Publicerat September 29, 201312 yr Funderade på att utsmycka min hagelbössan med ett monogram - sån där i mässing på undersidan av kolven. Är det urcorny att ha det på en ny Beretta? Vem gör sådant och vad kan det kosta? Finns det andra utsmyckningar som skulle passa? Ni som har pimpat er klenod - lägg in bilder! /M
Publicerat September 30, 201312 yr Man pimpar inte hagelbössor...... En oval för initialer är en annan sak och brukar på de flesta ordentligt gjorda vapen finnas i original, men har numera tyvärr försvunnit från repetoaren hos de flesta tillverkare om vi inte tittar på custom. Gå till en silversmed och be honom göra och gravera en oval - för den ska vara i silver (eller möjligen guld), inte mässing. Måtten brukar ligga runt 15 x 25mm som max och 10 x 15mm som minst. Lämna till en kolvmakare som fäller in plåten i kolven. Nej, skruva inte fast den i kolven utan att fälla in den. Den ska fällas in och limmas fast. Om du sätter den på buken, ryggen eller i rosetten är väl närmast en smaksak. De flesta tillverkare i dag tillhandahåller rosettplattor med krimskrams och plats för initialerna om du vill ha en blaffig lösning. Blaser tror jag har flera olika versioner att välja mellan - den ena mer kitschig och vulgär än den andra...... Och kom i håg - ovaler är för oss dödliga, har du däremot en sköld i Riddarhuset (eller annorstädes i Europa) må du göra ovalen som en sköld, men inte annars. /T
Publicerat September 30, 201312 yr Ja det kanske vore nått, ha skölden infälld i bössan, det måste jag kolla upp! Om nu inte morfars bråk med dem om adelskalendern kostat oss skölden.. telefonskrivet
Publicerat September 30, 201312 yr Jag vet en "von Jönsson af Beteboda" som ritade ihop en egen sköld vid köksbordet, fick den graverad på silverplåt minst 3x5cm stor. Den monterades på kolvsidan medels 8 små skruvar utan att sänkas in i träet på den ganska intetsägande Berettan filuren i fråga hade då...... Om man ska skratta eller gråta vet jag inte - men det såg för jävligt ut. Även om det är många som skrattat sig harmynt över den utsmyckningen. /T
Publicerat September 30, 201312 yr Författare Man pimpar inte hagelbössor...... En oval för initialer är en annan sak och brukar på de flesta ordentligt gjorda vapen finnas i original, men har numera tyvärr försvunnit från repetoaren hos de flesta tillverkare om vi inte tittar på custom. Gå till en silversmed och be honom göra och gravera en oval - för den ska vara i silver (eller möjligen guld), inte mässing. Måtten brukar ligga runt 15 x 25mm som max och 10 x 15mm som minst. Lämna till en kolvmakare som fäller in plåten i kolven. Nej, skruva inte fast den i kolven utan att fälla in den. Den ska fällas in och limmas fast. Om du sätter den på buken, ryggen eller i rosetten är väl närmast en smaksak. De flesta tillverkare i dag tillhandahåller rosettplattor med krimskrams och plats för initialerna om du vill ha en blaffig lösning. Blaser tror jag har flera olika versioner att välja mellan - den ena mer kitschig och vulgär än den andra...... Och kom i håg - ovaler är för oss dödliga, har du däremot en sköld i Riddarhuset (eller annorstädes i Europa) må du göra ovalen som en sköld, men inte annars. /T Lite provocerande att använda ordet "pimpa" i samma mening som hagelgevär. Nu nämnde du rosettplattor och de kan se anskrämliga ut. Och pimpiga i meningen vulgärt (för mycket av allt utom god smak;). En oval i silver skulle verkligen vara ståndsmässigt (guld är nästan vulgärt om man är vanlig dödlig;)) Har någon en bild att lägga upp är jag tacksam. Gärna med mått på ovalen och avstånd från tån eller varifrån ni nu mäter. Gäller att hitta gevärets gyllene snitt. Och hur ovalen ser ut "under ytan"? Jag gissar att man måste tala om för silversmeden exakt hur det ska göras om de inte har gjort det förr. Jag vet en "von Jönsson af Beteboda" som ritade ihop en egen sköld vid köksbordet, fick den graverad på silverplåt minst 3x5cm stor. Den monterades på kolvsidan medels 8 små skruvar utan att sänkas in i träet på den ganska intetsägande Berettan filuren i fråga hade då...... Om man ska skratta eller gråta vet jag inte - men det såg för jävligt ut. Även om det är många som skrattat sig harmynt över den utsmyckningen. /T Det låter som att det ser så djävligt ut att man bara kan skratta åt det./M
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Haha det vore ju kul att spika dit en plåtbit med skölden emaljerad. Får nog inte tillstånd till det eftersom ju morsan är en sån där kvinna vilket väl gör mig högst ordinärdödlig, men hemfixat borde väl gå bra? :-D telefonskrivet
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Lite provocerande att använda ordet "pimpa" i samma mening som hagelgevär. Nu nämnde du rosettplattor och de kan se anskrämliga ut. Och pimpiga i meningen vulgärt (för mycket av allt utom god smak;). Som jag skrev: man pumpar inte en hagelbössa. En oval i silver skulle verkligen vara ståndsmässigt (guld är nästan vulgärt om man är vanlig dödlig;)) Jag vet faktiskt inte varför man i princip aldrig ser en guldoval men det finns säkert en förklaring, silver är typ standard. Har någon en bild att lägga upp är jag tacksam. Gärna med mått på ovalen och avstånd från tån eller varifrån ni nu mäter. Gäller att hitta gevärets gyllene snitt. Och hur ovalen ser ut "under ytan"? Jag gissar att man måste tala om för silversmeden exakt hur det ska göras om de inte har gjort det förr. Kan inte säga att jag sett en standard på området, vanligast är typ 1/3 upp från tån på buken. Men som sagt jag har sett Purdeys med den på ryggen med. Eller mellan tang och grepp - fast där vill jag personligen inte ha den. Buken är oftast det man ser när den står upp - så det är liksom aldrig fel. De jag bytt har varit limmade, tunn silverplåt som man bockar över buklinjen till rätt kurva, lite limm och tryck fast. Men nu har jag iofs alltid tagit av den som suttit innan och lämnat till silversmeden. Men jag ska se om jag plåta lite i skåpet senare i dag. Det låter som att det ser så djävligt ut att man bara kan skratta åt det. /M Ja, eller nått. Det var liksom bara så fel...... T
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Haha det vore ju kul att spika dit en plåtbit med skölden emaljerad. Får nog inte tillstånd till det eftersom ju morsan är en sån där kvinna vilket väl gör mig högst ordinärdödlig, men hemfixat borde väl gå bra? :-Dtelefonskrivet Det är en tunn linje...... Det är inte alla som "bär upp den kostymen" om man säger som så. Det finns en svensk - Paul Carlbom - som jagar en hel del i England, han har ett spanskt sidolåspar - täckta med Swarofskidiamanter på spång och sidolås, och bladguldförhyllda pipor. Den som vill se en bild kan titta i The Field October2013 sid 116. Bössorna finns beskrivna i ett tidigarenummer för några år sedan. Det funkar för honom uppenbarligen men man får liksom se till att hålla stilen - alltid och till varje pris. Och leva med att garanterat alla tittar på dig när du skjuter. Men ärligt talat tror jag inte jag känner någon som kunnat bära upp den kostymen i Sverige. Det är illa nog om du kommer med ett sidolås typ, och bär slips. Jag vet iofs en som på klappjakter bär rosa skjorta och matchande slips för att det matchar inredet på hans case - men det är banne mig inte vanligt...... Man har en ganska trygg inställning till sin sexuella identitet med den stassen om man säger som så. Nu har iofs jag haft vit skjorta och fluga på en jakt, men det var ett vad - så det räknas inte. T - som faktiskt letar efter ett H&H case med lila inrede från 20-talet.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Jag tycker inte att det framgår så väl i bilden, men visst är det denna du menar: http://www.thefield.co.uk/features/494391/Pimp_your_shot_gun.html Observera titeln på artikeln =)
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Jag tycker inte att det framgår så väl i bilden, men visst är det denna du menar: http://www.thefield.co.uk/features/494391/Pimp_your_shot_gun.html Observera titeln på artikeln =) Det stämmer men bilden är helkass, jag ska lägga den i scannern..... /T
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Författare Jag tycker inte att det framgår så väl i bilden, men visst är det denna du menar: http://www.thefield.co.uk/features/494391/Pimp_your_shot_gun.html Observera titeln på artikeln =) Kommer någon att anklaga mig för plagiat nu? /M
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Så, lite bilder.... Jag drar inte in dem i inlägget för det krävs lite storlek för att komma till sin rätt. http://www.shotguns.se/O1.jpg Min H&H, 15x25mm 120mm upp från hälen (1/3 upp till tryckeriet) http://www.shotguns.se/O2.jpg Ett Sauer Sidolås, 20x25mm men här sitter den för långt ner på kolven, bara 5cm från hälen och under rembygeln http://www.shotguns.se/O3.jpg Ett knippe kolvar ur skåpet, till vänster Sauer sidolåset ovan sedan två britter där den är ganska exakt 15x25 och sitter cirka 120mm upp från hälen. Sedan var det då the GoldenGuns..... http://www.shotguns.se/GoldenGuns.jpg Killen är seriös, notera att han och laddaren har samma skjorta och samma skjortknappar - förmodligen även samma slips. Den tredelade tweeden kommer från Baxleys om ngn undrar. Men ska man sticka ut måste man hålla stilen hela vägen, det går liksom inte att tveka ens i den minsta lilla skitdetalj - för då syns det. Killen går under smeknamnet Mr Bling, och då gäller det att bära det med stolthet. Och kunna skjuta...... /T
Publicerat Oktober 1, 201312 yr va bland det bögigaste jag sett, köper hela det där med tweed o fasanjakt, men det där med egen laddare o guldpipor ^^ fan har du en polare som drar på dig kondomen med eller, men visst har man pengar såå, hade ja inte haft nån som laddar min bössa!!
Publicerat Oktober 1, 201312 yr va bland det bögigaste jag sett, köper hela det där med tweed o fasanjakt, men det där med egen laddare o guldpipor ^^ fan har du en polare som drar på dig kondomen med eller, men visst har man pengar såå, hade ja inte haft nån som laddar min bössa!! Det är skitkul att skjuta med parbössor och laddare, men guldpipiorna och blingbling är lite over the top för min smak med. Det skulle vara coolt att prova med trippelbössor och två laddare..... Bara för att ha provat. Men att offra en plats i garderoben extra bara för att ha ett äkta par tycker jag inte jag har behov av. T - som är väldigt trygg i sin heterosexualitet.
Publicerat Oktober 1, 201312 yr jo det kan det ifs vara aa det känns nästan lite billigt, lite 50kent o en holland holland i en musik video,, o 5 negrer bakom som håller med det han rappar
Publicerat Oktober 1, 201312 yr jo det kan det ifs vara aa det känns nästan lite billigt, lite 50kent o en holland holland i en musik video,, o 5 negrer bakom som håller med det han rappar Som sagts - det tarvar sin karl för att ro det i hamn utan att det blir kitsch och smaklöst av alltihop. Fast slips på jakt borde fler ha! T
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Som sagts - det tarvar sin karl för att ro det i hamn utan att det blir kitsch och smaklöst av alltihop. Fast slips på jakt borde fler ha! T Vilka jakter är slips egentligen passande på? Det känns lite skumt i mina ögon men samtidigt är det något jag ju bär vid andra högtider så varför inte jakt.telefonskrivet
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Vilka jakter är slips egentligen passande på? Det känns lite skumt i mina ögon men samtidigt är det något jag ju bär vid andra högtider så varför inte jakt. telefonskrivet All jakt...... T
Publicerat Oktober 1, 201312 yr Älskar slipsen vid jakt. Själv har jag den särskilt när det är kyligt för det värmer något oerhört! Sedan så ser man riktigt stilig ut såklart med
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Så, lite bilder.... Jag drar inte in dem i inlägget för det krävs lite storlek för att komma till sin rätt. <snip> /T Fina bilder. Passningen få göras med hänsyn till rembygeln... Inte säkert att det blir bästa placeringen av plattan. All jakt...... T All hageljakt? Vilken slips matchar M90-stället på älgjakten? /M
Publicerat Oktober 2, 201312 yr ........ All hageljakt? Vilken slips matchar M90-stället på älgjakten? /M En enfärgad grön förslagsvis. /T
Publicerat Oktober 2, 201312 yr På tal om klädseln (lite trådkapning...men bara lite då ), finns det rekommendationer på vart man kan köpa en snygg och funktionerlig tweed-kostym att ha på jakterna, samt där det finns en bra uppsättning slipsar...eller är det england som gäller? // P
Publicerat Oktober 2, 201312 yr De flesta anständigt sorterade jakthandlare borde ju ha tweedset hemma eller kan beställa hem i alla fall. I skåne tror jag du kan hitta vad du behöver hos tex Kjells i Sjöbo, Fleninge Jakt eller jakt&friluftsgården utanför Lund. Men visst vill du nått speciellt så får man som regel beställa det utomlands. /T