Publicerat Oktober 2, 201312 yr Hej! Har köpt mig en H.Barella. Har inte hittat så mycket information om Barella men jag tycke den verkade fin. Försöker tyda ut ungefärlig ålder på den utav stämplarna men kommer inte fram till något. Funderar på att den är ganska gammal då jag inte hittar någon datum stämpel på den. Fråga: Övergången från patronläget är väldigt tvär, ca en mm. Kan jag skjuta vanliga stjärnstukade plasthylsor i den eller måste jag brotsch upp övergångskonan för det?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Inte en susning om vad det där är men varför skulle du inte kunna skjuta stjärnstukat? Bara du håller dej inom stipulerad patronlängd så är det lugnt.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Funderade om inte förladningshylsan kan ta skada när det är en sån tvär kant.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Kolla att det verkligen är 70mm patronläge och inte 65mm. Är du orolig för plastkoppen så köp då bara patroner med filtförladdning så var den saken ur världen!
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Vad har du får mått på munnen? Det är inte enbart en fråga om konens längd - även strypningen spelar in. T
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Författare Mätte patronläget idag med en järnpinne jag svarvat till 20,1mm. Fick in den 65mm bara, sedan när jag mäter med sjutmått så är det 71,5mm till den tvära kanten men den är inte så hög. Så då är det nog 65mm patroner som gäller. Blir nog att brotscha den så att jag kan pilla i 70mm patroner. Vilket mått är det du menar med munnen? Att bara sjuta med 65mm filtförladdning är lite för dyrt för mig
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Tog en titt på mitt patronlägen idag, så nu tror jag mig veta varför det är lite konstigt. Måste ha varit ett 65mm som någon händig människa satt i en vandlig 20mm borr eller brotsch i och "förlängt" det 5mm. Blir lite lagomt imponerad på sådana klåpare. Så nu har jag lite att fixa med inna jag vill prov sjuta min (nya) bössa.
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Mätte patronläget idag med en järnpinne jag svarvat till 20,1mm. Fick in den 65mm bara, sedan när jag mäter med sjutmått så är det 71,5mm till den tvära kanten men den är inte så hög. Så då är det nog 65mm patroner som gäller. Blir nog att brotscha den så att jag kan pilla i 70mm patroner. Vilket mått är det du menar med munnen? Att bara sjuta med 65mm filtförladdning är lite för dyrt för mig Munnen är där patronläget tar slut - chamber mouth...... T
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Tog en titt på mitt patronlägen idag, så nu tror jag mig veta varför det är lite konstigt. Måste ha varit ett 65mm som någon händig människa satt i en vandlig 20mm borr eller brotsch i och "förlängt" det 5mm. Blir lite lagomt imponerad på sådana klåpare. Så nu har jag lite att fixa med inna jag vill prov sjuta min (nya) bössa. Jo, så ska det inte se ut, överhångskonen kan vara så kort som 4-5 mm på äldre bössor men bör vara 12-13mm om man ska få bra prestanda med moderna patroner. T