Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip Efter din beskrivning så finns det bara ett alternativ... meoptas 56 glugg http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1r-3-12x56-rd-belyst/19962-0 Lycka till! Upptäckte nu att du skrev "högst 50 mm"... så meoptan går bort då men fortfarande en bra glugg Spelar det någon roll om det är medförstorande eller inte?
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip Zeiss klassic 2,5-10x50 Allt du behöver och klarar budgeten! Jag har skjutit älg på 15m, 80kg vildsvin på åtel nattetid ca 35m, vakat räv ca 80m och fällt orre och tjäder ut till 180m Den är nattbelyst men på dagen använder i alla fall jag korset.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Författare Efter din beskrivning så finns det bara ett alternativ... meoptas 56 glugg http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1r-3-12x56-rd-belyst/19962-0 Lycka till! Upptäckte nu att du skrev "högst 50 mm"... så meoptan går bort då men fortfarande en bra glugg Spelar det någon roll om det är medförstorande eller inte? Ja 56mm är för stort tycker jag... Nja har väl ingen användning av medföratoramde, men egentligen vet jag inte fördelarna med de heller så
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Författare Zeiss klassic 2,5-10x50 Allt du behöver och klarar budgeten! Jag har skjutit älg på 15m, 80kg vildsvin på åtel nattetid ca 35m, vakat räv ca 80m och fällt orre och tjäder ut till 180m Den är nattbelyst men på dagen använder i alla fall jag korset. Skulle behövt lite mer än 10g förstoring, gillar att skjuta på långa avstånd på banan oxå
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Bushnell elite 2,5-16x50 är ett riktigt bra sikte för de pengar det kostar. Och ja, har 4 zeiss också så jämförelse har skett tämligen objektivt t.o.m. Optiskt matchar den knappeligen Meopta men iaf majoriteten av vad usa kan uppbringa, men där är det nog stopp i ärlighetens namn.
Publicerat Oktober 4, 201312 yr JAG tycker de 3mm runt om som 56 är mot 50 inte har någon betydelse för smidighetens skull! sen klarar inget sikte låg lägsta och hög högsta förstoring och bra mörkervärde! bästa kompromissen tycker jag helia 5 2,4-12x56 har men det kostar väl 18000! så du får ta bort en parameter för att lyckas i dit sökande helst två! meopta 3-12x56 är ett möjligt val, eller Zeiss 2,5-10x50, så tidigare tips är bra!
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Jag har två Delta Optical som jag är mycket nöjd med. Optiskt jämförbara med mycket dyrare optik. Skulle du inte bli nöjd kan du nog nästan få lämna tillbaka den. Kommer snart något test i någon av de stora jakttidningarna.http://natur.astrosweden.se/delta-optical-titanium-15-9x45-belyst/20145-0
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Tack för svar, men vet fortfarande inte va jag ska ha, har inte fastnat för något av tipsen...
Publicerat Oktober 5, 201312 yr OM du jagar i täta pass är det viktigare med låg förstoring än hög. Jag skulle utan vidare satsa på en Zeiss Classic 2.5-10x50 (har två själv ;-).
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Japp! du kan skjuta en tjädertupp på 200m med 4ggr men på 10m är en älg nästan omöjlig att få bra skott på med 4ggr!
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Författare Delta optical såg jag hade nå 2,5-16x50 IR skulle de va bättre?
Publicerat Oktober 5, 201312 yr Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 är en underbar kikare till vettiga pengar. XXL har den för under 10,000kr nu.
Publicerat Oktober 6, 201312 yr Jag är mycket nöjd med mina Delta-kikare. Faktiskt mycket bra optik till priset. Om de håller får åren utvisa men än så länge fungerar de klanderfritt. Den du tittar på har ju dessutom ett häftigt förstoringsspan. Jag kan tycka att min 4,5-30 som jag har på toppfågelbössan tappar lite skärpa och färg mellan 25-30 ggr förstoring Dock är det inget som betyder något vid jakt mot en ljus himmel. Skulle man få problem med ett sådant sikte underlättar det med en svensk butik och en så otroligt serviceinriktad kille som George på astrosweden. Kan verkligen inte säga samma sak om xxl när jag fick problem med ett nikon monarch.