Jump to content

Vågar vi skaffa en riktig Drever?

labellavista

Recommended Posts

labellavista

Ny på forumet och tänkte börja med att skriva en fråga :)

Har sedan tidigare en blandras (50 % Drever/ 25% Hamiltonstövare och 25%Basset) och han är verkligen en supertrevlig hund och kompis!

Kan lika gärna hänga med till stallet, ligga i soffan eller jaga i skogen med sambon utan några problem. Dock har han börjat komma lite till åren ( han blev 8 i maj) och vi har nu börjat fundera på att skaffa oss en till hund. Eftersom vi väntar barn så har vi funderat på en jaktlabbe (då de är väldigt bra med barn) men då min sambo gillar drevjakt så har jag nu börjat fundera på hurvida vi ska skaffa oss en renrasig Drever istället.

Nu till min fråga : Är det någon större skillnad på en renrasig Drever och en blandras med Drever i? Hans pappa är renrasig Drever och hans utseende påminner mest om en Drever.

Hunden som vi har nu passar oss perfekt men kan en renrasig Drever också göra det? Kanske en svår fråga men det finns förhoppningsvis någon som kan ge mig lite klarhet.

elinrossander

Det är fortfarande en jakthund och ni vet ju hur de är!

En drever är ju inte i jämförelse med en jaktlabbe och en hund som får vara med mycket kommer inte bli något problem med ert barn.

Vi har själv 2 drevrar. Det är roliga hundar som passar till mer än bara till rådjur och som driver djuren fint.

labellavista

Det är fortfarande en jakthund och ni vet ju hur de är!

En drever är ju inte i jämförelse med en jaktlabbe och en hund som får vara med mycket kommer inte bli något problem med ert barn.

Vi har själv 2 drevrar. Det är roliga hundar som passar till mer än bara till rådjur och som driver djuren fint.

Tack för svaret! Vi får se hur det blir, nu lutar det faktiskt väldigt mycket åt Drever :)

mats_bengt

Som sagts innan trevliga hundar, som är betydligt bättre än sitt rykte.

Var bara noga när ni väljer valp. för det finns trots allt även dåliga Drevrar.

Lycka till i ert val.

• Like 2