Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag är doktorand i sociologi vid Uppsala universitet och håller på med en webbenkätundersökning om attityder till barn och föräldraskap. Undersökningen är en del i mitt avhandlingsprojekt i sociologi. Syftet med projektet är att undersöka hur människor ser på barn och föräldraskap, vilka uppfattningar som finns och vad olika uppfattningar kan hänga samman med.

Jag skulle bli mycket glad och tacksam om du vill delta i min studie genom att besvara nedanstående webbenkät. Enkäten tar cirka 20 minuter att besvara. Den består av, förutom några bakgrundsfrågor, ett antal påståenden som du ombeds ta ställning till. Du behöver inte uppge namn eller personnummer. Du når enkäten via länken:

https://sv.surveymonkey.com/s/attityderforaldraskap-sep

Tack för hjälpen!

Ylva Nettelbladt

Sociologiska institutionen

Uppsala universitet

Box 624, 751 26 Uppsala

Telefon: 018-471 51 81

e-post: ylva.nettelbladt@soc.uu.se

Publicerat

varför är forumets personer målgrupp i undersökningen?

Publicerat

För att vi är män och kan förväntas vara grobianer som befäster den bild av kvinnoförtryck och heteronormativitet som undersökningen ska komma fram till.

-- Mats

Publicerat

För att vi är män och kan förväntas vara grobianer som befäster den bild av kvinnoförtryck och heteronormativitet som undersökningen ska komma fram till.

-- Mats

Och väljer man stereotypast möjliga urval av grobianliknande vita korkade män genom att locka på forum för jägare.... Det ligger en liknande på grannkanalen med.

Trist.

T

Publicerat

Detta kan bli kul för alla jag känner här inne med barn är riktigt bra föräldrar och har kanonfin kontakt med sina barn!

Den stereotypiska bilden av den borduse, något primitive, jägaren existerar bara i fantasin.

Jag skall kolla upp denna undersökningen och se om den är kurant för egentligen har den inget här att göra.

Publicerat

-- Mats

Tror också på den tolkningen, jag fick en olustig känsla av detta:

"Syftet med projektet är att undersöka hur människor ser på barn och föräldraskap, vilka uppfattningar som finns och vad olika uppfattningar kan hänga samman med."

Publicerat

nja, även jag som kvinna och mamma tyckte denna frågeställning var mycket märklig....

undra vad de var ute efter känns som de ville ha svart på vitt att om man någon anledning väljer att skaffa eller inte skaffa barn klankar ner på dem som gör tvärtom.

Nej mycket märkligt.

Klart att barn är jobbiga det ska dom väll vara eller?

Publicerat

Och väljer man stereotypast möjliga urval av grobianliknande vita korkade män genom att locka på forum för jägare.... Det ligger en liknande på grannkanalen med.

Trist.

T

En snabb googling visar att undersökningen ligger på ett stort antal forum, inte bara grobianforum. De raggar väl deltagare var helst de kan. Gick in och tittade på undersökningen, men som alla sådana undersökningar beror svaren på hur man tolkar de påståenden man ska ta ställning till. Det är skitsvårt med enkätundersökningar. 

Publicerat

En snabb googling visar att undersökningen ligger på ett stort antal forum, inte bara grobianforum. De raggar väl deltagare var helst de kan. Gick in och tittade på undersökningen, men som alla sådana undersökningar beror svaren på hur man tolkar de påståenden man ska ta ställning till. Det är skitsvårt med enkätundersökningar.

Jo - jaktforum, fiskeforum, datorforum, spelforum..... Känns som om man riktar in sig på genuint manliga sysslor. Därtill är upplägget i frågorna som sagt lite märkliga om jag ska vara snäll. Det finns en massa forum för föräldrar, varför inte där?

Det är skitsvårt med enkätundersökningar ja, desto större krav ska man ställa på dem.

T - som läst både beteendevetenskap och statistik på universitetsnivå

Publicerat

Trädgårdsforum, styvmorsfiolen, unga föräldrar, bröllopstorget, barnsidan etc. - Uteslutande grabianforum! :D 

Publicerat

Jag är inne på att radera skiten. Någon som använder forum runt om för att ragga försökspersoner, har inget som helst intresse av att delta. 

Reggar av fel skäl utan tvekan..

Vad säger ni?

/ Rikard

Publicerat

Var ju tvungen att se vad de var ute efter och som Wiz är inne på, det saknas bitar, det är lite utformat för att ge givna svar man har inte utgått från frågan utan från svaret, känns som man kommer göra 3-4 cirklar och peta in svaren i.

Publicerat

Trädgårdsforum, styvmorsfiolen, unga föräldrar, bröllopstorget, barnsidan etc. - Uteslutande grabianforum! :D

Har skiten dykt upp där med? Det skulle onekligen väga upp en liten smula av upplägget, men skiten hör inte hemma vare sig här eller där.

/T

Publicerat

Jag är inne på att radera skiten. Någon som använder forum runt om för att ragga försökspersoner, har inget som helst intresse av att delta. 

Reggar av fel skäl utan tvekan..

Vad säger ni?

/ Rikard

Nackdelen med att radera är ju att grobianforumen är de enda som svarar och gud förbjude vet vart det hamnar då ;) Vi som är synnerligen goda medborgare kan ju hjälpa stackars doktoranden att förstå rätt :)

Publicerat

Dåligt utformad. Frågorna var inte nog spridning på..