Publicerat Oktober 4, 201312 yr Jag är lite sugen på att skaffa mig ett vinterprojekt i form av en gammal bössa, funderar på att skaffa någon äldre Husqvarna och dona upp då jag fått för mig att det är bra vapen och det finns mycket delar till dem. Jag har inga planer på något extremt projekt, bara något skoj så man kan fördriva tiden och lära sig lite om vapensmide när det är -30 och kolsvart ute. Har snöat in mig på 8x57JS av någon anledning. Så frågorna är; Är man dum i huvudet som lägger tid och pengar på ett sånt här projekt? Finns det några speciella modeller som är bättre/sämre att utgå från?
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Nej, det är inte dumt, bara kul! Pengarna är kanske bortkastade, men minimala och man lär sig mycket. Skit i allt vad m96 heter och leta upp en HVA 640 eller 1640 som båda är varianter på m98 mekanismer. Och... Jag är mycket positivt överraskad av min 8x57js! (då har jag även både 7 och 9,3x57 i skåpet sedan tidigare).
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Tack för svaret! Satt och googlade för fullt igår kväll och kom precis som du säger fram till att det blir liksom varken dyrt eller galet att knåpa ihop något baserat på M98. Hittade en HVA 640 i kaliber 8x57js för 600 spänn... Blir nog att skicka in en ansökan på en sådan. Sen en hougekolv och ett trycke från bold med sidosäkring... Kan nog bli ett roligt projekt och en trevlig bössa.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Ja, det du beskriver lär ju vara det vanligaste bygget här på forumet, och exakt vad jag gjorde. Som du ser i min tråd är jag nöjd med min. Alla 640 ligger oftast mellan 500-1000 SEK, så det är inte så många extra kr för att få ett riktigt fint ex. Kolla också så att slutstyckshantaget är vinklat så det funkar med kikare, det spar du lite pengar på. Vet inte var du bor, men skulle det vara i mina krokar får du gärna klämma på min om du skulle vilja. Lycka till!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Jag håller med! 640 förtjänar nya liv och din tanke är god. Men ett varningens finger (om du ska ha kikarsikte) för borrade 640 lådor, de brukar va våldsamt snedborrade. Hittar du ingen oborrad så går det ju antingen att köpa oborrade baser och sedan borra hålen snett i basen så de sitter rakt på lådan. Eller ta upp hålen i lådan och gänga om för att få det rakare.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Ja, det du beskriver lär ju vara det vanligaste bygget här på forumet, och exakt vad jag gjorde. Som du ser i min tråd är jag nöjd med min. Alla 640 ligger oftast mellan 500-1000 SEK, så det är inte så många extra kr för att få ett riktigt fint ex. Kolla också så att slutstyckshantaget är vinklat så det funkar med kikare, det spar du lite pengar på. Vet inte var du bor, men skulle det vara i mina krokar får du gärna klämma på min om du skulle vilja. Lycka till! Kan du länka din tråd, vill gärna se ditt arbete då jag skall genomföra samma projekt som Mabo. mvh
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Även de fabriksborrade är krokiga. Det löses enklast med Redfield/Std-klackar och Burrisringar med plastinlägg. Och självklart ska du sätta igång med projektet... -- Mats
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Jag är övertygad! Svänger förbi länsman och lämnar in en licensansökan på måndag.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Dock tycker jag att ett simpelt stockbyte knappast kvalar som "projekt"... Det är ju faktiskt gjort på en minut, eller tio minuter med tryckesbyte och -justering. Bold är ju tråkigt och sidosäkring ingen säkring, så... Leta reda på ett Sako eller Parker-Hale 98-trycke istället - de är båda trevligare än Bold och Timney. Säkringen ska SJÄLVKLART vara en kvartssäkring, eller en Winchesterlösning: en säkring låser tändstiftet, punkt. Nu har du lite mer att bita i... :-) -- Mats
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Säkringen skall självklart var en omvänd flaggsäkring ala tyska "sniper 98:a" eller "flenssäkring" (nbj säkring) detta ihop med nytt trycke blir mumma. Finns ingen risk i världen för ofrivillig osäkring. Winchestersäkringen gillar jag personligen men det blir ju circus asmycket dyrare än omvänd flagga. Egentligen är recknagels winchestersäkring världens bästa säkring i mitt tycke. Den med låsknapp på säkringen. Tycker boldtrycket är helt ok, däremot är säkringen på bold fladdrig och odistinkt, vill inte ens kalla spaken för säkring egentligen.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Är det onödigt att plastbädda mer om man byter till houge stock som är pelarbäddad? Eller blir det kaka på kaka?
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Kan du länka din tråd, vill gärna se ditt arbete då jag skall genomföra samma projekt som Mabo. mvh http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/41206-skoenheten-och-odjuret-uppdatering-av-garderobens-klass-1or/#entry738943
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Är det onödigt att plastbädda mer om man byter till houge stock som är pelarbäddad? Eller blir det kaka på kaka? Nu finns det ju andra här som kan detta betydligt bättre, men jag har fattat det som att det det inte är någon större mening. Om man börjar med att egenprecisionen i de gamla slitna HVA bössorna kanske inte är fantastisk, så lär det inte bli någon precisionsrigg i vilket fall. Men visst, skjuter den riktigt dåligt så kan man alltid testa. Det var vad min smed sa.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Dock tycker jag att ett simpelt stockbyte knappast kvalar som "projekt"... Det är ju faktiskt gjort på en minut, eller tio minuter med tryckesbyte och -justering. Bold är ju tråkigt och sidosäkring ingen säkring, så... Leta reda på ett Sako eller Parker-Hale 98-trycke istället - de är båda trevligare än Bold och Timney. Säkringen ska SJÄLVKLART vara en kvartssäkring, eller en Winchesterlösning: en säkring låser tändstiftet, punkt. Nu har du lite mer att bita i... :-) -- Mats För dig är det säkert så, men jag är helt grön så för mig blir detta inte en 10-minuters fix utan snarare ett projekt som sträcker sig över flera veckor. 95% av tiden lär jag väl lägga på att läsa på då jag trodde att sidosäkring var en ok lösning men så verkar ju inte fallet vara.
Publicerat Oktober 5, 201312 yr För dig är det säkert så, men jag är helt grön så för mig blir detta inte en 10-minuters fix utan snarare ett projekt som sträcker sig över flera veckor. 95% av tiden lär jag väl lägga på att läsa på då jag trodde att sidosäkring var en ok lösning men så verkar ju inte fallet vara. Det beror på vad man har för krav.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Författare Det beror på vad man har för krav. Mitt krav är en säkring som man kan lita på. http://www.youtube.com/watch?v=P6HMFs63V8k
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Jo det är ju rimligt att ha som krav, frågn är bra om den behöver klara en kärnvapen explosion för att var "säker", eller om det räcker med en annan nivå på säker om man bara har bössan laddad när man sitter på pass i sin ensamhet. Eftersom syftet med min främst är eftersök, där det kan vara motiverat att gå med laddad bössa, så kikade jag på lite olika uppspänningstangenter för m98. Tyckte dock att det blev lite dyrt. Går jag med öppna riktmedlen använder jag flaggan, har jag kikaren blir det sidosäkringen eller laddat under slutstycket. En mantelrörelse i anläggningentar inte så lång tid och är säkrast av allt. Parker and Hale och Sako var det ingen som nämnde för mig, men det låter ju intressant. Vet inte om någon av dem är en sån där kvartsflagga, det har jag på min ärvda m96:a, och den känns så där att gå med på en laddad bössa i sly och planteringar. Men det finns säkert andra argument.. Ska bli kul att se vad du väljer.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Jag håller med dig foxtrot echo angående kvartssäkringar. Det finns jättebra konstruktioner på pappret men det är i skogen man ser vad de duger till. Jag tycker flaggan är det säkraste man kan få för pengarna. Uppspänningstangenter är fina och bra på alla sätt och vis men smakar det så kostar det och jag har inte riktigt känt behovet av den än så länge. Men inte ens flaggsäkringen är 100%, det gäller att resten av bössan är 100% så som stocken, lådan, slutstycket och alla anläggningsytor. Det va en 98:a flagga som small vid osäkring på älgbanan förra året och den hade någon varit på med filen visade sig....
Publicerat Oktober 7, 201312 yr Det finns ju - precis som någon nämnt tidigare i tråden en bakvänd kvartssäkring. Säkrad neråt och man osäkrar den genom att föra den upp mot siktet. Har för mig att en slik säkring nämndes i något nummer av Vapentidningen för inte allt för länge sedan. Denna version av säkring hade blivit mitt val om jag hade byggt något på en äldre M98 - just nu har jag dock en febless för Ruger 77 MKII - en modern M98 Skickat från min LG-E610 via Tapatalk 2