Publicerat September 6, 200619 yr Tjena! Har läst och hört att vissa menar att 22.wm och Hornet funkar utmärkt på större fågel som Tjäder. Gör dom det och vilka håll krävs det för ett dödande skott? MVH T.S
Publicerat September 6, 200619 yr Ut till 80-100meter brukar funka i min 22mag...med en Hornet kan du nog öka avståndet lite...
Publicerat September 6, 200619 yr Ok Kör du på nått speciellt träffområde eller skjuter du på vita fläcken(eller alternativt i samma område på höna)?
Publicerat September 6, 200619 yr Har 4xfast förstoring och håller mitt i fågeln på längre avstånd...på kortare-vita fläcken.
Publicerat September 6, 200619 yr Jag skjuter gås med min hornet upp mot 120m använder alltid blyspets,i regel fäller dom bara ut vingarna och knycker med halsen några ggr. /Micke
Publicerat September 10, 200619 yr okey, Alltså verkar det inte vara nån särskilt brist på effekt i Hornet:en. Och då tänkte jag närmare på att kan vara bra kaliber till kombi/drilling, nu när min bror har skaffat finnspets
Publicerat September 10, 200619 yr okey, Alltså verkar det inte vara nån särskilt brist på effekt i Hornet:en. Och då tänkte jag närmare på att kan vara bra kaliber till kombi/drilling, nu när min bror har skaffat finnspets iså fall till en kombi. borde vara perfekt till trädskällare och kanske ripjakten.
Publicerat September 10, 200619 yr Om plånboken är väl tilltagen har Vapencentrum i Umeå tagit hem en specialbeställning av Merkels 96K drilling med kulpipa i .22 Hornet, hagel 12 eller 20..En dylik i 20/76-20/76-.22 Hornet torde ju sitta som gjuten i tjäderskogen...Själv så hoppas jag att min Sauer&Sohn skall fungera även om kulkalibern måhända är i vassaste laget, 7X65R..
Publicerat September 12, 200619 yr Om plånboken är väl tilltagen har Vapencentrum i Umeå tagit hem en specialbeställning av Merkels 96K drilling med kulpipa i .22 Hornet, hagel 12 eller 20..En dylik i 20/76-20/76-.22 Hornet torde ju sitta som gjuten i tjäderskogen...Själv så hoppas jag att min Sauer&Sohn skall fungera även om kulkalibern måhända är i vassaste laget, 7X65R.. Mmm, låter härligt.. Men varför finns det knappt några drillingar med kal. 16 i Sverige? I Tyskland ska dom ju tydligen vara väldigt populär. Jag tror att 16 skulle vara en perfekt kaliber till en drilling.
Publicerat September 12, 200619 yr Jag har 16/70 i min Sauer & Sohn och effektmässigt är det ingen skillnad jämfört med en 12:a. Dock så får man en avsevärt smidigare bössa om man väljer 16 istället för 12. Drillingen känns väldigt smidig, avsevärt bättre i svingen än jämfört med tex min halvautomat. Den senare har å andra sidan Cutts kompensator monterad och lång pipa varför man nästan kommer i centrifugalsvängning med den.. ;D
Publicerat September 13, 200619 yr Har hatt både 22mag og 22 hornet. Magnumen ble mest brukt til lekeskyting , mens horneten ble brukt til rev og gås. Jeg var ikke fornøyd med horneten til gås. Gåsa kunne godt fly 100m før den falt om etter et godt treff. På reven var horneten bra. Jeg brukte fabrikk ammo Sellier & Bellot blyspiss og Sako hullspiss. Begge disse børsene er solgt for lenge siden , nå brukes drilling med 6,5x57R i kulekaliber.