Publicerat September 28, 201312 yr Hej Jag har den senaste tiden gått och funderat på att skaffa en ljuddämpare till studsaren. Utan att att ha kollat runt i någon större omfattning spontanköpte jag idag en ljuddämpare. Eftersom handläggningstiden hos polisen är närmast oändlig har jag en del tid på mig att ändra mig. Licensansökan är skriven som en öppen ansökan. Det jag valde idag var en VMAC Havana 175, det som avgjorde var att den var föredömligt liten. Jag skall ha den på en 6,5:a så det är inget monster som skall dämpas utan min tanke är att den skall ta bort det värsta av rekyl, smäll och myningsflamma. Info om dämparen: Vikt: 190 g Längd: 175 mm Dia: 38 mm Bygger 135 mm framför pipan Info om bössan: Varberger 717 Kal: 6,5x55 Piplängd: 55 cm Används till allt från räv och bäver till gris och älg. Jagar mycket rådjur med tax som hundförare och väljer ibland att gå med studsaren. Går ibland med älg/grishund, men oftast passkytt. Vakar gris och året runt och pürchar räv och bock i augusti. Jag vill nu ha hjälp av er, dedikerade och kunninga forumister. Det jag undrar är hur jag skall göra med monteringen av ljuddämparen. Jag funderar i första hand på om jag skall kapa pipan eller ej och vad som i så fall är viktigt att tänka på. Även jag valt en liten dämpare kan jag tycka att bössan blir väl lång om pipan inte kapas. Min tanke är därför att kapa 5-7 cm. Vad är viktigt att tänka på? Hur stor påverkan får det på kulbana mm.? Om man väljer att kapa pipan har jag förstått att det är viktigt med kröningen av mynningen, vad är det som kan bli fel? Ni får gärna tipsa om bra vapensmeder mellan Göteborg, Borås och Varberg. Tack på förhand! Andreas
Publicerat September 28, 201312 yr Detta är en populär post. jag skulle absolut inte kapa, 6,5x55 trivs i långa pipor, den piplängden du har nu är redan på tok på kort för mig.
Publicerat September 29, 201312 yr Har samma bössa. Kapa inte! Tänker inte göra de med min. Dämparen blir A-tec S
Publicerat September 29, 201312 yr Författare Tackar för inspelen, de är ju tämligen samspelta så jag kommer inte att kapa. Det gör ju även hantverket lite lättare. Har ni några tips på smeder?
Publicerat September 29, 201312 yr Robban kanske? http://www.jaktsidan.se/ipb/user/1829-robban-m/ Björn i Bollebygd vet jag inget om annat än att han är gammal i branschen. http://www.bjornsvapen.se/
Publicerat September 29, 201312 yr Författare Kanon, nära jobbet. Tack. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Publicerat September 29, 201312 yr Tidigare hade du även Arne Andersson i Älekulla, inte heller så långt från där du håller till..... Men Robban är ett bra alternativ.
Publicerat September 29, 201312 yr Robban har lagt ner bössmakeriet på obestämd tid, det tog för mycket tid i anspråk så han tröttnade.