför blir jag lite vilsen nu då dessa kalibrar inte är direkt lika så alla förslag / synpunkter mottages med tacksamhet
Publicerat September 20, 201312 yr Prova North Fork, där har du toppklass, Millforce laddar fabriksammo med North Fork kulor och kallar dessa Premium Line.
Publicerat September 22, 201312 yr Federal Premium Trophy Bonded Bear Clow 165 grain är en riktigt bra kula som jag använder till alla typer av vilt! De flesta ligger i princip på plats...
Publicerat September 22, 201312 yr Ja North fork är toppklass, men du har ju sakohammerhead som är duglig för lite mindre peng! Jag kör North fork!
Publicerat September 23, 201312 yr Använder Normas Vulkan till älg i 308:an, men det är kanske lite överkurs till rådjur.
Publicerat September 23, 201312 yr Använder Normas Vulkan till älg i 308:an, men det är kanske lite överkurs till rådjur. Vulkan är en fin kula till rådjur....
Publicerat September 23, 201312 yr Hej på er Är det någon som skulle kunna ge mej ett råd vilken kula som skulle kunna passa i en .308 , kulan skall uppföra sej vettigt i både rådjur och älg. Laddar du själv eller är det färdigammo som gäller!?
Publicerat September 23, 201312 yr Vulkan är en fin kula till rådjur.... Slår inte vulkan sönder lite för mycket på rådjur?
Publicerat September 23, 201312 yr Slår inte vulkan sönder lite för mycket på rådjur? Nej inte i mitt tycke. Knall fall
Publicerat September 24, 201312 yr Sako Hammerhead eller super Hammerhead. Bra patroner till bra pris. Funkar mycket bra för mig. iPad Tapatalk HD
Publicerat September 24, 201312 yr Hej på er Är det någon som skulle kunna ge mej ett råd vilken kula som skulle kunna passa i en .308 , kulan skall uppföra sej vettigt i både rådjur och älg. De flesta kulor av känt märke på 165-180 grains funkar bra på älg och rådjur (så länge de är konstruerade för storvilt). Viktigast är att hitta en som skjuter bra i din bössa och som finns bra tillgänglig där du håller till...och sist men inte minst som du själv 'tror på'. Ytterst få (ingen?) som rekommenderar en specifik kula har skjutit tillräckligt med vilt med andra kulor för att kunna rekommendera den ena framför den andra. De flesta funkar bra. Jag har jagat i dryga 30 år och har skjutit älg och rådjur med 308 win och: Vulkan, Nosler Part och Accubond. Lapua MEGA och MIRA, Winchester Silvertip, Oryx, Hornady Interlock och Interbond, Sako Hammerhead, Barnes TSX. Alla dessa funkar helt OK. Jag kan inte dra några säkra slutsatser att den ena skulle vara bättre än den andra...det är för mycket andra variabler som spelar in B-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat Februari 26, 201511 yr Jag är sugen på att testa Remington core lokt ultra bonded 168gr till 308w , någon som redan testat ? Är den som Oryx ? bättre eller sämre Har en TC icon så jag tänkte att den kanske trivs med Amerikansk ammo. / Rolle
Publicerat Februari 26, 201511 yr Jag har testat core lokt ultra bonded och den ser ut som en reklamfilm varje gång. bättre än oryx tycker jag, öppnar fortare men överexpanderar inte, blir stor, bra restvikt, bättre bc än oryx enda dåliga är väl att den är svår att få tag i
Publicerat Februari 26, 201511 yr Fältjägaren hur upplever du effekten i viltet ? det jag är ute efter är en kula som uppträder som Norma Vulkan men ändå håller ihop om man råkar klippa av bogbladet på en Älg
Publicerat Februari 27, 201511 yr Jag hade tidigare vulcan men bytte till hornady rn av någon anledning som jag inte minns idag..inte några ofantliga mängder vilt skjutna med den men de som påskris har legat inom mycket modesta avstånd.. just beträffande bogbladsträff på älg har jag inget o komma med men en ryggradsskjuten gris och en råbock på samma vis och då har faktiskt den kulan skött sig långt över förväntan måste jag säga..ingen höjdare i bc, men den har hållt ihop bättre än ja trott!
Publicerat Mars 2, 201511 yr Jag kommer att byta över till 165grs Hornady SPBT för allroundbruk iår. 3,6kr/kula är ju helt ok. Inte för att jag var missnöjd med 180grs SST på något vis utan mest för att det är roligt att testa nytt och vikten 165 känns mer allround än 180 ur en 308win. Mvh Joacim