Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip Efter din beskrivning så finns det bara ett alternativ... meoptas 56 glugg http://natur.astrosweden.se/meopta-meostar-r1r-3-12x56-rd-belyst/19962-0 Lycka till! Upptäckte nu att du skrev "högst 50 mm"... så meoptan går bort då men fortfarande en bra glugg Spelar det någon roll om det är medförstorande eller inte?
Publicerat Oktober 4, 201312 yr Hej! Har bestämt mig för nytt kikarsikte men har svårt att bestämma mig vad jag ska köpa! Jag jagar allt från täta älgpass och långa håll på tjäder i topp, även någon räv i mörkret. Så jag behöver ett med stor förstoring och belyst. Högst 50mm Har kollat på bushnell elite 6500 2,5-16x50 även Leupold vx-6 3-18x50 Men jag är bara student så vill inte gå över 10 000 helst runt 6, 7tusen Någon som har nå förslag? Eller har något begagnat? //Filip Zeiss klassic 2,5-10x50 Allt du behöver och klarar budgeten! Jag har skjutit älg på 15m, 80kg vildsvin på åtel nattetid ca 35m, vakat räv ca 80m och fällt orre och tjäder ut till 180m Den är nattbelyst men på dagen använder i alla fall jag korset.