Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Här lägger vi upp Hastigheter på Hagel

Featured Replies

Publicerat

Say no more!

Hull  12g SOVEREIGN PARCOURS 70 1600 28 P 6.5,7,7.5,8,9 £248.00 £129.75 £70.50 £7.90

1600 fps = 488 m/s - my kind of shit ;)

Publicerat

Say no more!

Hull  12g SOVEREIGN PARCOURS 70 1600 28 P 6.5,7,7.5,8,9 £248.00 £129.75 £70.50 £7.90

1600 fps = 488 m/s - my kind of shit ;)

Jo, den där väntar jag på att få testa - det låter nästan för bra för att vara sant......

/T

Publicerat

Jo, den där väntar jag på att få testa - det låter nästan för bra för att vara sant......

/T

Det är i princip samma plugg som hette Hull Sovereign 2000 förr i tiden innan de bytte namn till Hull Sovereign fitasc.

Nu har de gjort en ny patron med samma laddning men från 6.5 - 9 - samtidigt som de gjort några olika varianter för att passa dagens (försämrade/förenklade) sportingklasser.

Har nog hivat iväg ensisådär 60k smällar med dessa pluggen och bättre finns det inte! Inte på långa vägar!!!

Testade att tävla ett tag i ZZ/Helix och med Hull Sovereign med specialbeställda 6:or var det inte många som hängde med ;)

Publicerat

Vad blir priset på 1000 såna i Finland/Sverige då?

Publicerat

6.5 är så perfekt till all sorts fågel :D

Publicerat

Det är mer eller mindre kört eftersom han som sitter på ÅF för Hull i Sverige inte är intresserad av att sälja. Tro mig, jag har försökt ta hem en pall...

UK 6.5 är för klent om man skall ge sig på gäss och till sjöfågel är det rökt med dessa eftersom vi talar om bly.

Dessa pluggen har bra med energi även ut på de riktigt extrema hållen, men på skott under 40 meter är de "menlösa" eftersom då funkar det med nästan vilken plugg som helst.

Publicerat

gäss jagar jag inte! jaha det var blyförbud i våtmark här ja :) Det måste gå någonstans.

Publicerat

Det är mer eller mindre kört eftersom han som sitter på ÅF för Hull i Sverige inte är intresserad av att sälja. Tro mig, jag har försökt ta hem en pall...

UK 6.5 är för klent om man skall ge sig på gäss och till sjöfågel är det rökt med dessa eftersom vi talar om bly.

Dessa pluggen har bra med energi även ut på de riktigt extrema hållen, men på skott under 40 meter är de "menlösa" eftersom då funkar det med nästan vilken plugg som helst.

En återförsäljare som inte säljer?????

Publicerat

En återförsäljare som inte säljer?????

Jag vet, det är helt galet...

Har pratat med huvudkontoret hos Hull flera gånger om detta men eftersom han är ÅF, och vägrar ta hem annat än det skiten han har, så får de inte skicka pga någon konkurranslagstiftning...

(sen är det inga handlare som är sugna på att försöka ta över ÅF eftersom svenskarna nästan bara uteslutande letar den billigaste skiten och då står inte Hulls ammunition högt i kurs)

Det man kunde göra var att beställa det via en Dansk handlare men eftersom de inte får hantera bly så blev det nästan mer struligt.

Nej, det enda sättet är om någon med vapenhandlarlicens sätter sig i en lastbil och tar färjan Esbjerg - Harwich och åker över och lastar någon pall på plats i England och sedan kör hem rasket igen.

Räknade på det men fick ingen vettig ekonomi på det heller, men då stod ju punden över 15 kr och i dag är det bara strax över tian...

Hade jag inte varit kass i ryggen och avyttrat min Browning kanske jag hade kostat på en pall men nu kör jag med Eley Wismuth till min kaliber 20 och eftersom jag inte skjuter några mängder längre så bryr jag mig inte om hur mycket ammunitionen kostar. (synd bara att dessa inte har tillverkats på måååånga år och det nu är ebb i lådorna...)

Publicerat
  • Författare

Saga har lagt ut hastigheten på alla sina patroner!  

http://www.sagasweden.se/e-handel1.html

Mvh.

Publicerat
  • Författare

kronografa lite hagel amo i dag men strula lite så fick 369 m/s på den bästa pluggen :( så jag gör ett nytt försök i morgon :) 

Mvh. 

Publicerat
  • Författare

Kronografa Gyttorps Game papp 28g o 30g o dom låg på 350 - 360 m/s :( Sen körde jag Rio super game 32g låg på 400 - 410 m/s :) Valet är inte svårt :)

Mvh.

Publicerat

Coolt! De gröna 30 grammarna går ytterligare lite fortare, så mycket mer hagel än så behöver man nog inte.

Publicerat
  • Författare

Coolt! De gröna 30 grammarna går ytterligare lite fortare, så mycket mer hagel än så behöver man nog inte.

Nja slöa 400 o upp är ok :)

Mvh.

• 2 weeks later...
Publicerat

Nja slöa 400 o upp är ok :)

Mvh.

Handlade lite ammunition idag, bland annat Rottweil Waidmannsheil Plastik 36 g (som ingår i deras Premium Line). När jag kollade data när jag kom hem visade det sig att ingen av deras jaktpatroner med bly har hastighet över 400 m/s (V 2,5 m)! (Den jag köpte har angiven V 2,5 m på 395 m/s.)

Räknar de på annat sätt än andra tillverkare?

http://www.ruag.com/de/Ammotec/Hunting_Sports/Rottweil/Rottweil_Brochure_en.pdf

/M

Publicerat
  • Författare

Handlade lite ammunition idag, bland annat Rottweil Waidmannsheil Plastik 36 g (som ingår i deras Premium Line). När jag kollade data när jag kom hem visade det sig att ingen av deras jaktpatroner med bly har hastighet över 400 m/s (V 2,5 m)! (Den jag köpte har angiven V 2,5 m på 395 m/s.)

Räknar de på annat sätt än andra tillverkare?

http://www.ruag.com/de/Ammotec/Hunting_Sports/Rottweil/Rottweil_Brochure_en.pdf

/M

Ja men dom är ok :)

Mvh.

Publicerat

Räknar de på annat sätt än andra tillverkare?http://www.ruag.com/de/Ammotec/Hunting_Sports/Rottweil/Rottweil_Brochure_en.pdf

/M

Nej men de redovisar V2,5 och inte V0. Räkna om den till V0 så är de inte lika trötta.

T

Publicerat

Det ska finnas 28 g Hull Parcour att köpa i Motala. Kanske får bli en tur till veckan så man får prova dunderpluggen :-)

/Markus

Publicerat

Det ska finnas 28 g Hull Parcour att köpa i Motala. Kanske får bli en tur till veckan så man får prova dunderpluggen :-)

/Markus

Markus har du ringt och kollat om han har hemma? För då finns det kvalitets puppor av rang i Sverige:-)

Har för mig att Wizard hade talat med Motalakillen om just den puppan och fick ett klart negativt svar!

Vem bor i närheten av Motala och skall åka förbi Borlänge snart? Snälla köp med ett par tusen åt mig :-)

/J

Publicerat

Nej men de redovisar V2,5 och inte V0. Räkna om den till V0 så är de inte lika trötta.

T

Jag tyckte spontant att skillnaden mellan V0 och V2,5 m var lite stor. Men man lär så länge man lever. Också märkligt att man anger en lägre hastighet...

/M

Publicerat

Svar på mail om skotten i fredags från butiken.

Får nog bli en låda mot slutet av veckan, lite lyxigt men tror inte kråkorna kommer att hinna klaga :-)

Ingen större mängd men man får se till att handlaren får omsättning på grejerna så han fortsätter att ta hem dom. Återkommer efter inköp, kommer jag ihåg det så ska dom även få åka en tur genom kronografen.

Undrar om det är killen i Motala Wiz pratat med? Vill minnas att det inte är så länge sen han blev generalagent.

/Markus

Publicerat
  • Författare

Svar på mail om skotten i fredags från butiken.

Får nog bli en låda mot slutet av veckan, lite lyxigt men tror inte kråkorna kommer att hinna klaga :-)

Ingen större mängd men man får se till att handlaren får omsättning på grejerna så han fortsätter att ta hem dom. Återkommer efter inköp, kommer jag ihåg det så ska dom även få åka en tur genom kronografen.

Undrar om det är killen i Motala Wiz pratat med? Vill minnas att det inte är så länge sen han blev generalagent.

/Markus

Klockrent även jag kan ta några lådor då o då så det fins fin plugg i näreheten :)

Ser fram i mot kronograf testet :)

Mvh.