Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Höjd på ringar?

Featured Replies

Publicerat

Har hittat ringar i stål att montera kikarsiktet i. Bössan är hos smeden och jag vill gärna ha ringarna hemma när riggen kommer hem. Känner mig osäker på vilken höjd jag ska beställa och undrar om följande metod kan anses duga för att välja höjd då jag beställer:

Förutsättningar:

Gluggen som skall monteras är en 1,7-10x42 Swinofskij och skjutjärnet är utrustad med Picatinny utan lutning. De ringar jag avser beställa är från basen 9,5mm höga av fabrikat Rechnagel QD för 30mm's tub. Vill självklart få till ett så lågt montage som möjligt så nästa steg upp i höjd är 15mm. Vilket såg högt ut då jag staplade upp mynt motsvarande den höjden :sleep:

Metod:

Placerade mynt på ett bord tills de motsvarade 9,56mm's höjd (mätt med digitalt skjutmått). Placerade därefter kikarsiktet på mynten och noterade frigång på någon enstaka millimeter mot bordsskivan - alla inblandade är efter kontrollmätning nöjda och glada. Men är min hemsnickrade mätmetod något att luta sig mot? Okular och objektiv gick båda fria från bordsskivan så jag tror jag är hemma, men visst. Höjd på skena kan avgöra om jag kan förvänta mig problem vid repetering. Vilket jag iofs inte tror, men tror det gör man i kyrkan...

P.s Lådan är en kort R700

/M

Publicerat

Det bör funka bra (utan att vara 100 % säker när jag inte har sett allt).

Skenan bygger väl också någon mm ovanför lådan?

Och sedan följer objektivet pipan när den smalnar av från sin cylinderformade del.  Om det inte är en "bull barrel".

Det brukar göra att man kan använda lägre ringar än man har trott.

Vad är det för en Rem. 700?  Ska den customiseras?  (nyfiken, vet du  :yes: )

Publicerat
  • Författare

Det bör funka bra (utan att vara 100 % säker när jag inte har sett allt).

Skenan bygger väl också någon mm ovanför lådan?

Och sedan följer objektivet pipan när den smalnar av från sin cylinderformade del.  Om det inte är en "bull barrel".

Det brukar göra att man kan använda lägre ringar än man har trott.

Vad är det för en Rem. 700?  Ska den customiseras?  (nyfiken, vet du  :yes: )

När jag pallade upp kikarsiktet på mynten så gick objektivet fritt från bordet med ca2-2,5mm. Det var lite svårt att mäta exakt med skjutmåttet  :happy:

Som jag tänker borde det innebära att kikarsiktet går fritt även framför lådan/ ovan pipan. När jag tänker efter är det nog mest repeteringen jag funderar lite kring.

Bygget baseras på ett Remington SA lås, LW pipa i rem-varmint profil - tänkt att bli en 308win. Allt ska ner i en McM M40A1 adj. kolv. Avsikt att bli en all-round bössa som komplement till min Lillan. Hur mycket jag än gillar Lillan så är hon för tung för vissa jaktformer  :sleep:

/M