Publicerat Oktober 2, 201312 yr Är det någon som kan hjälpa mig med laddata till 308w Oryx Laddar 308w Oryx 11,7g men får inga träffbilder som jag är nöjd med. Använder norma 203b Krut och Federal Large Magnum tändhattar ff på 1,5mm. Tack på förhand
Publicerat Oktober 3, 201312 yr Ja, på den tiden när jag hade .308 så körde jag mycket med 202. Det där är från vapen till vapen, bara att prova sig fram Sen är ju frågan vad det är för träffbild du är ute efter?
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Författare Ok. Skall prova. kommer du ihåg någon laddning som du var nöjd med? Vill ha en träffbild som en 5krona typ
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Obs! Tänk på att 202 numer är aningen snabbare än för ca 10 år sedan. Gå inte på några anekdotiska ladd-data du får här på forumet. Använd Normas laddtabeller...börja ca 5%* under max och jobba dig upp! * Korr: Gå dock aldrig under angivna min-värden i laddtabellerna
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Obs! Tänk på att 202 numer är aningen snabbare än för ca 10 år sedan. Gå inte på några anekdotiska ladd-data du får här på forumet. Använd Normas laddtabeller...börja 5-10% under max och jobba dig upp! +1
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Använder norma 203b Krut och Federal Large Magnum tändhattar Det är två fel, enligt mig - sätt dit vanliga tändhattar och ladda med 202. Vad har du provat för laddningar och vad är din TPL? -- Mats
Publicerat Oktober 4, 201312 yr ...börja 5-10% under max... NEJ! Ge ALDRIG det rådet. En för låg laddning med ett trögt krut kan vara den sista gången man drar i avtryckaren - det är HELVETISKT farligt!!! Minimiladdning finns i laddtabellen och SKA följas - den finns där av en anledning. Denna minimiladdning är aldrig, aldrig, aldrig 10% under max med ett dubbelbaskrut... -- Mats
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Håller med I-Mats. Håll dig inom Min-Max värdena som fabrikanterna ger ut. Pröva gärna en Large-Rifle tändhatt istället för magnumtändhatt. Själv använder jag CCI 200, för det visade sig vara den som passade bäst till mina laddningar. Lite utanför det du frågade om men, jag har också ibland testskjutit laddningar på 50 m. Bara för att minska mitt fippelpåverkan som skytt. Har hjälpt mig att testa laddningarna och inte mig själv.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Helt rätt pojkar...'my bad'. Gick på nån sorts rutin-floskel Naturligtvis viktigt att beakta min-värden såväl som max-värden. Har korrigerat inlägget ovan så det inte blir några missförstånd
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Författare Inhandlat krut. skall till banan i dag och testa. Återkommer med resultat
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.