Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vapenutredningen och licensbeläggande av magasin i ekot

Featured Replies

Publicerat

Ekot nu på morgonen tar upp vapenutredningens förslag om att magasin skall licensbeläggas.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5640909

Min tanke kring detta är såklart att en reglering som drabbar legala vapenägare inte har någon som helst effekt på buset som inte bryr sig om lagar och regler. Jag tror personligen att det kunde räcka långt med befintliga regler kring ammo om de tillämpades på buset.

Skrev några rader om det på bloggen:

http://lipoptena.blogspot.se/2013/10/att-licensbelagga-magasin-hindrar-inte.html

Att jag åter igen lyfter fram något som har med vapenutredningen att göra beror på att vi måste vara vaksamma. För om vapenutredningens förslag går igenom gläntar vi på en pandoras ask av framtida möjliga inskränkningar vad gäller en av förutsättningarna att kunna bedriva jakt (dvs våra vapen)

Publicerat

Att göra magasin licenspliktiga är så korkat så jag finner inte ord. Och vad gör man i så fall med alla magasin som redan finns ute i stugorna? Ska vi redovisa dem och få dem präglade med vapen-ID etc? Tror fan man är cyniker när man hör såna här dumheter! :down:

Publicerat

Helt perfekt Ironi) nu kommer myndigheterna ha fullt upp med att sätta dit ALLA som har en skruv mutter fjäder eller något annat som är i metall. Gud förbjude en bit slätplåt den kan ju bockas till ett magasin. För om alla som har 9årig grundskola kan bygga om en mini14 till helauto (enligt viss myndighet) så måste det vara en barnlek att bygga dessa mordiska magasin av lösa delar man har hemma.

Fy Fan Vad Jag Börjar Bli Less På Dessa Idioter

Publicerat

Apropå korkat... : http://www.dagensjakt.se/ut/35691/

En typisk fördomsfull navelskådare som inte oroas då hans 1640 inte drabbas...denna gång.

Men att det drabbar tiotusentals sportskyttar tänkta han tydligen inte på.. 

Publicerat

En typisk fördomsfull navelskådare som inte oroas då hans 1640 inte drabbas...denna gång.

Den där Jan Ingvarsson måste vara förståndshandikappad eller? 5-skottsmagasin duger(!) för honom, men allt över det gör att "jägaren blir oförsiktig"? Alltså... seriöst...

Publicerat

Jag är prenumerant på Jaktjournalen och har nu loggat in och kommenterat artikeln.

Publicerat

Att göra magasin licenspliktiga är så korkat så jag finner inte ord. Och vad gör man i så fall med alla magasin som redan finns ute i stugorna? Ska vi redovisa dem och få dem präglade med vapen-ID etc? Tror fan man är cyniker när man hör såna här dumheter! :down:

Nu kan man tänka sig två scenarier:

Det positiva scenariet:

Man inför en skrivning typ " jaktvapen får laddas med fast magasin om 6 patron eller löst magasin om maximalt 5skott" eller så.... Magasin blir då inte licenspliktigt i sig, men du får inte ha större magasin än så på ett jaktvapen. Och bara äga magasin du har vapen till, lite som med ammunition - du får inte äga ammunition du inte har vapen för utan tillstånd. Och det är det knappast någon som direkt lider av, och de flesta jaktvapen har magasin som ligger under 6 skott.

Det negativa scenariet gör man magasinen till licensbelagd vapendel som ska vara märkt med nummer, halvautomatiska vapen måste ha fast magasin även det nummersatt och alla magasin utan undantag ska vara varaktigt begränsat till 5 skott om större i original.

Nu kan man ju kanske sympatisera med tanken på att göra herr ABB något lite mindre effektiv, men i sig är vad man än gör ett slag i luften som bara straffar de som sköter sig. Ser vi hur det blivit tidigare så är inte det positiva scenariet som lär vara aktuellt när lagtexten ska skrivas.

Vi kan inte hävda jaktligt behov av 25skottsmagasin nej, men med tanke på hur RPS agerar så ska vi inte stillatigande acceptera detta för det kommer INTE att vara vett och sans i den lagtexten även om jag i sak kan se begränsningen som motiverad så är mitt svar: aldrig i helvete!

Om inte annat så för att sportskyttet en smula draghjälp. Iofs inte Jägareförbundets sak att göra, men lite moraliskt stöd hade nog inte skadat.

T

Publicerat

Trist läge att ha fått licensen på bössan men inte magasinet..

telefonskrivet

Publicerat
  • Författare

mmm, en aning otaktiskt uttalande av en fd major från F17.

Publicerat

Nu uttalar han sig som representant för Jägarförbundet och då om jaktvapen. Strikt sett är sportskyttet inte en sak som Jägarförbundet ska ens fundera på att ha en åsikt om. Vi kan inte påstå att 25-skottsmagasin är ett krav för jakten, bra och ha ja, vill ha ja - men krav nej. Och det är liksom grundbulten.

I det lite större perspektivet ligger det dock i jägarnas intresse att det här tramset förpassas till papperskorgen.

T