Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Anmäla veterinär?

Featured Replies

Publicerat

Som några av er vet så har min unga pointer drabbats av fpc vilket är en skada/rubbning i armbågarna. Ena är opererad och om tre veckor ska den andra bedömmas och ev. opereras. Prognosen i min hunds fall är turligt nog rätt bra och om rehab sköts så kommer han förhoppningsvis kunna jaga som det är tänkt även om inget är säkert. Men detta kunde ha sett sämre ut om jag litat på första veterinären.

Hunden haltade 3 gånger innan diagnosen. Varje gång höll hältan i sig under några timmar. Dock såg jag ett nickande när han travade som jag tyckte såg lite suspekt ut. Men det fanns inga andra tecken på något konstigt förutom ett lätt knäppande från lederna.

Knäppandet och första hältan upptäckte jag i maj. Jag åkte till veterinären och hon undersökte hunden. Hon kände knäppandet men uppfattade lederna som ok. Jag ville röntga men detta ansåg hon inte behövas. 3 månader senare återvänder jag dit med samma problem. Denna veterinär röntgar alla leder på frambenen och skickar dessa för bedömning till ortoped på strömsholm. Två veckor senare ringer dom och ber mig komma omedelbart för att operera vänster armbåge. Pålagringar finns då i bägge.

Nu till min fundering. Jag anser att den första veterinären begick ett rejält fel då hon inte lät röntga min hund trots att hältor hos valpar ska tas på största allvar. Särskilt med tanke på att det också knäppte i hans leder och hon själv inte visste vad detta kunde bero på. Om röntgen hade gjorts så kanske detta upptäckts tidigare vilket säkerligen hade gett honom än bättre prognos. Jag funderar nu på att anmäla detta. Det kommer inte leda till något utom möjligtvis en varning men det är inte heller det jag är ute efter. Däremot vill jag inte att denna veterinär ska göra samma sak igen med någon annan valp och med en anmälan tror jag att hon undersöker en valphälta mer noggrant nästa gång.

Vad tror ni? Anmäla eller inte?

Slutligen vill jag också säga att om er valp/unghund börjar halta, åk till vet och kräv en ordentlig koll. Välj en veterinär med god kännedom om leder. Säger någon vet att hunden har växtvärk så gå till en annan veterinär.

Se också till att ni har försäkring som täcker defekter i leder. Särskilt defekter som är genetiska t.ex osteochondros och fpc. Vissa bolag krånglar tydligen kring dessa.

Publicerat

Tycker absolut du ska anmäla om du tycker att hon varit nonchalant!

Publicerat

Tvivlar på att det leder någonvart och då är frågan om det inte helt enkelt är lättare att dra ett mail och tala om hur det gick och vad det var? Enklare på alla sätt tror jag och effekten är den samma.

Publicerat

Vet inte om det ens finns någon, typ ansvarsnämnd, för veterinärer men även om så är fallet så händer sannolikt inte ett skit med en anmälan dit. Om "din" veterinär är egenföretagare utan någon chef är det ju som det är, annars har du ju en chef du kan klaga hos. Helt klart är väl ändå att info till veterinärförbundet kan vara på sin plats, de kanske har något sedan tidigare på "din" veterinär och bara samlar fakta för att kunna skrida till verket och "ta veterinären lite i örat". Annars tror jag att det är ett större problem att veterinärerna vill göra fööör mycket, det finns ju oftast ett försäkringsbolag som ska stå för merparten av kostnaden...

Hoppas i alla fall att det går bra för din hund och att allt blir till det bästa för alla inblandade, det är i alla fall det som är viktigast!

Publicerat

Håller med ovanstående. Prata i första hand med vederbörande och se hur det går. Funkar det inte och det är uppenbart neglect så kan man alltid anmäla. Alla yrken med legitimation ligger under Socialstyrelsen så hör av dig till dem.

Men ta det som sista alternativ.

/M

Publicerat

Ingen är felfri...

Jag kan hitta knäppande leder på mina hundar men inget har något fel på höfter/leder enligt röntgen.

Kan hålla med om att man bör gått vidare men har du en unghund som visat sig ha pålagringar kan det nog hända mycket under de tre månader som gick mellan undersökningarna men den spekulationen överlåter jag till någon mer medicinskt kunnig.

Publicerat
  • Författare

Självklart är ingen felfri och det är nog lätt att begå fel i en stressat situation. Men legitimationsyrken ligger ju under myndighetskontroll av en anledning. Självklart lär det inte vara inspirerande för en veterinär att bli anmäld men detta är väl knappast tanken. Tanken är att denne inte ska göra om samma sak igen med någon annan valp. Visst, skicka ett mail med åsikter kan jag göra men var tror ni detta leder? Skulle ni gjort detta om det var något annat legitimationsyrke det handlade om? Jag tror inte det, utan ett ev fel begånget av läkare, apotekare, tandläkare osv vill nog de flesta få prövade av den myndighet som kontrollerar yrkesgruppen.

Veterinärer på strömsholm tror att detta fanns redan i maj och såg mycket förvånade ut när de fick veta att noggran undersökning inte gjordes. Detta i kombination med att jag faktiskt frågade efter en röntgen gör mig upprörd.

Vi får se vad jag gör av detta. Det viktigaste är att hunden får ett smärtfritt liv.

Publicerat

Som innehavare av ett leg-yrke kan jag säga att det där med anmälningar är både på gott och ont.

En anmälan som görs pga uppenbar felbehandling är helt rätt. En som görs baserat på missnöje ska oxå fram men mer som förbättringsförslag.

Jag ska inte uttala mig i specifikt ärende men kom ihåg att medicin är ingen exakt vetenskap, med facit i hand är svaret lätt, men innan dess kan det vara rejält klurigt. Olika doktorer och personal ser olika saker baserat på erfarenhet. Själv är jag ganska hemma på neurokirurgi och skalltrauma men ge mig en sliten höft är hag inte lika säker.

/M

/M

Publicerat

Som innehavare av ett leg-yrke kan jag säga att det där med anmälningar är både på gott och ont.

En anmälan som görs pga uppenbar felbehandling är helt rätt. En som görs baserat på missnöje ska oxå fram men mer som förbättringsförslag.

Jag ska inte uttala mig i specifikt ärende men kom ihåg att medicin är ingen exakt vetenskap, med facit i hand är svaret lätt, men innan dess kan det vara rejält klurigt. Olika doktorer och personal ser olika saker baserat på erfarenhet. Själv är jag ganska hemma på neurokirurgi och skalltrauma men ge mig en sliten höft är hag inte lika säker.

/M

Exakt. Medicinaryrket, både humant och veterinärt, är inte som att reparera bilar. Det finns ingen given handbok att följa. Det är därför det sitter en mycket kunnig och vad gäller sammansättningen mycket genomtänkt nämnd, som bedömer anmälningarna. I tillägg skall också oberoende tjänstemän på Jordbruksverket göra en separat bedömning av vad nämnden kommit fram till. Detta gäller den Veterinära Ansvarsnämnden. Andra ansvarsnämnder vet jag inte så mycket om, men de brukar vara 'uppbyggda' på liknande sätt. På veterinärsidan har vi dock ingen Lex Maria.

Publicerat

Självklart är ingen felfri och det är nog lätt att begå fel i en stressat situation. Men legitimationsyrken ligger ju under myndighetskontroll av en anledning. Självklart lär det inte vara inspirerande för en veterinär att bli anmäld men detta är väl knappast tanken. Tanken är att denne inte ska göra om samma sak igen med någon annan valp. Visst, skicka ett mail med åsikter kan jag göra men var tror ni detta leder? Skulle ni gjort detta om det var något annat legitimationsyrke det handlade om? Jag tror inte det, utan ett ev fel begånget av läkare, apotekare, tandläkare osv vill nog de flesta få prövade av den myndighet som kontrollerar yrkesgruppen.

Veterinärer på strömsholm tror att detta fanns redan i maj och såg mycket förvånade ut när de fick veta att noggran undersökning inte gjordes. Detta i kombination med att jag faktiskt frågade efter en röntgen gör mig upprörd.

Vi får se vad jag gör av detta. Det viktigaste är att hunden får ett smärtfritt liv.

det där lät tekniskt och bra. har själv ett leg-yrke. 

att prova att använda munnen och att kommunicera verkar du inte vara intresserad av utan jag tycker det är lika bra att anmäla skiten ur den där veterinären så detta aldrig drabbar någon annan hundägare

Å andra sidan när ingen annan veterinär svarar (för jag antar det är en veterinär nära dig), och när din hund ligger risigt på det av någon anledning så har du definitivt ett val mindre. visst, alla blir sura om någon gör fel och man drabbas. Men bränna sina broar för det hade inte jag gjort. jag var hos två ortopeder med vovven innan den lokale veterinären hittade felet. vi tog bort höftleden efter det. 

visst sörjer man den stjärna hunden kunde blivit men så här är livet i min mening. man får inte alltid hjälp av nobelpristagare men man har någon iaf. sen om det är bättre än inget får du själv bestämma.

I mitt öra är tråden helt onödig för du vill ju verkligen klämma åt den där veterinären. att söka stöd här inne kan vara en väg framåt .

Publicerat
  • Författare

det där lät tekniskt och bra. har själv ett leg-yrke.

att prova att använda munnen och att kommunicera verkar du inte vara intresserad av utan jag tycker det är lika bra att anmäla skiten ur den där veterinären så detta aldrig drabbar någon annan hundägare

Å andra sidan när ingen annan veterinär svarar (för jag antar det är en veterinär nära dig), och när din hund ligger risigt på det av någon anledning så har du definitivt ett val mindre. visst, alla blir sura om någon gör fel och man drabbas. Men bränna sina broar för det hade inte jag gjort. jag var hos två ortopeder med vovven innan den lokale veterinären hittade felet. vi tog bort höftleden efter det.

visst sörjer man den stjärna hunden kunde blivit men så här är livet i min mening. man får inte alltid hjälp av nobelpristagare men man har någon iaf. sen om det är bättre än inget får du själv bestämma.

I mitt öra är tråden helt onödig för du vill ju verkligen klämma åt den där veterinären. att söka stöd här inne kan vara en väg framåt .

Vilket svammel. Det hörs ju att du är bitter för att du fått en anmälan mot dig men hanterar man inte det så kanske men inte ska ha ett legitimationsyrke. Det handlar inte om att klämma åt någon alls. Jag skulle inte tjäna på det över huvud taget och att söka stöd behöver jag inte. Men var går gränsen för dig. Vad gör du om du eller dina barn blir felbehandlade? Skickar du ett mail till vederbörande om att han/hon missat en allvarlig skada pga ovilja att röntga? Men det kanske inte gör något då det inte var hos någon nobelpristagare du var hos.

Jag har inte bestämt mig ännu. Jag hade inte en tanke på detta förrän en annan veterinär påpekade att ett prövning i ärendet vore bra få. Men jag kommer tala med kliniken först för att höra vad de säger. Blir jag då nonchalerad så får jag ta en allvarlig funderare på vad jag ska göra. Men får jag istället en givande dialog så kommer jag troligtvis att nöja mig med det. För som sagt, jag vill inte se några huvuden rulla. Jag vill veta att andra i samma situation får rätt undersökning.

Publicerat

Vilket svammel. Det hörs ju att du är bitter för att du fått en anmälan mot dig men hanterar man inte det så kanske men inte ska ha ett legitimationsyrke. Det handlar inte om att klämma åt någon alls. Jag skulle inte tjäna på det över huvud taget och att söka stöd behöver jag inte. Men var går gränsen för dig. Vad gör du om du eller dina barn blir felbehandlade? Skickar du ett mail till vederbörande om att han/hon missat en allvarlig skada pga ovilja att röntga? Men det kanske inte gör något då det inte var hos någon nobelpristagare du var hos.

Jag har inte bestämt mig ännu. Jag hade inte en tanke på detta förrän en annan veterinär påpekade att ett prövning i ärendet vore bra få.

nja bitter är jag inte. du kanske har rätt att jag inte ska ha legitimation. jag skiter i vilket vad faktiskt, det är inte i pappret kunskapen sitter. det var helt onödigt dock att ta upp det som tråd tycker jag fortfarande.

Om du ringt mig ringt mig och sagt att: du, du gjorde fel, gör inte så, då blir det fel" visar varför så kommer jag inte göra så igen Eller hur. Då vore jag rätt dum i huvudet. så kanske är fallet...

om det kommer ett brev om utredning och anmälan från ett jobb jag har gjort hur tänker jag då?

jo, jag blir låg såklart för jag ville hjälpa dig. Om jag gjorde så gott jag kunde men inte visste bättre så kunde jag inte gjort mer. Om jag skulle gjort bättre - hur ska man göra det från början - det är enkelt att bedöma och döma ut efteråt. 

min och mina kollegors uppfattning är att det är bäst att försöka göra vad man kan och göra fel ibland än att vara på sin vakt och fundera på vad resultatet kan bli om det blir fel. 

Jag tycker inte du ska anmäla det. anledningen är enkel - prata med personen ifall det är lärdom du är ute efter. Annars är anmälan vettigt om du är sur på han/henne för felbehandlingen. det kan man också vara.

om mina barn går till doktorn, kul att du tar upp det. det har redan hänt och vad ska jag säga... Jag kan inte bättre själv. Det är jävligt lätt att i efterhand säga att de skulle gjort si/så med benet, att de borde CT:at ungens ben för att hitta felet, kört en MR eller whatever diagnostisk metod för att hitta felet. i detta fallet satt inte felet där så vad kan jag säga. Nu i efterhand vet man ju. 

ta min egen hund som ett nära exempel. 

hunden haltar. vi hittar inget. jag frågar om det kan sitta på annat ställe. nej, det tror de inte, han lyfter foten ju, vill inte sätta i den ordentligt. hunden åker till slut till grannen som är veterinär och han röntgar inte foten som jag ber om utan höften. hittar inte felet men hittar att benet ser underutvecklat ut. luskar i det och efter nya rtg så hittar han felet i höften. åtstrypt blodkärl, leden degenererar.

Första veterinären såg det inte, inte andra heller. inte jag heller trots att jag kan bedöma bilder. 

visst kan man anmäla de två första. hade jag gjort det. nej. varför? jag hade besökt dem och sagt att det satt i höften. 

hade jag anmält din veterinär. nä. jag hade åkt och visat var det satt eller ringt henne och berättat. så jäkla lätt är det inte när patienten inte heller pratar.

man kan sedan också välja veterinär och Strömsholm direkt så riskerar man inget. hade du gjort det så hade det inte blivit fel. 

valde du fel?

Publicerat
  • Författare

Jag förstår din åsikt och köper att det är jäkligt surt att bli anmäld. Men det handlar i detta fall om att ett gäng sakkunniga bedömmer ärendet och kommer fram till att allt sköttes rätt eller att något blev fel. Veterinären får inte sparken utan på sin höjd en erinran eller varning men för det ska felet vara grovt. Jag vill inte heller att hon ska bli av med leg då hon är både duktig och trevlig om än lite stressad av sig. Jag vill inte heller ha ersättning.

Jag skickade iväg förra innan jag var färdig, läs gärna nu efter redigering. Det är klart man blir förbannad när något sådant händer, särskilt när man får höra av en annan vet att detta ev kunde ha upptäckts och åtgärdats för länge sedan. Turligt nog gör jag aldrig saker när jag är arg. Jag kommer att gå vidare med detta på ett bra sätt och anmälan till ansvarsnämnd kommer finnas som alternativ. Dock inte i första hand. Men jag känner samtidigt att det är min förbaskade plikt att se till att kliniken får veta detta för att förbättra deras rutiner när det gäller hältor hos valpar. Om jag då inte får en bra respons när jag pratar med dom så får jag gå vidare.

Slutligen har jag fått några mail med frågor om vilken vet det gäller. Jag kan säga att det är hos en privat klinik men mer än så tycker jag just nu inte är lämpligt.

Publicerat

Jag tycker det är helt ok att både anmäla och ställa till med liv om någon är ute och cyklar, men det finns alltid flera nyanser av brunt om man säger så.

Skulle MIN veterinär tycka någonting som jag inte höll med om så skulle jag ta diskussionen på plats, alternativt rådfråga en annan veterinär. Samma sak gör man om man inte får medhåll från sin doktor.

Jag skulle inte anmäla MIN veterinär om hon gjorde fel för jag vet hur jäkla bra hon är och alla kan ha en dålig dag.

Skulle jag ha åkt in till en okänd veterinär som jag fick noll förtroende för och som uppenbarligen inte hade koll vore det en annan femma, men jag skulle inte tveka på att tvåla dit en kassör på ICA heller ;)

Har bott i annat klimat i många år där anmälningar inte var varken konstiga eller ovanliga och personligen ser jag inget problem med det.

Gör jag ett pissigt jobb så får jag höra det också, och genom att ta det på rätt sätt gör man inte samma groda igen. För mig är det det som kallas för erfarenhet.

Det jag kan tänka mig ligga bakom en motvilla att röntga kan vara de höga kostnaderna - som veterinärerna dagligen får höra av kunderna - och att i detta fallet bedömdes som onödigt.

Unghundar brukar halta lite av och till pga växtvärk och att de sprätter iväg som en spänd fjäder när de inte är uppvärmda och är nog inte alltid de lättaste att diagnosticera...

Eftersom hunden troligen kommer att bli hur bra som helst och att det troligen varken hade gjort till eller från om man röntgat vid första besöket så finns det nog inte så mycket att anmäla, men du skall göra det du tycker.

Publicerat

På veterinärsidan har vi lite problem i dagsläget, då de nybakade veterinärerna är så skitibyxrädda för ansvarsnämnd, att de nästan är handlingsförlamade när de står där med sina första skarpa fall. Missförstå mig rätt. Man ska inte ge sig på saker man inte behärskar, men man skall inte heller vara rädd att använda de kunskaper man faktiskt har. Jag sekunderar Whiskey Tangos idé om att ta ett seriöst snack med vederbörande veterinär innan evt anmälan :)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Jag har ibland ställt mig frågande till vissa veterinärers agerande och vissa har varit duktiga på att påpeka att andra gjort MYCKET fel även om så inte är fallet. Vissa andra är mer diplomatiska och vissa förstår att det handlar om ett djur som har ett liv med allt vad det innebär.

Jag har själv fått känna på oerhörda bakslag med mina djur och har velat anmäla skiten ur en del veterinären men när stormen lagt sig och jag fått distans till det hela har jag förstått varför det blev som det blev. Vill inte skriva någon på näsan men ta denna tid till att ge hunden den kärlek du har till han/henne och hjälp denne vidare i behandlingen så får allt annat vila sålänge så ser du hur det känns längre fram. Hoppas det löser sig.

Publicerat
  • Författare

Mycket vettiga svar nu. Det som grämer mig är att jag borde tjatat mer om röntgen vid första tillfället. Hela denna historia kring ev. fel baseras på ca 10 sekunders konversation mellan mig och veterinäten då jag säger att jag vill att ni röntgar varpå hon svarar 'nej, det behövs inte då det inte finns något fel,'

Tråkig historia...

Publicerat

Mycket vettiga svar nu. Det som grämer mig är att jag borde tjatat mer om röntgen vid första tillfället. Hela denna historia kring ev. fel baseras på ca 10 sekunders konversation mellan mig och veterinäten då jag säger att jag vill att ni röntgar varpå hon svarar 'nej, det behövs inte då det inte finns något fel,'

Tråkig historia...

Det är förstås ett oerhört konstigt svar så jag förstår dig fullt ut.

Har du dolda fel försäkring på hunden? Isåfall kanske du kan få ut en ny valp genom den ersättningen och ha den nuvarande till sällskap om den döms ut som jakthund..

Tråkigt som fan med en sån liten vovve :(

Publicerat

Hade jag varit uppfödare hade du fått en ny hund utan snack. Sen vad som orsakat felen får man väl aldrig svar på. Antar att uppbyggnad kontra aktivitet och gener spelar in.

Publicerat

Ja...FCP är en komplicerad åkomma där både arv och miljö spelar in...

Publicerat

Ja...FCP är en komplicerad åkomma där både arv och miljö spelar in...

Så man kan rimligen anta att tillståndet förvärrades under de tre månader som gick mellan att veterinärerna gav sina utlåtanden? Då kan det ju absolut vara en anledning att avstå en anmälan då vet kan gjort ett rättvis bedömning. Är fcp och ocd samma sjukdom i olika stadier eller helt skilda sjukdomar? Fick för mig att fcp uppstod av ocd, är helt lost.

Publicerat

Så man kan rimligen anta att tillståndet förvärrades under de tre månader som gick mellan att veterinärerna gav sina utlåtanden? Då kan det ju absolut vara en anledning att avstå en anmälan då vet kan gjort ett rättvis bedömning. Är fcp och ocd samma sjukdom i olika stadier eller helt skilda sjukdomar? Fick för mig att fcp uppstod av ocd, är helt lost.

Omöjligt att säga något om ett specifikt fall enbart via nätet. Men man får inte tro att allt varit 'guld och gröna skogar' enbart för att ett bortbrutet broskfragment i en led plockas bort på tidigt stadium. De bakomliggande orsakerna till åkomman kvarstår. Flera leder kan komma att drabbas. Men ett löst ben/broskfragment i en led skyndar helt klart på en artrosprocess. Så tidigt insatt kirurgisk (artroskopisk) behandling vid konstaterad FCP brukar vara att föredra i det enskilda fallet. Sen är det en annan fråga med avelshygien. FCP har en komplicerad och ännu inte helt förstådd etiologi. Man misstänker koppling till OCD...som i sig i princip innebär en medfödd utvecklingsrubbning av ledbrosket eg en 'sämre broskkvalitet'...vilket kan bidraga till FCP på olika sätt.

http://www.vetprof.com/clientinfo/elbow-dysplasia.html