Publicerat Oktober 2, 201312 yr Ska beställa choker till automaten jag köpt. Snackat med Nigel Teauge x flera under dagen för att reda ut vilken typ det är och det har nu landat i att det ska vara Invector tuber. Bra! Då ska man bara besluta vad man ska ha.. Något öppet, cyliner eller skeet.. Något lagom, halv eller light mod? Något trångt.. 7/8? OM totalt tycke uppstår likt browningen så kommer automaten att vara mysig att ta ned höghöjdstrut med och då är trångt fint. Likaså när man kör trap-plugg på kråkor, på nära håll spelar ingen roll men upplever att jag har en vinst av att strypa kärven bra om hållen skulle sträcka ut sig lite. Tänkte mej typ tre tuber.. skeet - light mod - 7/8? Eller halv i stället för light mod? Fan va jobbig jag är Tror jag beställer i morgon om ngn vill hänga på så tjoa till.. / Rikard
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Asg 2/8, 5/8 8/8 om du skall hålla dig till tre tuber, om fyra 1/8, 3/8 samt de trängre två. Kul läge mr full trång. /Christian
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Vad blev det för automat då? Winchester 1500? Jag valde skeet, halv och full när jag var i samma sits.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Fins bara en choke X-full Mvh. Helt rätt!!! På korta håll använde jag förr ofta 5/8 då den var marginellt bättre än halv men inte lika tvär som full, men valet av ammunition styr betydligt mer bredden på svärmen än choken i bössan. Med filtförladdning så finns bara full och xfull för mig men med plastkopp och riktig plugg är 5/8 en bra kombination om man inte skall ut på de riktigt styva hållen. Mina fem öre i alla fall.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Vad blev det för automat då? Winchester 1500? Jag valde skeet, halv och full när jag var i samma sits. Winchester 1500 XTR.. Tror jag listat ut varför balansen är bättre på denna än andra automater. Spången är ngr mm högre än andra bössor och för att lyfta spången de där futtiga millimetrarna så krävs mer gods = mer tyngd. Lutar lite åt Skeet halv och 7/8 faktiskt men fan inte säker.. Fins bara en choke X-full Mvh. Mmm X-full kommer den dag jag jagat med bössan och VET att vi trivs ihop. Då först kan man skjuta så där jättenoga.. Sen är det knepigt, jagar man trut med snurra och bulvaner och sätter konceptet.. då är X-full helt meningslös och galen då man skjuter de flesta på runt 20 meter. Det blir bara svårt och väldigt trasiga fåglar.. Däremot, de första åren på Gladökvarn när vi sköt väldiga mängder med fågel som bara flög in i anläggningen smått styrda av snurran visserligen.. då hade X-full varit intressant. Men även då upptäcker man att det krävs rätt mycket rätt för att träffa, man tappar många andra smällar helt i onödan för att kräven är så pass liten trots håll.. Helt rätt!!! På korta håll använde jag förr ofta 5/8 då den var marginellt bättre än halv men inte lika tvär som full, men valet av ammunition styr betydligt mer bredden på svärmen än choken i bössan. Med filtförladdning så finns bara full och xfull för mig men med plastkopp och riktig plugg är 5/8 en bra kombination om man inte skall ut på de riktigt styva hållen. Mina fem öre i alla fall. Mm som sagt, 7/8 ligger bra till tror den skulle trivas utmärkt tills m någon lite rappare trappatron..