Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör jag ren mekanism och trycke från gammalt härsket vapenfett?

Featured Replies

Publicerat

Jag har en HVA CG 1900 som känns lite "stabbig" i trycket.

Som om det skulle vara en massa torkat härsket äckligt vapenfett och gammal olja i mekanismen.

Hur ska jag göra för att rengöra allt?

Pipan vet jag hur man gör rent, men resten?

Publicerat

Ta isär, tvätta rent, montera ihop och justera.

Bara för att vara helt klar: DET FINNS INGEN QUICKFIX!

/T

Publicerat

Ska du ha det kliniskt rent från fett o olja så får du nog ta o tvätta det i Aceton fri från olja, bensin el. om du har tillgång till thinner el. tri.

Tri finns bara för industri vad jag vet. Thinner vet jag inte.

Annars är det väl bara att göra som pmt skriver.

Publicerat

Ska du ha det kliniskt rent från fett o olja så får du nog ta o tvätta det i Aceton fri från olja, bensin el. om du har tillgång till thinner el. tri.

Tri finns bara för industri vad jag vet. Thinner vet jag inte.

Annars är det väl bara att göra som pmt skriver.

Kruxet med den lösningen eller för den delen bromsrengöring är att den drar ut all olja ur alla axlar etc, sedan får du inte in den igen om du inta tar isär trycket.

Då är det enklare och mer miljövänligt att ta isär trycket från början. Så är man säker på att det verkligen blir helt rent med.

/T

Publicerat

Kruxet med den lösningen eller för den delen bromsrengöring är att den drar ut all olja ur alla axlar etc, sedan får du inte in den igen om du inta tar isär trycket.

Då är det enklare och mer miljövänligt att ta isär trycket från början. Så är man säker på att det verkligen blir helt rent med.

/T

Ja, det kan nog vara så.

Visst är det mer miljövänligt att göra som du skriver. :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Ta isär, tvätta rent, montera ihop och justera.

Bara för att vara helt klar: DET FINNS INGEN QUICKFIX!

/T

Min erfarenhet med att skruva med vapen sträcker sig till att montera ett kikarsikte...

Är det bara att titta på bössan och se hur konstruktionen ser ut och sedan lossa dom skruvar som behövs och lyfta ur pipan och mekanismen ur kolven?

Ändrar sig träffläget efter en sådan operation?

Det borde det väl inte göra eftersom förhållandet mellan kikarsiktet och pipan är detsamma?

Publicerat

Ja, det kan nog vara så.

Visst är det mer miljövänligt att göra som du skriver. :thumbsup:

För det första är det BÄTTRE och mer vapentekniskt korrekt att göra som PMT säger. Att det sedan kanske är mer miljövänligt är väl att betrakta som en bonus.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Min erfarenhet med att skruva med vapen sträcker sig till att montera ett kikarsikte...

Är det bara att titta på bössan och se hur konstruktionen ser ut och sedan lossa dom skruvar som behövs och lyfta ur pipan och mekanismen ur kolven?

Det borde det väl inte göra eftersom förhållandet mellan kikarsiktet och pipan är detsamma?

Låter som du behöver lämna in bössan till nån som kan :)

Publicerat
  • Författare

Låter som du behöver lämna in bössan till nån som kan :)

Förstod att det svaret skulle komma. :)

Men jag vill ju lära mig, och det gör man inte genom att leja bort...

Samtidigt inser jag mina begränsningar och vill INTE bli en av dom där glada hemmapularna som förstör vapnen mer än dom fixar i ren okunnighet.

Är det svårt för en nybörjare med tekniskt intresse och visst handlag med mekanik att genomföra ovanstående operation?

Publicerat

Ja,träffläget kan mycket väl ändra sig, pga ev. spänningar i stocken,olika hårt dragna skruvar osv.

Publicerat

Förstod att det svaret skulle komma. :)

Men jag vill ju lära mig, och det gör man inte genom att leja bort...

Är det svårt för en nybörjare med tekniskt intresse och visst handlag med mekanik att genomföra ovanstående operation?

Bra att du förstod det! Då finns det hopp ;) Jaadu...nån vapensmed lär väl kliva in och orda om (o)lämpligheten att plocka ner och återjustera ett trycke om du inte har vapenteknisk vana. Eftersom det rör sig om livsnödvändig vapensäkerhet skall du veta vad du pysslar med. En vapensmed kan dessutom när hen ändå är i farten bryna upp ditt 1900-trycke så det blir riktigt bra (nåt som sällan kan sägas om dem original).

Publicerat
  • Författare

Då får det vänta lite.

Bössan fungerar mycket bra som den är, och det är inget akut.

Tänkte bara göra det som terapijobb ute i garaget någon dag när vädret är dåligt.

Ska försöka hitta någon smed i närheten av Sundsvall som står ut med att arbeta med en nyfiken amatör som ställer en ny fråga varannan sekund hängandes över axeln... ;)

Publicerat

Då får det vänta lite.

Bössan fungerar mycket bra som den är, och det är inget akut.

Tänkte bara göra det som terapijobb ute i garaget någon dag när vädret är dåligt.

Ska försöka hitta någon smed i närheten av Sundsvall som står ut med att arbeta med en nyfiken amatör som ställer en ny fråga varannan sekund hängandes över axeln... ;)

nästa gång vi träffas kan vi göra rent det hos mig. ul tvätt är bra att göra rent små delar.
Publicerat

För det första är det BÄTTRE och mer vapentekniskt korrekt att göra som PMT säger. Att det sedan kanske är mer miljövänligt är väl att betrakta som en bonus.

Visst är det så. Jag bara minns hur vi rengjorde vissa saker på Husqvarna AB när jag jobbade där (ej vapendelar) men mycket annat. 

Det var fördelen med att jobba på ett stort företag med bra bredd.  :smile:

Det var en hemsk doft vid tribadet där symaskinsarmarna rengjordes innan lackning trots en riktigt god ventilation men det var effektivt att doppa ner något som var oljigt el. fullt av fett.

På transporten som jag jobbade på så hade vi en gammal ångtvätt med tändkulomotor som gick att köra i 120 deg. C men satans vad rent det blev efter den tvätten. :biggrin:  :biggrin:  :biggrin: 

Den tvätten fick man aldrig tvätta bilen med utvändigt. Motortvätt gick bra. :thumbsup: 

Till slut gick det inte att reparera den mer så då blev det en modernare mackapär. Högtryckstvätt. :thumbsup: 

Publicerat
  • Författare

nästa gång vi träffas kan vi göra rent det hos mig. ul tvätt är bra att göra rent små delar.

Tack! :D

Det var snällt.

Gärna!