Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad för klass 1/2 och kolv till liggande och sittande skytte

Featured Replies

Publicerat

När jag var ute i regn och blåst och byggde nå gömslen fick jag också en hel del tid att fundera på vad jag ska köpa för bössa härnäst (var väl hjärnans sätt att skydda mig från att tänka på vädret). Nu när man får jaga säl med klass 2 så är väl det teoretiska utrymmet lite större men jag undrar om inte en urtråkig 6,5x55 är det bästa valet för vad jag har tänkt använda den till, toppjakt, lockjakt på räv samt säljakt är det tänkta området samt då träning på längre håll vilken är en av anledningarna till att jag tänkte ha en ganska vanlig kaliber då handladdningen blir lite enklare och billigare.

Till kolv tänkte jag nog på någon slags laminatstock så man kan sätta de fästpunkter man behöver för benstöd där man vill ha dom samt att den förhoppningsvis blir lite mindre väderkänslig. Med lite tur hade jag tänkt hitta en begagnad Tikka eftersom jag vet att jag inte behöver åka allt för långt för att hitta tillbehören till den.

Till er som har erfarenhet från dylika tingestar, är det något speciellt jag behöver tänka på, fel jag inte ska göra och kompromisser som inte ska göras?

Publicerat

T3 sporter i 6,5x55 är väl det enklaste valet

Publicerat

1900 eller Tikka m55/65 etc i en GRS stock?:)

Publicerat

6mm XC om du vill krångla till det annars så fungerar 6,5x55 lika bra. Handladdar du så finns det massor med kul kalibrar som 6,5x284win eller 6,5x55AI. Funderar själv på en 280 rem (AI)? till allt som kräver tyngre kulor. Har en 6XC som är under färdigställning för toppjakt och rävjakt där man inte behöver vara rädd för rikoshetter. Skjuter just nu med en 222 rem som går otroligt bra för att vara en snart femtio år gammal bössa. Säljakten bedrivs ju där det är saltvatten och is och snö. Hade satsat på plast och rostbeständigt för att slippa besväret med rost och skeva spruckna kolvar.

Publicerat

T3 sporter/supervarmint, browning varmint grs, sauer 200 str o några fler roliga finns. Str:en är väl bästa av dom men även tyngst. Kan dock slimma ner kolven lite o även fimpa pipan om man vill ha en i vettic storlek o vikt. 61cm har browningen iaf o inte optimalt men bör räcka till iaf.

Publicerat
  • Författare

6mm XC om du vill krångla till det annars så fungerar 6,5x55 lika bra. Handladdar du så finns det massor med kul kalibrar som 6,5x284win eller 6,5x55AI. Funderar själv på en 280 rem (AI)? till allt som kräver tyngre kulor. Har en 6XC som är under färdigställning för toppjakt och rävjakt där man inte behöver vara rädd för rikoshetter. Skjuter just nu med en 222 rem som går otroligt bra för att vara en snart femtio år gammal bössa. Säljakten bedrivs ju där det är saltvatten och is och snö. Hade satsat på plast och rostbeständigt för att slippa besväret med rost och skeva spruckna kolvar.

Jag handladdar och jag har väl då och då funderat på kalibrar som XC och de olika varianterna, men tänkte hålla det tråkigt och vanligt inte minst för att hylsor, kulor och krut är enkelt att hitta i närheten.

Innan jag nu går vidare med mina funderingar så är det nog bäst jag frågar, är det någon som har någon erfarenhet laminatkolvar som inte får torka så mycket under några dagar? Håller dom emot?

Publicerat

Jag handladdar och jag har väl då och då funderat på kalibrar som XC och de olika varianterna, men tänkte hålla det tråkigt och vanligt inte minst för att hylsor, kulor och krut är enkelt att hitta i närheten.

Innan jag nu går vidare med mina funderingar så är det nog bäst jag frågar, är det någon som har någon erfarenhet laminatkolvar som inte får torka så mycket under några dagar? Håller dom emot?

Beror väl lite på hur man ytbehandlat dem. Två tre lager härdlack stoppar det mesta men minsta lilla hål i lacken så suger träet upp vatten. Men varvningen med lim och trä gör ju att vattnet bara kan tränga in en liten bit.