Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ladda 308w

Featured Replies

Publicerat

Är det någon som kan hjälpa mig med laddata till 308w Oryx

Laddar 308w Oryx 11,7g men får inga träffbilder som jag är nöjd med.

Använder norma 203b Krut och Federal Large Magnum tändhattar

ff på 1,5mm.

Tack på förhand

Publicerat

Prova med 202 krut istället.

Publicerat
  • Författare

Har du provat själv?

Publicerat

Ja, på den tiden när jag hade .308 så körde jag mycket med 202.

Det där är från vapen till vapen, bara att prova sig fram

Sen är ju frågan vad det är för träffbild du är ute efter?

Publicerat
  • Författare

Ok. Skall prova.

 

kommer du ihåg någon laddning som du var nöjd med?

 

Vill ha en träffbild som en 5krona typ

Publicerat

Obs! Tänk på att 202 numer är aningen snabbare än för ca 10 år sedan. Gå inte på några anekdotiska ladd-data du får här på forumet. Använd Normas laddtabeller...börja ca 5%* under max och jobba dig upp! B)

 

* Korr: Gå dock aldrig under angivna min-värden i laddtabellerna :sweat:

Publicerat

Obs! Tänk på att 202 numer är aningen snabbare än för ca 10 år sedan. Gå inte på några anekdotiska ladd-data du får här på forumet. Använd Normas laddtabeller...börja 5-10% under max och jobba dig upp! B)

+1

Publicerat

Använder norma 203b Krut och Federal Large Magnum tändhattar

 

Det är två fel, enligt mig - sätt dit vanliga tändhattar och ladda med 202.

Vad har du provat för laddningar och vad är din TPL?

 

-- Mats

Publicerat

...börja 5-10% under max...

 

NEJ!

 

Ge ALDRIG det rådet. En för låg laddning med ett trögt krut kan vara den sista gången man drar i avtryckaren - det är HELVETISKT farligt!!!

Minimiladdning finns i laddtabellen och SKA följas - den finns där av en anledning. Denna minimiladdning är aldrig, aldrig, aldrig 10% under max med ett dubbelbaskrut...

 

-- Mats

Publicerat

Håller med I-Mats. Håll dig inom Min-Max värdena som fabrikanterna ger ut. Pröva gärna en Large-Rifle tändhatt istället för magnumtändhatt.

Själv använder jag CCI 200, för det visade sig vara den som passade bäst till mina laddningar.

 

Lite utanför det du frågade om men, jag har också ibland testskjutit laddningar på 50 m. Bara för att minska mitt fippelpåverkan som skytt. Har hjälpt mig att testa laddningarna och inte mig själv.

Publicerat

Helt rätt pojkar...'my bad'. Gick på nån sorts rutin-floskel :mellow: Naturligtvis viktigt att beakta min-värden såväl som max-värden. Har korrigerat inlägget ovan så det inte blir några missförstånd B)

Publicerat
  • Författare

Inhandlat krut. skall till banan i dag och testa. Återkommer med resultat

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.