Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Omstockning eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Har precis inköpt en 308 Mannlicher helstock, model l.

Bra pris och en 48 milsresa enkel för att hämta den och säkert ett lång väntan på licensen.

Priset motiveras att det finns en spricka i träkolven  ungefär 5 centimeter från lådans bakdel, på vänstersidan.

Den är lagad inte så snyggt men ev. funktionellt.

Den stora frågan är vad göra

1.Göra en riktig lagning av träet med skruvar och glasfiber även fått tips på keramisk trä.

2. Skaffa en begagnad helstock

3. Hitta en halvstock original de flesta sbs och sl stockar kan anpassas, självklart måste den bäddas ändå.

4.Kanske det roligaste alternarnativet, på egun.de där finns sk. scoutschaft för mauser98a men kan anpassas med glasfiber och mycket kärlek.

Så vad tycker ni ?

Publicerat

En spricka i kolven betyder för min del absolut omstockning!

Kanske jag skulle laga det om det handlade om en Purdey eller liknande, men i slutändan skall man ju använda prylarna och då vill man inte ha någon försvagning.

En semi-färdig kolv kostar inte så mycket pengar och så gör man den färdigt själv, det är nog det som är mest ekonimiskt försvarbart om det skall ske på budget - om man inte hittar en felfri begagnad kolv såklart.

Publicerat

Helstock är för att hänga på väggen, ska man använda bössan så ska den vara stockad så att man kan lita på träffläget.

-- Mats

Publicerat

Kolla med torsbo eller gå in på deras hemsida. dom har flertalet beg och nya stockar till mannlicher

Publicerat
  • Författare

God afton

Bra tips, kollade Torsbo men ca 2900kr för en beggad lite dyrt.

Fått ett mail från en gammal vän som kom med ytterligare ett förslag en laminatkolv modell helstock!

mmmm Mats vår käre värd är väl som jag själv_ funktion före form. Han har väl lite rätt.

Jag har en laminatkolv från denna tillverkare som funkar bra till min SSG http://joewestriflestocks.com/varmint.php

Sjysta grejer och bra priser, undrar om man kan få en utan bearbetning.

MB

Kom med mer input så skall jag köra den med dokumentering med bilder som hjälp till andra eller kanske SÅHÄR GÖR MAN INTE,