Publicerat Oktober 2, 201312 yr Som ni vet blev jag tvungen att sälja min precisionsrigg förra året när jag var sjukskriven i fyra månader och en nästan omöjlig ekonomisk situation... Intalade mig att det bara var pengar men så är inte fallet egentligen och bössan och jag sköt fruktansvärt bra - enormt över min bästa förhoppningar! Kör rehab nu så mycket jag bara orkar och har en förhoppning om att bli bättre efter nyår och är det något jag vill komma igång med igen så är det skyttet! Jag vet hur mycket det kostade att bygga den förra riggen och jag har funderat på hur en fabriksbyggd kanske skulle vara som alternativ? Man torde få igen lite mer pengar i alla fall om man skulle bli tvungen att sälja igen, fast denna gången tänkte jag nog få behålla den Har kollat på Sako TRG-22 men på något vis känner jag mig mer dragen till en AIAW eller AIAX om jag skall vara ärlig och jag pratar inte om något remmy 700 conversion kit utan the full monty! Det jag dock ser som ett mindre kul dilemma är att jag blir extremt begränsad i kaliberval om jag inte friar till Robban och ber honom svarva en ny pipa på en gång... (vilket känns lite sådär om man precis har lagt 50k+ på en naken bössa) Vill helst inte ha en .308 nästa gång utan jag är mer inne på någon het 6mm eller 6.5mm som skall hålla supersonic en bit längre men jag vet inte hur 6.5x47 står sig här? 6.5-284 ligger nog också inom sfären av mina tankar... Det andra alternativet är ju att åter igen bygga en rig och i sedvanlig ordning landa på dubbla prislappen men få exakt det man vill ha... BAT Machine, Barnard. osv Är det någon som kan "recensera" AIAW och ge synpunkt på denna fundering? AIAX? Detta blir aktuellt tidigast till nästa sommar och innan dess skall min hagelbössa stockas om och förhoppningsvis en annan bössa som jag har blivit erbjuden vara överrenskommen och på pappret
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Känns som man får mer för pengen på en custombössa istället för en som primärt är gjord för att skjuta bra och tåla stryk. Om man skiljer på äpplen o päron alltså.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr jag kör bara custom dels för att det är en rolig process och dels för att mycket få fabriksbössor passar mig så bra som jag vill. AI bössorna passar mig otrolig illa så jag är inte rätt person att hissa dom men jag har sätt folk skjuta väldigt bra med dom och varit nöjda. dom kostar lite för mycket för mig, min bat med två krieger pipor kostar mindre.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr AIAW är självklart ett utmärkt vapen och en dröm att skuta med, Själv valde jag en Sako TRG 42 i 338 LM, som nu är mitt favoritvapen. För att få ner kostnaden importerade jag TRGn själv från Sporting Services i UK, som för övrigt också säljer alla varianter av AI med tillbehör, jag sparade en hel hög med pengar, även om polisen i Västra Götaland gjorde allt för att neka licens :-). Pappersarbetet tog ca 6 månader Dom har även AI med lite udda kalibrar. Och kul tillbehör :-)
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare Givetvis kommer jag att importera bössan från England med hjälp av en vapenhandlare (som gillar whisky eller liknande ) så det är inte svenska priser jag skall betala.
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Som ni vet blev jag tvungen att sälja min precisionsrigg förra året när jag var sjukskriven i fyra månader och en nästan omöjlig ekonomisk situation... Intalade mig att det bara var pengar men så är inte fallet egentligen och bössan och jag sköt fruktansvärt bra - enormt över min bästa förhoppningar! Kör rehab nu så mycket jag bara orkar och har en förhoppning om att bli bättre efter nyår och är det något jag vill komma igång med igen så är det skyttet! Jag vet hur mycket det kostade att bygga den förra riggen och jag har funderat på hur en fabriksbyggd kanske skulle vara som alternativ? Man torde få igen lite mer pengar i alla fall om man skulle bli tvungen att sälja igen, fast denna gången tänkte jag nog få behålla den Har kollat på Sako TRG-22 men på något vis känner jag mig mer dragen till en AIAW eller AIAX om jag skall vara ärlig och jag pratar inte om något remmy 700 conversion kit utan the full monty! Det jag dock ser som ett mindre kul dilemma är att jag blir extremt begränsad i kaliberval om jag inte friar till Robban och ber honom svarva en ny pipa på en gång... (vilket känns lite sådär om man precis har lagt 50k+ på en naken bössa) Vill helst inte ha en .308 nästa gång utan jag är mer inne på någon het 6mm eller 6.5mm som skall hålla supersonic en bit längre men jag vet inte hur 6.5x47 står sig här? 6.5-284 ligger nog också inom sfären av mina tankar... Det andra alternativet är ju att åter igen bygga en rig och i sedvanlig ordning landa på dubbla prislappen men få exakt det man vill ha... BAT Machine, Barnard. osv Är det någon som kan "recensera" AIAW och ge synpunkt på denna fundering? AIAX? Detta blir aktuellt tidigast till nästa sommar och innan dess skall min hagelbössa stockas om och förhoppningsvis en annan bössa som jag har blivit erbjuden vara överrenskommen och på pappret även om jag är okunnig, men varför inte 6xc?
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Jag hade också gått på custom-linjen. Om du vill löpa linan ut och kan/vill lägga lite pengar. Känslan och ägandets glädje i ett välgjort custombygge är värt mycket, vill jag lova. AI AW är för mycket lumpen för min smak. Jag klarar inte av för mycket militärt stuk. Men - det är ju givetvis en smaksak
Publicerat Oktober 2, 201312 yr AIAW kolven passar inte mig alls,inte AIAX heller så innan du lägger ner alla dom pengarna så bör du vara bombsäker på att det är vad du vill ha. Någon i dina krokar måste väl ha en du kan få provskjuta. Mekaniskt så tycker jag dom är lite klumpiga men ska det vara mil-spec så ska det. /Mike
Publicerat Oktober 2, 201312 yr Författare även om jag är okunnig, men varför inte 6xc? 6XC är kalibern som står högst på listan och som det troligen blir i slutändan, men det är en lång planering och först måste jag bestämma system.