Publicerat Oktober 1, 201312 yr Har en sedan länge ärvd Husqvarna 8*57 som hittills stått oanvänd. Har förstått? Att 8*57 finns i flera varianter JS, IS? Eller är jag helt ute och cyklar? Om så är fallet, kan man ta reda på vilket det är i bössan med hjälp av modell och tillverkningsår? Det är som sagt en Husqvarna, med 98 mekanism, och om jag tyder "tillverkningslistan" här på forumet rätt är den tillverkad 1948. (Det står bara kaliber 8 mm på pipan) Tacksam för hjälp(om det går)!
Publicerat Oktober 1, 201312 yr IS och JS är sak samma, 8,2 mm kula. Husqvarna tillverkade som jag förstått IS/JS och aldrig J/I. Förövrigt kan man inte leva utan en 8x57, helst M98.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Tack för svaret. Då fick man lära sig nåt nytt! då verkar det som att det bara är att köra vidare med pimpningen av min skamfilade bössa, har ju förstått att det är lite knepigt att hitta plugg till I/J varianten, om man inte laddar själv - men jag kanske är snett på det här oxå? Om jag förstått dig rätt finns det alltså 2 varianter - 8*57JS/IS eller 8*57I/J?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Tack för svaret. Då fick man lära sig nåt nytt! då verkar det som att det bara är att köra vidare med pimpningen av min skamfilade bössa, har ju förstått att det är lite knepigt att hitta plugg till I/J varianten, om man inte laddar själv - men jag kanske är snett på det här oxå? Om jag förstått dig rätt finns det alltså 2 varianter - 8*57JS/IS eller 8*57I/J? Japp, har du en Husqvarna är det en JS/IS.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Jodå, nog är det en Huqvarna allt! Ska bli kul å få ordning på den. Tänkt som drevbössa, nu när piggisarna börjar bli lite numerär på marken. Tänkte att kalibern var bra för ändamålet.
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Detta är en populär post. Bästa cal i världen. Kompletterad med 6,5 klarar man allt
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Låter bra! Har faktiskt en sexåfem 1900 oxå. Om detta blir bra lär det väl sluta med att 30.06:an blir en stående dammsamlare i skåpet! iofs rätt så angenäma bekymmer.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Då är du rustad för all kuljakt. De där 3006 bössorna är överreklamerat skit Låt den samla damm och känn kärleken från 8,57an.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Bara det att den e så skön å skjuta med(Hva 1900 med sjuhelvetes slutstycksgång till råga på allt), och har skjutit allt mitt första med den. Så jag har lite svårt att skilja mig från den. Första bössan du vet!