Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bajslicenser.. Hur rökt är man på en skala?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Angående förtur, författade du något brev härom natten?

Sent from my Storno 940 using Nmt 450

Självklart gjorde jag det.. Fick till det ok, inget mästerverk, men ok. Tror budskapet gick fram.

• Svar 52
  • Visningar 6,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ett tips... ha ordning

• Christian N
    Christian N

Hipp minsta oro ang klass IV dämpen, ge in den för förvaring hos polisen under tillståndshanteringen, ang info ovan en del län har tillämpat en undantagsregel ang tidsbegränsade tillstånd, dvs har n

• Och det gjorde det  Tjoa till när det är klart, vore kul att höra hur fort det kan gå..   Nu så.. Automatens licensansökan är inne, en dämparlicens klass 4 är inne. Ansökan om skottlossningstillstån

Publicerat

Självklart gjorde jag det.. Fick till det ok, inget mästerverk, men ok. Tror budskapet gick fram.

Strålande! Hoppas verkligen det går vägen....

Publicerat

Jag hade en dialog med handläggaren och skrev enligt instruktion. Hon var jättetrevlig och tack vare henne gick allt jättefort. Sen hade vi problem just då med många bössbyten i gruppen.

Vi får se hur det går.

Publicerat

Hoppas det löser sig smidigt! :)

Publicerat
  • Författare

Strålande! Hoppas verkligen det går vägen....

Och det gjorde det :cool: Tjoa till när det är klart, vore kul att höra hur fort det kan gå..

Nu så.. Automatens licensansökan är inne, en dämparlicens klass 4 är inne. Ansökan om skottlossningstillstånd är inne. Bett dem ändra villkoren för dämparen, helt buttfuckat att jag har tidsbegränsad licens på 1 av tre tillstånd.. Why??

Inväntar bara svar från Tillståndsenheten om vad skottlossningstillståndet kostar, sist var det 1800. Sen kör jag in det plus ansökningsavgiften på dämparen. Chefen som jobbade ikväll tycket jag skulle be om förtur.. go gubbe :yes:  men det känns galet, finns inget jag kan anföra med gott samvete och så jävla brått är det inte. OM de kommer på att de vill ha in mina grejer så tar jag prylarna till jobbet och låser in dem i vapenrummet där. Case closed.

Dämparna och vaddetnuvar känns så där viktigt, det som är mer bråttom är nya halvautomaten! Den är jag sugen på som fan..

Vi får väl se hur det går.

Publicerat

även nya jägare utan tidigare licenser får förtur.

En kompis som jag "tvingat" ta jägarexamen skrev ett mail och frågade hur hans licens låg till.

Han fick svar att eftersom han inte har några vapen sedan tidigare då behandlar dom hans ärende med förtur.

Hans licenser damp ner igår.

Tre veckor kortare handläggning än mig som har flera vapen sedan tidigare.

Med vänlig hälsning, John

Typiskt dyng Sverige. Nog fan borde väl dom som har vapen gå före.

Skickat från min GT-P5110

Publicerat

Varför det?

Borde inte ansökningarna behandlas i den ordning dom lämnades in i ett demokratiskt samhälle?

Publicerat

Varför det?

Borde inte ansökningarna behandlas i den ordning dom lämnades in i ett demokratiskt samhälle?

Självklart, skrev i tröttan;) Ger man nya jägare företräde får dom som har vapen vänta ännu längre då första brukar ta mer tid. Ska dom beta av högen så borde dom i så fall få vänta.

Publicerat
  • Författare

Men något måste ju hända nu, både politiker och JO har börjat grotta i detta. Den erfarenhet jag har säger att polisen faktiskt är rätt lyhörd gentemot JO..

Publicerat

Självklart, skrev i tröttan;) Ger man nya jägare företräde får dom som har vapen vänta ännu längre då första brukar ta mer tid. Ska dom beta av högen så borde dom i så fall få vänta.

Då är jag med hur du tänker. :)

Det största problemet tror jag dock är att dom är underbemannade och att vapenhandläggarna även ska arbeta med mängder av andra arbetsuppgifter.

Om en ordningspolis i en radiobil på två minuter kan ta reda på om man förekommer i belastningsregistret så borde det inte ta särskilt lång tid för en vapenhandläggare att kontrollera samma sak plus bifogat bevis om jägarexamen och innehav av godkänt vapenskåp, och beta av dagens ansökningar samma dag som dom kom in.

Det handlar bara om att läsa innantill.

Men om högarna med licensansökningar bara växer samtidigt som de enda utbildade vapenhandläggarna ska bevilja tillstånd för två "Befria vargarna på Skansen"-demonstrationer och ett tillstånd för att få sälja hembakta kroppkakor på en parkeringsficka i Brunflo, eftersom ingen annan på den avdelningen varken får eller kan besluta om det, så är det klart att det tar tid.

-Orimlig tid...

Publicerat
  • Författare

Tvivlar på att de hanterar annat än vapen, de jobbar på en avdelning som åtminstone tidigare hette OTI/Vapen. Nu heter det Vapengruppen och de jobbar tämligen snävt med just licenser.

Publicerat

Tvivlar på att de hanterar annat än vapen, de jobbar på en avdelning som åtminstone tidigare hette OTI/Vapen. Nu heter det Vapengruppen och de jobbar tämligen snävt med just licenser.

Då är det ju ännu mera ofattbart att det ska ta sådan lång tid.

Publicerat
  • Författare

Det jag tror tar tid är alla som söker på intygade behov dvs full garderob och trasslar vidare. Går rätt mycket tid är skulle jag tro. Lite sugen på ett studiebesök, har jag tur så jobbar jag när de kommer förbi här nästa gång då ska jag fråga.

Publicerat

Det jag tror tar tid är alla som söker på intygade behov dvs full garderob och trasslar vidare. Går rätt mycket tid är skulle jag tro. Lite sugen på ett studiebesök, har jag tur så jobbar jag när de kommer förbi här nästa gång då ska jag fråga.

Återkom gärna med en liten beskrivning av hur dom arbetar.

Tycker det är intressant att veta hur det funkar.

I alla fall jag har funderat många gånger på vad som händer från det att man lämnat in ansökningsblanketten tills det att man har licensen i brevlådan.

Vad kollar dom? Hur tolkar dom lagarna? Finns det utrymme för individuella för handläggaren personliga tolkningar av vissa regler?

Som sagt, det skulle vara väldigt intressant att få inblick. :)

Publicerat
  • Författare

Ska kolla när de dyker upp här, de tömmer våra beslag med någon regelbundenhet, har inte stenkoll på det ännu.

Vet att tidigare så beslutade handläggarna i normalfallet men då tror jag det slank igenom en och annan skojjighet så jag tror de ströp det eller nåt. Alla knepiga ärenden såsom vapen 5-->massor låg på ngn konstapel på tillstånd det andra hanterades av civilanställda.

Jag TROR det går till så här..

Ansökan kommer in, handläggare kollar att det är dels betalat och dels komplett avseende uppgifter. Därefter läggs den i högen.

När din ansökan pluppar upp så tror jag det är ganska enkelt, det görs sedvanliga slagningar.. man kollar om du är misstänkt för brott, dömd för brott, någon natt i fyllcell eller något annat. När det är klart så skapar man licensen i .. kan heta CVI. Där ser iaf jag om du är licensinnehavare. Papperslicensen skrivs ut, stämplas och skickas. 

Men detta är vad jag tror! Ska kolla vid tillfälle.

Publicerat

Åtminstone i lule så behandlar dom alla tillstånd.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

• 3 weeks later...
Publicerat

Och det gjorde det :cool: Tjoa till när det är klart, vore kul att höra hur fort det kan gå..

Jonas fick tag i Bengt Xxxxxxxxxxx i måndags och idag på fm. ringde en glad licensdam och meddelade att både ljuddämpare och vapenlicensen var klar.

Jonas hälsar och tackar så hemskt mycket för din medverkan :woot:

Publicerat
  • Författare

FAn va kul!!!!

Publicerat

Pax att aldrig skaffa en licens som man måste förnya!

• 1 month later...
Publicerat

Svar från en handläggare om varför licensansökan tar sån tid!

Kan tyvärr inte svara på din fråga, det är inte vi som handläggare som avgör storleken på personalstyrkan. I nuläget är vi för få handläggare i förhållande till antalet inkommande ärende. Förutom ”vanliga” licenser för jaktvapen så har vi också hand om inspektioner hos enskilda, skytteföreningar och vapenhandel samt införseärende från utländska jägare, permanent in och utförsel av vapen till och från Sverige, EU-vapenpass, licenser för målskjutning och udda ändamål, omprövning av personers lämplighet att inneha vapen, konkursbon och dödsbon är det finns vapen, omhändertagande av vapen, lånetillstånd, dublettlicenser och den praktiska vapenhanteringen av alla vapen som inkommer till myndigheten i Skåne för inlösen eller skrot.

Vill du klaga på handläggningstiderna rekommenderar jag att du vänder dig till Monica Nebelius, monica.nebelius@polisen.se. Hon är chefsjurist i myndigheten och ytterst ansvarig för handläggningstiderna.

Publicerat
  • Författare

Wow!!!!

Ascoolt svar, stackars jävlar på tillståndsavdelningarna.. de måste verkligen gå på knäna  :sad:

Publicerat

Ja så nu är det bara att bomba Monica med mail så de blir någon ordning och reda igen..

Är det 15 veckors väntan nu så kan man ju tänka sig att de skenar iväg ännu värre vid jul/nyår:(

Publicerat

Oftast är det just juristen som krånglar och "drar" ut på tiden när det gäller så kallade "krångliga" ärenden. Alltså 5,6 vapnet och dylikt!

Publicerat

Oklart hur mycket ovanstående stämmer med verkligheten men det är inte viktigt, det relevanta är att det inte skulle vara något strul med att få 6 vapen, en helt vanligt svennebanan skulle få ha 6 vapen för jakt utan bekymmer eller invändningar eller särskilda behov,

det var skälet till skapandet av "vapengarderoben", ett sätt att arbeta för plisen som var enklare, för brukarna mer förutsägbart och ett per samlat system. Så blev inte fallet och RPS ambitioner är läskiga. /CHristian

Publicerat

Är bara i vissa län som jurist eller högre uppsatt chef tar beslut i fråga om femte samt sjätte vapnet. I regel görs bedömningen av samma handläggare som sköter övriga ärenden från första till fjärde.

Satt precis i telefon med en bekant som blev nekad licens pga en tidigare dom för tre år sedan. Ett län ger han licens men inte ett annat, mycket lustigt!